جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۸۴۱۶
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱

فکرشهر: معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت ،معدن و تجارت  استان بوشهرگفت: با کمک نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و همکاری از سوی وزارتخاهای امور خارجه و صمت پیگیری برای جذب خریداران خارجی صادرات خرمای این استان آغاز شده است.

به گزارش فکرشهر، ابوالقاسم محمدزاده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بخشی از علت رکود بازار خرما شیوع کرونا است که باعث شده تا تجارت  این محصول استراتژیک کشاورزی این استان با مشکل مواجه شود. 

وی بیان کرد: امروزه بسیاری از مواد غذایی و فست فودها بدون ضوابط بهداشتی و نظارت، تولید و به مصرف کنندگان عرضه می‌شود اما خرما با وجود اینکه به عنوان یک غذای سالم و ارگانیک و مقوی در درمان بیماری کرونا موثر است درج اخباری مبنی بر اینکه رطب و خرما را باید شست و در شرایط گرم حرارت داد و سپس مصرف کرد موجب کاهش مصرف این غذای با ارزش شد.

محمدزاده ادامه داد: استان بوشهر به عنوان دبیرخانه میز ملی خرمای کشور در تعامل با سایر استان‌های خرما خیز کشور و با هماهنگی ستاد کرونا تصمیم دارد در نیمه دوم امسال همانند سال‎های قبل نمایشگاه و  جشنواره خرما را در بوشهر برگزار کند چرا که در ۲ سال گذشته برگزاری این رویداد در استان منجر به افزایش سرمایه گذاری در این بخش و رونق و توسعه بازارهای داخلی و خارجی خرما و کمک به کلیه ذینفعان زنجیره تولید تا بازار این محصول شد.

وی گفت: همچنین با ورود هیات‌های تجاری از خارج کشور به استان در نیمه دوم سال، شاهد تنوع اقلام صادراتی و توسعه صادرات خرما به بازارهای جدید خواهیم بود.

محمدزاده در ارتباط با خرید تضمینی خرما نیز اظهارداشت: معمولا خرید تضمینی خرما از سوی سازمان تعاون روستایی و با تامین بودجه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور انجام می‎شود و چنانچه این اتفاق هم رخ دهد پاسخگوی هزینه کشاورزان خرما نیست زیرا خرمای کبکاب هم  اکنون با وجود رکود نسبی بازار در کف قیمیتی خود هر کیلو ۹ هزار تومان درب سردخانه‌ها  به فروش می‎رسد.

وی گفت: چنانچه سازمان تعاونی روستایی خرید تضمینی خرما را لحاظ کند شاید قیمت مصوب خرید،  پاسخگوی هزینه های بالای خرما در شرایط موجود نباشد.

محمدزاده یادآورشد: با این شرایط تمام  تلاش‎ها براین است که بازار رونق بگیرد و کانون توجه‌ها به افزایش صادرات خرما باشد چراکه خرید تضمینی تنها مربوط به دوره بحران در بازار فروش است.

وی افزود: یکی از مشکلات کنونی در حوزه صادرات خرما نیز ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما است.

محمدزاده اظهارداشت: در این زمینه با توجه به اینکه برخی از صادرکنندگان خرما بدلیل محدودیت در نقل و انتقال، وجوه ارز صادراتی خود را به سامانه نیما برگشت ندادند کارت بازرگانی آنها نیز تعلیق شده که بزودی مشکل آنها حل خواهد شد.

وی گفت: چنانچه بانک مرکزی موافقت کند ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی از جمله خرما  به جای ورود به سامانه نیما به روش تهاتر به واردکنندگان واگذار شود موجب رونق بیشتر صادرات می‌شود. 

استان بوشهر با پنج میلیون اصله نخل سالانه حدود ۱۶۷ هزار تن تولید خرما دارد که قریب به ۳۰ هزار تن آن صادر می‌شود.

شهرستان‏های دشتستان، تنگستان و جم قطب‎های اصلی تولید خرما در این استان هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر