چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۸۲۷۴
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹

فکرشهر: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: ۵۰۰ تله زنده‌گیری پرنده در معرض انقراض "هوبره " در شهرستان دشتی این استان تخریب و جمع‌آوری شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، سیداحسان موسوی روز چهارشنبه افزود: براساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست، برای شکار هر قطعه هوبره (بالغ، جوجه و تخم)، علاوه بر مجازات کیفری، ۳۰۰ میلیون ریال جریمه تعیین شده‌است.

وی اضافه کرد: هر ساله و در این فصل برخی افراد سودجو در دشت‌های مستعدی که هوبره در حال زمستان گذرانی است، برای زنده‌گیری این پرنده تله‌گذاری می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر  گفت: برای حفاظت از این گونه در معرض انقراض در اقدام بموقع و گشت مشترک با یگان حفاظت منطقه حفاظت شده مند ۵۰۰ تله زنده‌گیری این پرنده که در حوزه استحفاظی شهرستان دشتی ایجاد شده بود، جمع‌آوری و مسیرهای مسدود شده منتهی به این تله‌ها تخریب شد.

موسوی گفت: هم استانی‌ها و دوستداران طبیعت می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف گزارش‌های خود را به نزدیک‌ترین اداره یا پاسگاه محیط بانی اطلاع دهند و یا با شماره تلفن ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

وی تاکید کرد: یگان حفاظت محیط زیست این آمادگی را دارد که به صورت  قاطع با متخلفان زیست محیطی برخورد کند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: طبیعت نیاز به حمایت عمومی مردم دارد و بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حفظ محیط زیست وظیفه ای است همگانی که برعهده عموم مردم گذاشته شده‌است. 

هوبره‌ تیره‌ای از راستهٔ درناسانان است که پرندگانی خشکی‌زی با جثه متوسط تا بسیار بزرگ‌ هستند و پاها و گردن بلند و منقار قوی و کوتاه دارند.

هوبره از پرندگان مهاجر و در حال انقراض است که مورد حمایت بین‌المللی قرار دارد و شکار آن ممنوع است. زیستگاه این پرنده مهاجر، دشت‌های باز و وسیع منطقه است که توسط افراد سودجو شکار می‌شوند.

هوبره مشتری‌های زیادی در بین عرب‌های ساکن کشورهای حوزه خلیج فارس دارد و اکثر شکارچیان این پرندگان را که به زبان محلی به آن چرز می‌گویند برای عرب‌ها شکار می‌کنند و به آنان می‌فروشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر