پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۸۲۹۰
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰

فکرشهر: در بیست وششمین هفته از پویش هر هفته الف ب ایران، بهره برداری از طرح‌های نمک زدایی و انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران با حضور رئیس جمهور و بصورت تصویری درساختمان حافظیه تهران آغاز شد. 

به گزارش فکرشهر از صدا و سیما، در این مراسم ابتدا وزرای نیرو و صنعت، ​معدن و تجارت گزارشی از طرح‌ها و برنامه‌های وزراتخانه‌های خود ارائه می‌کنند و بعد از پاسخ به سئوالات رئیس جمهور، بهره برداری از این طرح‌ها آغاز خواهد شد.

در پایان این مراسم هم آقای روحانی سخنرانی خواهد کرد.

در نمک زدایی نسبت آب شور دریا به آب شیرین سه به یک است بدین ترتیب در این مرحله ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب شور دریا نمک زدایی شده تا درنهایت ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین برای مصارف شرب و بهداشت در استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد تامین شود. در مرحله اول این طرح با اجرای ۳۰۳ کیلومتر تونل، ایستگاه‌های پمپاژ متعدد و تاسیسات برقی مورد نیاز، حدود ۷۰ میلیون متر مکعب آب شیرین سازی شده دریا به استان کرمان و منطقه سیرجان برای استفاده در بخش صنعت میرسد و در استان هرمزگان هم این آب به مصارف شرب و صنعت خواهد رسید.

در بخش نمک زدایی و شیرین سازی آب دریا تاکنون مجوز استفاده از هشت و دو دهم میلیارد متر مکعب صادر شده است که از این مقدار تا کنون ۷۶۰ میلیون متر مکعب در استان‌های مختلف استفاده می‌شود.

براساس نیاز سنجی‌ها کشورمان سالانه به ۲۶ میلیارد متر مکعب آب دریا بدون نمک زدایی نیاز دارد که همکنون ۱۳ میلیارد متر مکعب آن شامل سه میلیارد متر مکعب برای آبزی پروری و ۱۰ میلیارد متر مکعب هم برای خنک کردن تاسیسات صنعتی برج‌های نیروگاه‌ها و نظایر آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزارت نیرو تکمیل و بهره برداری از ۲۵۰ طرح را با اعتباری بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان در قالب پویش هر هفته الف ب ایران تا پایان سال برنامه ریزی کرده است که از این میزان ۱۲۵ طرح با سرمایه گذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان به اتمام رسیده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر