سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
در دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با مدیرمسوول و سردبیر «فکرشهر» مطرح شد:
فکرشهر: بسیاری از اشکالات رسانه ای و ایرادهایی که به بحث حرفه ای رسانه ها وارد می شود به وزارت خانه برمی گردد/ بیش از 10 دستگاه موازی فرهنگ و ارشاد داریم/ چرا باید هزینه های مملکت را برای مطالب بی کیفیت و سوخته هدر دهیم؟/ متاسفانه برخی از همکاران رسانه ای در استان با عملکردشان، شان رسانه ها را پایین می آورند/ هدفمان صرفا اطلاع رسانی نیست/ بیشتر در راستای افزایش دانایی مردم فعالیت می کنیم/ «فکرشهر» یکی از پر افتخارترین نشریات استان بوشهر است/ در مرکز استان هم کم تر بانویی را داریم که به این جرات جلو بیاید/ متاسفانه خیلی از نشریات برای جلب مخاطب، دست به خیلی از خطاها می زنند/ هر خبری پیش می آید، برخی خودشان را صاحب نظر می دانند
کد خبر: ۷۷۴۷۳
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱

فکرشهر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: متاسفانه خیلی از نشریات برای جلب مخاطب، دست به خیلی از خطاها می زنند و اخباری را منتشر می کنند که شایسته نیست ولی یک رسانه حرفه ای قطعا می داند که هم کارش را باید به صورت تخصصی جلو ببرد و هم زمانی شروع به انتشار یک خبر کند که آگاهی کامل در آن داشته باشد.

هر خبری پیش می آید، برخی خودشان را صاحب نظر می دانند

فاطمه کرم پور در دیدار از دفتر نشریه «فکرشهر» و نشست با صاحب امتیاز و مدیرمسوول و سردبیر این نشریه گفت: در هفته خبرنگار تلفنی و یا تصویری با برخی از مدیران رسانه ای گفت و گو کرده و هفته خبرنگار را تبریک گفتیم ولی دیدیم شاید وضعیت کرونایی تا آخر سال هم بهتر نشود و ما فرصتی برای دیدار نداشته باشیم و به همین دلیل این دیدار دوستانه را در برنامه قرار دادیم.

وی با انتقاد از برخی اظهارنظرهای غیر کارشناسی در فضای رسانه ای و فضای مجازی استان بوشهر، افزود: هر خبری پیش می آید، برخی خودشان را صاحب نظر می دانند و اظهار نظر می کنند؛ عده ای شروع می کنند به صحبت کردن و اظهارنظر درباره مسائلی که کوچک ترین اطلاعی از آن ندارند و این رایج شده و پدیده خوبی هم نیست در حالی که باید فرهنگ سازی شود که مردم در حوزه ای که دانش کافی و اطلاعات کامل دارند اظهار نظر کنند.

کرم پور ادامه داد: این اتفاق در حوزه رسانه های ما هم افتاده؛ همین خبر مرگ کودک 11 ساله که شتاب زده خبری شد و اصلا اصل ماجرا مشخص نیست و ما نمی دانیم کشته شده یا خودکشی کرده؛ ظاهر قضیه یک چیزی است ولی توضیحاتش مشخص نیست؛ مردم احساساتشان برانگیخته شد و همه ناراحت شدند و حتی خبرش به خارج از کشور هم رسید. این شتابزدگی و این که بدون آگاهی کامل شروع می کنیم به نوشتن؛ این که نوشته من می تواند روی چندین روح و روان تاثیر بگذارد؛ نکته ای است که باید مد نظر رسانه ها و فعالان در فضای مجازی قرار گیرد.

متاسفانه خیلی از نشریات برای جلب مخاطب، دست به خیلی از خطاها می زنند

وی افزود: متاسفانه خیلی از نشریات برای جلب مخاطب، دست به خیلی از خطاها می زنند و اخباری را منتشر می کنند که شایسته نیست؛ ولی یک رسانه حرفه ای قطعا می داند که هم کارش را باید به صورت تخصصی جلو ببرد و هم زمانی شروع به انتشار یک خبر کند که آگاهی کامل در آن داشته باشد؛ گویی رقابت در این که زودتر خبر را منتشر کنند رسانه ها را از بُعد حرفه ای و دقت نظر دور کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، با اشاره به لغو مجوز 9 نشریه استان بوشهر در هفته گذشته نیز گفت: متاسفانه ما در کشورمان، سیاست های بلند مدت نداریم و هر دولتی برای خودش برنامه می دهد؛ برای مثال همین 9 نشریه ای که در استان بوشهر لغو مجوز شده را در نظر بگیرید؛ برخی از این نشریات در سال های 95 و 96 چاپ نداشته اند و هیات نظارت بر مطبوعات به جای این که 6 ماه بعد از آن و در همان سال ها، به آن ها اخطار بدهد و لغو مجوز کند، چند سال بعد یعنی امسال لغو مجوز کرده است. باید 6 ماه بعد از فعالیت نداشتن قانون اعمال شود و نه 3 یا 4 سال بعد. این سلیقه ای عمل کردن این مشکلات را ایجاد می کند.

در مرکز استان هم کم تر بانویی را داریم که به این جرات جلو بیاید

فاطمه کرم پور، با تقدیر از عملکرد مجموعه «فکرشهر» نیز خطاب به صاحب امتیاز و مدیرمسوول نشریه گفت: خوشحالیم که یک بانوی توانمند، تحصیلکرده و توانا دارد این نشریه را حرفه ای مدیریت می کند و این نشان از توانمندی شماست؛ آن هم در برازجان که کار کردن سخت تر است؛ ما در مرکز استان هم کم تر بانویی را داریم که مثل شما توانمند باشد و بتوانند به این جرات جلو بیاید و کار را به این خوبی جلو ببرد.

وی به مجموعه «فکرشهر» و هیات تحریریه آن، برای همت و اراده به کار رفته در مجموعه و پیشبرد حرفه ای و داشتن موقعیت خوب در ضریب کیفی و اعتماد مخاطبین، تبریک گفت.

«فکرشهر» یکی از پر افتخارترین نشریات استان بوشهر است

صاحب امتیاز و مدیرمسوول «فکرشهر» نیز در این نشریه با معرفی هفته نامه «به فکرشهر» و پایگاه خبری تحلیلی «فکرشهر» و بیان سوابق این دو رسانه در طول فعالیت، گفت: شاید اغراق نباشد اگر بگوییم «فکرشهر» یکی از پر افتخارترین نشریات استان بوشهر است؛ هفته نامه «به فکرشهر» در نخستین حضورش در نمایشگاه مطبوعات جزو غرفه های برتر قرار گرفت و تنها هفته نامه استان است که چنین رتبه ای به دست آورده و در حال حاضر، بالاترین ضریب کیفی نشریات استان بوشهر را دارد.

نرگس محمدزاده فرد ادامه داد: در حالی که حتی تعداد نشریات با ضریب کیفی بالای 60 در کل کشور هم محدود است و در استان بوشهر، رسانه ها با کیفیت های 40 تا نهایتا 50 و اندی هستند، «فکرشهر» ضریب کیفی حدود 65 دارد که این برای ما افتخار است.

هدفمان صرفا اطلاع رسانی نیست/ بیشتر در راستای افزایش دانایی مردم فعالیت می کنیم 

وی گفت که هیات تحریریه «فکرشهر» نیز از جوان ترین ها به حساب می آید و افزود: پایگاه خبری تحلیلی «فکرشهر» هم جزو پربازدید ترین سایت های استان بوشهر و البته معتبر است و در این سال های فعالیت، کسی نتوانسته ما را محکوم کند، چرا که اخبار و گزارش ها را مستند منتشر می کنیم و هدفمان صرفا اطلاع رسانی نیست و بیشتر در راستای افزایش دانایی مردم فعالیت می کنیم. 

محمدزاده فرد افزود: برای مثال، ما نخستین رسانه استان و حتی شاید منطقه بودیم که درباره «کرونا» اطلاع رسانی کردیم و آموزش دادیم که این ویروس و بیماری چیست و چه باید کرد و این گزارش و مقاله مفصل را در بهمن ماه سال گذشته و در گفت و گو با یکی از پژوهشگران پسادکتری ایرانی که در سوییس تحقیق و پژوهش می کند، انجام دادیم و این در حالی بود که هنوز خبری از وجود این ویروس در ایران منتشر نشده بود ولی ما آموزش های لازم و اولیه را ارائه کردیم.

متاسفانه برخی از همکاران رسانه ای در استان با عملکردشان، شان رسانه ها را پایین می آورند

نرگس محمدزاده فرد ادامه داد: در مجموعه «فکرشهر» شغل ما صرفا روزنامه نگاری است و این بحث را حرفه ای دنبال می کنیم و برای این که بتوانیم کار حرفه ای را درست انجام دهیم، هم من و هم دیگر همکاران تلاش کرده اند تحصیلات آکادمیک و آموزش حرفه ای را نیز در این حوزه دنبال کنند.

مدیرمسوول «فکرشهر» با بیان این که متاسفانه برخی از همکاران رسانه ای در استان بوشهر با عملکرد غیر حرفه ای و نداشتن اطلاعات کافی، شان رسانه ها را پایین می آورند، از عملکرد وزارت خانه در این باره انتقاد کرد.

چرا باید هزینه های مملکت را برای مطالب بی کیفیت و سوخته هدر دهیم؟

وی به بحث کمک های معاونت مطبوعاتی به رسانه ها در صورت داشتن نظم در انتشار بالای 80 درصد و با ضریب کیفی 30 درصد نیز اشاره کرد و گفت: چه فایده ای دارد که نشریه هر روز یا هر هفته چاپ داشته باشد و هیچ محتوایی تولید نکرده باشد؟ نشریه ای با خبرهای تکراری و سوخته و کپی شده از دیگر رسانه ها و خبرگزاری ها و حتی خبرهای نامرتبط به استان بوشهر منتشر شوند که چه شود؟ 

نرگس محمدزاده فرد افزود: قبلا می گفتند «روزنامه امروز، کاغذ باطله فرداست» ولی با تبدیل دنیا به یک دهکده کوچک به واسطه اینترنت و فضای مجازی، خبر الان، خبر سوخته یک ساعت دیگر است؛ مگر این که روی اخبار، تحلیل و گزارش و گفت و گو و نقد و امثالهم وجود داشته باشد و نه این که صرفا خبرهای کپی شده و سوخته دیگران را بازنشر دهیم. این سوال وجود دارد که چرا باید هزینه های مملکت را برای مطالب بی کیفیت و سوخته هدر دهیم؟ کاغذ و سایر هزینه های جانبی که هدر می رود چه؟ 

وی ادامه داد: این که همه تمرکز را روی نظم در انتشار گذاشته اند، خیلی کار اشتباهی است.30 درصد ضریب کیفی خیلی خیلی پایینی است؛ یعنی همین قدر که شما نشریه را ببندید، می شود 30 درصد! اصلا نگاه نمی کنند که در این نشریه چه چیزی چاپ می شود و فقط مهم است که چاپ کنند! که چه شود؟ این همه هزینه ای که از جیب مملکت هم هزینه می شود و نه فقط صاحبان رسانه ها، هدر دادن سرمایه های کشور است و به نظر من کار اشتباهی است.

بیش از 10 دستگاه موازی فرهنگ و ارشاد داریم

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتستان نیز در این نشست گفت: فرهنگ و ارشاد دستگاه اجرایی است که هم از لحاظ بخش نامه و اعتبارات و هم از لحاظ اجرایی، ضعیف است و متاسفانه بحث اعتبارات فرهنگی در کشور، در دستگاه های اجرایی دیگر بیستر تقسیم می شود و تخصیص می یابد تا در فرهنگ و ارشاد. 

عبدالرضا شنان پور، افزود: بیش از 10 دستگاه موازی فرهنگ و ارشاد داریم که در مجلس اعتبارات فرهنگی می گیرند و قدرت اعتبار فرهنگی برخی از آن ها، از ارشاد بیشتر است. 

وی اضافه کرد: البته این موضوع در همه حوزه های کشور حاکم است و جایی در کشورر نیست که متولی یکسان و اصلی داشته باشد.

بسیاری از اشکالات رسانه ای و ایرادهایی که به بحث حرفه ای رسانه ها وارد می شود به وزارت خانه برمی گردد

سردبیر نشریه «فکرشهر» نیز با بیان این که بسیاری از اشکالات رسانه ای و ایرادهایی که به بحث حرفه ای رسانه ها وارد می شود به وزارت خانه برمی گردد، گفت: به طور مثال در همین استان خودمان ـ بوشهر ـ خیلی از کسانی که در حوزه رسانه فعالیت می کنند، کم ترین سوادی از نظر حرفه ای ندارند تا حدی که حتی آخر تیترهایشان نقطه می گذارند که بدیهی ترین اصل خبر نویسی است و همه می دانند که آخر تیتر نباید نقطه باشد؛ و این اوج بی سوادی در عرصه خبر است. 

محمد محمدزاده فرد افزود: وزارت ارشاد فقط مجوز می دهد و دیگر بررسی های بعدش را انجام نمی دهد و یا برای دادن مجوز آیتمی ندارد و کافی است یک نفر لیسانس داشته باشد تا بتواند مجوز رسانه بگیرد؛ در حالی که در بقیه مسایل و محورهای فرهنگی و هنری این موضوع رعایت می شود و فاکتورها و آیتم هایی برای مجوز وجود دارد و فرد باید سابقه و رزومه قابل قبولی داشته باشد ولی در عرصه رسانه خیر؛ همین باعث شده سطح رسانه پایین بیاید و مشکلات حرفه ای را ایجاد کرده است.

به گزارش «فکرشهر»، این دیدار و نشست به دلیل شرایط کرونایی و برای رعایت پروتکل های بهداشتی با حضور افراد محدود برگزار شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر