پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۷۸۰۹۲
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸

فکرشهر: جراح و متخصص زنان و زایمان، نازایی گفت: سن بالا یا سن خیلی کم مادر در زمان بارداری معمولا بالای ۳۵ سال و کمتر از ۱۶سال، وزن خیلی بالا یا کم وزنی شدید مادر، هرگونه بیماری زمینه ای مادر اعم از فشارخون، دیابت، بیماری کبدی یا کلیوی مزمن، صرع، ناراحتی گوارشی، جفت سر راهی و ... از عوامل موثر در بارداری های پرخطر و ناهنجاری های جنینی است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، دکتر سودابه کاظمی با بیان اینکه حاملگی بطور کل یک پدیده فیزیولوژیک در زندگی زنان بشمار می رود اظهار کرد: ‌گاه بارداری ها نیاز به مراقبت و توجه ویژه و خاص دارند که در واقع جزو حاملگی های پرخطر محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه بارداری‌های پرخطر به آن دسته از بارداری هایی اطلاق می شود که شرایطی غیر از شرایط فیزیولوژیک و نرمال است که در بارداری پیش می‌آید تصریح کرد: عوامل خطر یا مربوط به مادر، یا جنین یا در مجموع شرایط بارداری به نحو مطلوب و معمول پیش نمی رود.

جراح و متخصص زنان و زایمان، نازایی با تاکید بر اهمیت انجام غربالگری در بارداری گفت: غربالگری در بارداری جهت تشخیص سندرم داون( منگولی یا تریزومی ۲۱ ) و چند نوع ناهنجاری ژنتیک دیگر بکار می رود.

کاظمی یادآور شد: اغلب جنین هایی که ناهنجاری کروموزومی و ژنتیکی دارند در همان دوران جنینی از بین می روند؛ یعنی خود بخود سقط می شوند و در واقع انگار بدن یک مکانیسم دفاعی دارد که نمی گذارد جنین ناهنجار رشد کند یا حتی اگر بدنیا بیایند حداکثر در یک تا دوسالگی فوت می کند.

وی خاطرنشان کرد: سندرم داون جزو معدود ناهنجاری هایی است که جنین بدنیا می آید و ممکن است سال های سال زنده بماند و رشد کند اما با انواع و اقسام ناهنجاری ها و مشکلات طبی و ...که هم بار سنگین مالی برای خانواده و نهایتا جامعه دارد و هم بار روانی بسیار شدید برای خانواده.

جراح و متخصص زنان و زایمان، نازایی ادامه داد: کشورها برای کاستن بار روانی و اقتصادی در خانواده و جامعه، روش غربالگری و تشخیص پیش از تولد این ناهنجاری ها را پیشنهاد می کنند.

وی سونوگرافی و تست های آزمایشگاهی را از راه های تشخیص این بیماری عنوان و خاطرنشان کرد: سونوگرافیnt شامل تعیین ضخامت پشت گردن جنین است که در سن بارداری ۱۱ الی ۱۳ هفته انجام می شود و سونوگرافی آنومالی اسکن در سن بارداری ۱۸ هفته انجام می شود.

کاظمی تست های آزمایشگاهی را شامل روش های اسکرینینگ و روش تشخیص نمونه برداری از جفت یا همان آمنیوسنتز برشمرد و گفت: سن بالا یا سن خیلی کم مادر در زمان بارداری معمولا بالای ۳۵ سال و کمتر از ۱۶سال، وزن خیلی بالا یا کم وزنی شدید مادر، هرگونه بیماری زمینه ای مادر اعم از فشارخون، دیابت، بیماری کبدی یا کلیوی مزمن، صرع، ناراحتی گوارشی، جفت سر راهی و ... از عوامل موثر در بارداری های پرخطر و ناهنجاری های جنینی است.

وی یادآور شد: مشکلات رحمی شامل سیستم تناسلی مثل میوم رحمی یا رحم چندشاخ و ... هم‌ جزو این دسته از بارداری ها محسوب می شوند.

کاظمی در پایان خاطرنشان کرد: به مادرانی که بیماری زمینه ای دارند یا دارو مصرف می کنند و یا هریک از مواردی که به آن اشاره شد را دارند، حتما قبل از باردار شدن با پزشک مشورت کنند و در صورت باردار شدن حتما تحت مراقبت متخصص زنان و زایمان و یا پریناتولوژیست باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر