شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
الشروق:
فکرشهر: جو بایدن، به حالت دشمنی که ترامپ در رابطه با ایران ایجاد کرده بود، پایان داده و احتمالا توافق هسته ای را زنده می کند، به این ترتیب، نظام ایران فرصتی برای مقابله با بحرانهای اقتصادی خود می یابد...
کد خبر: ۷۸۵۴۸
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳

فکرشهر: محمد عصمت در الشروق نوشت: خاورمیانه ای که دونالد ترامپ پس از ترک منصب ریاست جمهوری به جای می گذارد، همان خاورمیانه ای نخواهد بود که بایدن برای اجرای تحولات بزرگی در آن، پس از دریافت قدرت، برنامه ریزی می کند.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: همه اظهارات بایدن در جریان کارزار انتخاباتی و مناظرات سیاسی اش، حاکی از آن است که تغییرات استراتژیک مهمی در سیاستهای ایالات متحده در منطقه بوقوع می پیوندد، چه در مورد مصر، ایران، عربستان و اسرائیل، یا در خصوص ائتلاف هی منطقه ای آمریکا، که موجب تشکیل موازین قوای جدیدی شده است.

درست است که فاصله زیادی بین اظهارات بایدن بعنوان نامزد ریاست جمهوری و سیاستهای او به عنوان رئیس جمهور فعلی آمریکا وجود دارد، اما قطعا پرونده های حقوق بشر و آزادی های دموکراتیک، که در دوره ترامپ توجهی به آن نمی شد، جایگاه اساسی را در سیاستهای بایدن در منطقه اشغال خواهد کرد و دولت بایدن، بر طرفهای ذینفع در منطقه برای بهبود اوضاع در این پرونده های داغ، فشار وارد می کند و چه بسا تحریمهایی را متوجه برخی دولتهای عربی کند.

جو بایدن، همچنین به حالت دشمنی که ترامپ در رابطه با ایران ایجاد کرده بود، پایان داده و احتمالا توافق هسته ای را زنده می کند، به این ترتیب، نظام ایران فرصتی برای مقابله با بحرانهای اقتصادی خود می یابد.

محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی و مرد قدرتمند این روزها در عربستان، به احتمال زیاد به تخت نمی نشیند، جنگ او در یمن، دشمنی اش با ایران سوریه یا لبنان و در رأس آنها حزب الله و حوثی ها هستند، تا حد زیادی فروکش می کند، تا با واشنگتن که پرونده ترور خاشقچی را بار دیگر به جریان می اندازد، برخوردی نداشته باشد و حاشیه مانوری که احتمالا به ان پناه می برد و در قالب بهبود روابط با چین و روسیه نمود می یابد نیز نمی تواند آرزوی پادشاهی او را محقق کند.

اسرائیل تحت حکومت راست گراها، مجبور می شود برنامه های خود برای بیرون کردن فلسطینی ها از سرزمینشان و در راستای برپایی دولت یهودی را به تاخیر اندازد. بایدن اسرائیل را وادار به تعامل براساس راه حل ایجاد دو دولت می کند و این مهم، جایگاهی را به دولت فلسطین برای مذاکره با اسرائیل می بخشد و زمینه را برای از سر گیری کمکهای سازمان ملل به ملت فلسطین، که ترامپ مانع از آن شده بود، فراهم می کند.

اما در هر صورت، روابط بایدن با مصر، به اندازه رابطه با طرفهای دیگر، دراماتیک نخواهد بود و وی از قاهره می خواهد که تنها در پرونده های آزادی عمومی و حقوق بشر، تغییراتی ایجاد کند.

بایدن حتم دارد که وارد یک کارزار مقدس برای ترمیم چهره آمریکا در سطح جهان می شود، که ترامپ آن را با عوام زدگی و حماقت خود بین دولتهای جهان به ابتذال کشانده است واین پیامی است که تمام کشورهای حاضر در منطقه ما که خواهان روابط گرم با واشنگتن هستند، باید از آن مطلع باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر