شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۷۷۷۲۸
شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۳

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: هم اکنون ورود مستقیم فاضلاب و پساب ناشی از پالایشگاه‌‏های گازی پارس جنوبی به دریا باعث نگرانی است که برای برطرف کردن آن احداث تصفیه خانه مرکزی دراین منطقه در برنامه قرار گرفته است.

به گزارش فکرشهر، فرهاد قلی نژاد روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شرایط حاد محیط زیست استان بیشتر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است که در این ارتباط در برنامه ملی کاهش آلودگی‌‏های زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس احداث تصفیه خانه فاضلاب مرکزی مورد توجه قرار گرفته و وزارت نفت نیز بخشی از بودجه آن را تامین و به استان بوشهر ابلاغ کرده‌است.

وی بیان کرد: دومین دغدغه محیط زیستی در حوزه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نبود تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای خط ساحلی و بندرهایی نظیر دیر، کنگان و عسلویه است که با توجه به برخورداری آنها از اعتبارات عوارض آلایندگی این مهم باید در اولویت استان بوشهر قرار گیرد.

قلی نژاد ادامه داد: شهرهای کنگان، عسلویه  و دیر در زمینه محل احداث مراکز دفع اصولی پسماندهای شهری مشکلاتی دارند که باید نسبت به ساماندهی آنها تصمیم گیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار کرد: همچنین بخش زیادی از میکروپلاستیک‎ها همراه فاضلاب‏‌ها راهی دریا می‎شود که در این زمینه باید برنامه‌هایی تدوین و شهرداران به عنوان متولی اصلی پسماند در شهرها و دهیاران در روستاها برای مدیریت پسماندها برنامه لازم را ارائه دهند.

وی گفت: در این ارتباط مدیریت پسماندها در اسکله‏‌ها و بنادر استان از طریق اداره‎‏های کل شیلات و  بنادر و دریانوردی اجرایی شده و با تعیین مهلت اسکله‌‏هایی که در زمان مقرر پسماندها را مدیریت نکنند مورد پیگیری حقوقی قرار می‏‌گیرند.

قلی نژاد ادامه داد: اسکله‌های آلوده دریا که برنامه مدیریت پسماند آنها ناقص انجام می‌شود برای توقف فعالیت اسکله‌ها از مقام قضایی درخواست خواهد شد.

وی افزود: در این زمینه آموزش صیادان و لنج‌داران نسبت به پسماندهای آلوده کننده دریا از سال ۹۸ در اسکله‏‌ها و بنادر بزرگ استان بوشهر آغاز شده‌است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در سال‏‌های گذشته با هدف توسعه صنعتی و پروژه‎های شهرداری استحصال‏‌های گسترده‎ای در سواحل خلیج فارس در این استان صورت گرفت که عمده آن پر کردن دریا با نخاله‎های ساختمانی است و خسارت زیادی به سواحل این استان و بویژه مناطق جزر و مدی وارد کرده‌است.

وی عنوان کرد: در این زمینه موارد استحصالی شناسایی شده و در ۲ سال اخیر نیز از هرگونه استحصال دریا در سواحل این استان جلوگیری شده‌است.

قلی نژاد ادامه داد: طبق قوانین و مقررات کشور هرگونه استحصال دریا ممنوع است و چنانچه جایی برای پروژه‏ای ملی نیاز به استحصال باشد باید مجوز مورد نیاز آن از هیات دولت گرفته شود.

وی افزود: در سواحل حریم ۶۰ متری دریا باید به طور حتم رعایت شود و برای حفظ دریا در اجرای پروژه‎ها و جانمایی‎ها باید این حریم مورد توجه جدی قرار گیرد.

قلی نژاد بیان کرد: موضوع استحصال زمین از دریا مورد تاکید قوه قضاییه و ریاست جمهوری است که در ابلاغیه‌ای به استانداران استان‏‌های ساحلی این موضوع را مورد تاکید جدی قرار داده‌است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر