جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۷۹۴۴
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰

فکرشهر: با توجه به افزایش موارد ابتلا و فوت کرونا در شهرستان گناوه، باید از برگزاری هرگونه تجمع در این شهرستان جلوگیری شود و مراسم و برنامه‌ها با حداقل نفرات برگزار شوند.

به گزارش فکرشهر از مهر، بیش از هشت ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و تاخت‌وتاز این دشمن ناشناخته و نامرئی در نقاط مختلف کشور و در شهر و روستا همانند سراسر جهان ادامه دارد.

این ویروس همچنان جولان می‌دهد و جان می‌گیرد و این در حالی است که به گفته کارشناسان موج سوم شیوع آن آغاز شده و با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان خطر ابتلاء به آن افزایش می‌یابد.

بر اساس آمارهای اعلام شده وزارت بهداشت و درمان کشور آمار مبتلایان به این ویروس هر روز افزایش یافته و در چندین مرحله نیز تعداد مبتلایان و فوتی ناشی از آن رکورد زده است.

در شهرستان گناوه اگر چه در روزهای نخستین هجوم ویروس کرونا به همت مردم و مسئولان وضعیت نسبتاً مطلوبی از نظر شیوع این ویروس حاکم بود ولی به تدریج و با شدت گرفتن این ویروس تعداد مبتلایان و به دنبال آن تعداد فوتی‌های ناشی از آن افزایش یافت.

فوت ۸۰ نفر در گناوه

بر اساس آخرین آمار کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا شهرستان گناوه تا ۵ آبان ماه جاری تعداد مبتلایان به کرونا در این شهرستان هزار و ۲۴۸ نفر و تعداد فوت شدگان ناشی از ابتلاء به این ویروس به ۸۰ نفر رسیده است.

با وجود اینکه بارها و بارها متخصصان حوزه بهداشت و درمان تأکید کرده‌اند که در حال حاضر تنها راه مقابله و جلوگیری از شیوع و انتقال این ویروس رعایت دستور العمل های بهداشتی، فاصله اجتماعی، عدم حضور در تجمعات و مکان‌های شلوغ و استفاده از ماسک است اما متأسفانه این روزها شاهد هستیم که بیش از همیشه برخی از مردم نسبت به این توصیه‌ها بی توجه هستند.

یکی از مهمترین مواردی که باعث تشکیل تجمع افراد و افزایش خطر ابتلاء و انتقال ویروس کرونا می‌شود مراسم تدفین و تشییع درگذشتگان است که با وجود آنکه بارها از سوی مسئولان بر عدم تشکیل اینگونه تجمعات تاکید و مصوباتی نیز تعیین شده اما برخی از خانواده‌ها باز هم نسبت به این موضوع بی توجهی نشان می‌دهند.

به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا بر اساس مصوبه ستاد مقابله با این ویروس در شهرستان گناوه، دفن اموات در روزهای پنجشنبه و جمعه که عده زیادی از مردم برای قرائت فاتحه بر مزار اهل قبور حاضر می‌شوند، در آرامستان این شهرستان ممنوع شده است.

همچنین ممنوعیت درج تاریخ، روز و ساعت در اعلامیه‌های تشییع به عنوان یکی از مصوبه‌های ستاد مقابله با کرونا این شهرستان به منظور حفظ سلامت شهروندان است و گفته شده که در صورتیکه در اعلامیه‌های تشییع و دفن اموات ساعت و روز مشاهده شود، دستگاه‌های اجرایی مرتبط هیچ گونه همکاری و خدمات دهی به بازماندگان ارائه نخواهند داد.

در دوران کرونا علاوه بر برخورد قاطع با افرادی که با بی مسئولیتی برای خود و دیگران ایجاد خطر کرده و سلامت افراد جامعه را به خطر می‌اندازند،، آموزش و آگاه‌سازی جامعه برای آشنایی با راه‌های پیشگیری و پرهیز از رفتارهای پر خطر یک امر ضروری در روزهای تلخ و ناگوار کرونایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عدم درج زمان در اعلامیه‌های تشییع

فرماندار گناوه در نشست ستاد مقابله با کرونا شهرستان گناوه اظهار داشت: عدم درج روز و ساعت در اعلامیه‌های تشییع به عنوان یکی از مصوبه‌های ستاد کرونا این شهرستان به منظور حفظ سلامت شهروندان لازم اجرا است.

غلامرضا مهرجو بیان کرد: در صورتی که در اعلامیه‌های تشیع و دفن اموات ساعت و روز مشاهده شود، دستگاه‌های اجرایی مرتبط هیچ گونه همکاری و خدمات دهی به بازماندگان ارائه نخواهند داد.

وی افزود: شبکه بهداشت به اتفاق اماکن انتظامی اقدام لازم در خصوص جمع آوری قلیان در کافه‌ها، دکه‌ها و قهوه خانه‌ها به عمل آورند

وی عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار تعداد مبتلایان و فوتی ناشی از ویروس کرونا در شهرستان گناوه بالا است و با توجه به شیوع موج سوم این ویروس نیاز ست که همه در کنار هم بار دیگر برای جلوگیری از شیوع بیشتر اقدام کنند.

فرماندار گناوه افزود: در اعمال محدودیت باید به کسب و کار و معیشت مردم توجه شود و با اولویت در مراکزی که بیشترین آسیب‌ها را در این زمینه دارند اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه سلامتی و نجات جان مردم برای مسئولان در اولویت است گفت: برای پیشگیری از شیوع کرونا باید به سمتی رفت که خود مردم شرایط حساس را درک کنند و خطر ابتلاء به این ویروس را جدی بگیرند.

لزوم پرهیز از برگزاری تجمعات

مهرجو با اشاره به اینکه سبک زندگی نوع رفتارها باید با توجه به شرایط تغییر کند یادآور شد: با توجه به پیش بینی کارشناسان در نامشخص بودن پایان شیوع این ویروس محدودیت‌ها به تنهایی نمی‌تواند در بلند مدت جوابگو باشد بلکه باید به سمت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این زمینه در جامعه گام برداشت و رفتارهای اجتماعی را با توجه به شرایط تغییر کرد.

وی گفت: تولید محتوا و محصولات تبلیغاتی و کلیپ‌ها با همکاری رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی متولی در این زمینه بسیار مؤثر است که باید در دستور کار ستاد مقابله با کرونا شهرستان نیز قرار گیرد.

مهرجو ادامه داد: از همه رسانه‌ها و دستگاه‌ها فرهنگی شهرستان گناوه درخواست می‌شود برای تولید محتوا و محصولات فرهنگی در زمینه پیشگیری از شیوع کرونا و اطلاع رسانی مردم همکاری کنند.

وی بیان کرد: با توجه به قرار گرفتن در آستانه میلاد با سعادت پیامبر رحمت (ص) و هفته وحدت ضمن اجرای برنامه‌ها پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و از تشکیل اجتماع و برنامه‌های تجمعی خودداری شود.

فرماندار گفت: از ظرفیت مساجد، داوطلبان جمعیت هلال احمر، نیروهای بسیج و سمن‌ها به منظور کنترل و تشدید نظارت‌ها در جهت پیشگیری از شیوع بیشتر استفاده شود که سازماندهی و برنامه ریزی آن با عضویت دستگاه‌های متولی به ریاست معاون برنامه ریزی انجام می‌شود.

گناوه در آستانه ورود به پیک بستری

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: با توجه به اینکه در پیک سوم شیوع کرونا هستیم از همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها خواستاریم برای کنترل کرونا یاری‌رسان ما باشند.

محمد باز یاری اظهار داشت: همبستگی و همکاری خوب بین دستگاه‌های اجرایی در شهرستان در روزهای ابتدایی شیوع کرونا نتایج خوبی به همراه داشت که درخواست ما این است این مشارکت و همکاری ادامه داشته باشد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه تصریح کرد: آمار مبتلایان به این ویروس در شهرستان گناوه هزار و ۲۴۸ نفر است که تاکنون حدوداً ۸۰ فوتی ناشی از ابتلاء به کرونا در شهرستان داشته‌ایم.

وی بیان کرد: اگر چه تعداد بستری‌ها در بیمارستان‌های این شهرستان در مهرماه نسبت به تابستان کاهش داشته ولی وجود ۲۰ مورد بستری در این بیمارستان‌ها نشان‌دهنده آن است که شهرستان هر لحظه ممکن است دوباره وارد پیک بیماری شود.

وی گفت: با وجود آمار نسبتاً بالای ابتلاء و فوتی شاهد این هستیم که مراسم تشییع و تدفین درگذشتگان کماکان با جمعیت بالا برگزار می‌شود.

وی افزود: از آنجایی‌که مراسم ختم دیگر در مساجد برگزار نمی‌شود، مردم در خانه‌های خود که فضای کوچک‌تری است مراسم برپا می‌کنند و این خود عامل انتشار بیماری است.

اصناف ۶۰ درصد پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه یادآور شد: برگزاری چندین مراسم ختم و چهلم و سالگرد به‌طور هم‌زمان باعث ازدیاد جمعیت و انتقال بیماری می‌شود.

بازیاری اظهار داشت: اگرچه شهرستان گناوه هم‌اکنون در وضعیت بحرانی نیست اما در وضعیت هشدار قرار دارد و هرگونه سهل‌انگاری و عدم رعایت، مسافرت و جابجایی به کلان‌شهرهایی که در وضعیت قرمز هستند منجر به ورود شهرستان به وضعیت بحرانی و قرمز می‌شود.

وی با اشاره به بازدید میدانی بازرسان بهداشت محیط در سطح شهرستان اظهار داشت: بازدید میدانی حاکی از این است که اصناف حدود ۶۰ درصد و ادارات حدود ۹۸ درصد از ماسک استفاده می‌کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: با توجه به اینکه نانوایی‌ها و دفاتر پیشخوان از مکان‌هایی هستند که عموم مردم به آنها مراجعه می‌کنند نیاز هست پروتکل‌های بهداشتی با دقت و وسواس بیشتری توسط متصدیان رعایت شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه خاطرنشان کرد: هر دستگاهی باید پرسنل و مراجعه کنندگان خود را از نظر استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارزیابی کند و گزارش آن را به استان و شبکه بهداشت شهرستان ارائه کند همچنین ستاد شهرستان به صورت هفتگی و یک روز پس از تشکیل ستاد استان جلسه را برگزار و هر اداره مصوبات مربوط به خود را اجرایی کند.

لزوم کنترل مراسم تشییع و تدفین

رئیس خانه مشارکت در سلامت گناوه با اشاره به عوامل مؤثر در تشدید سرایت و شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: با توجه به مشاهدات در ایام شیوع کرونا تشکیل تجمعات بخصوص در مراسم تشییع و تدفین از عوامل مهم شیوع کرونا به ویژه در شهرستان گناوه است.

وی افزود: اگر زنجیره انتقال کرونا از این طریق کنترل نشود و با همین روند ادامه یابد شاهد شیوع بیشتر این ویروس نیز خواهیم بود.

حمید عشایری ادامه داد: انتظار می‌رود که مسئولان و مردم مانند روزهای ابتدای شیوع کرونا قاطعانه با این موارد برخورد و از آنها پیشگیری کنند.

وی گفت: در این زمینه علاوه بر تصمیمات ستاد کرونا باید از افراد خوشنام و بزرگان طوایف و فامیل یا افراد ذی نفوذ و معتمدین در هر محله و شهر استفاده کرد تا بتوان گامی مؤثر در راستای جلوگیری از این تجمعات و پیشگیری از انتقال ویروس کرونا از این طریق برداشت.

رئیس خانه مشارکت در سلامت گناوه یادآور شد: متأسفانه در این ایام شاهد تجمعات مراجعه کنندگان در ادارات و بانک‌ها و غیره نیز هستیم که باید برای این موارد نیز اندیشه شود و بسترهای اینترنتی تقویت و امکانات لازم برای انجام کارها به صورت غیر حضوری بیشتر فراهم شود تا نیاز به حضور فیزیکی مراجعه کنندگان به این مراکز کاهش بیشتری یابد ضمن آنکه پیشنهاد می‌شود برگزاری جلساتی، تودیع و معارفه و نشست‌هایی که ضرورت چندانی ندارد در شرایط کنونی در سطح شهرستان ممنوع شود.

رئیس خانه مشارکت در سلامت گناوه بیان کرد: باید به این نکته توجه کرد که هر اقدامی از سوی مسئولان در نظر گرفته شود در نهایت خود ما مسئول حفاظت از سلامت افراد خانواده خود هستیم و نباید در شرایط کنونی با تصمیمات خطرآفرین و تشکیل تجمعات غیرضروری سلامت عزیزانمان را به خطر بیاندازیم.

عشایری بیان کرد: انتظار می‌رود که شهروندان در راستای پیشگیری از شیوع این ویروس و حفظ سلامت خود و عزیزانشان هوشیارانه تر عمل کنند.

برای پیشگیری از شیوع گسترده این ویروس به یاری و همبستگی، عزم و اراده همگانی نیاز است و با توجه به خطرات ناشی از انتقال و ابتلاء این ویروس، غلبه بر آن تنها با مشارکت همگانی و پایبندی به اصول بهداشتی، پرهیز از تجمعات غیر ضروری، عدم حضور در اماکن شلوغ و خودداری از رفتارهای پرخطر میسر است که برخی از آنها به راحتی برای افراد قابل انجام است.

در شرایط کنونی که هیچ درمان و داروی قطعی برای این ویروس شناخته نشده و راه انتقال آن نیز بسیار سریع است تنها راه پیشگیری تغییر رفتارها و شیوه زندگی است.

با شیوع ویروس کرونا در کشور طی چند ماه اخیر، زندگی همه افراد با تغییرات زیادی روبرو بوده است؛ تغییراتی که بخشی از آن فرهنگ و آداب و رسوم را نیز در برمی‌گردد؛ به جا نیاوردن مراسم سال جدید و دید و بازدید سال نو، ماندن در خانه در روز ۱۳ بدر و تعطیلی بسیاری از مراسم دیگر از مواردی بود که دستخوش این تغییرات شدند و آئین‌های تدفین و تشییع و یادبود نیز باید بر اساس شرایط و با در نظر گرفتن خطرات ناشی از تجمع تغییر کند و تا ریشه کنی این ویروس منحوس از تجمعات در این موارد نیز پرهیز شود و مانند بسیاری از موارد دیگر از بسترهای دیگری مانند فضای مجازی برای تسلیت و همدردی با عزاداران استفاده شود تا بتوان زنجیره انتقال کرونا را قطع کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر