چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش «فکرشهر» از شورای فرهنگ عمومی دشتستان
فکرشهر: باید با تولید محتوا، بیشترین فعالیت را در فضای مجازی داشته باشیم/ عدالت اجتماعی و ظلم ستیزی به آسانی صورت نمی‌پذیرد/ کمک آموزش و پرورش به دانش آموزان بی بضاعت/ اجازه دهید در ارم و بوشکان کلاس ها حضوری باشد/ تذکرهای فرماده سپاه به مسوولین حاضر در جلسه/ بحث خودکشی، یک شورای متشکل از افراد متخصص دارد...
کد خبر: ۷۸۵۷۰
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۰

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: در هشتادوششمین جلسه فرهنگ عمومی شهرستان دشتستان که امروز چهارشنبه ـ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹ ـ در فرمانداری دشتستان برگزار شد، مسایل مختلفی درباره فرهنگ مطرح و تذکرهایی در این باره داده شد.

سامانه ای برای ثبت نام شرکت کنندگان در شورای فرهنگ عمومی

به گزارش «فکرشهر»، رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دشتستان در این نشست گفت: شاهد تحریم های ظالمانه که معیشت مردم را هدف قرار داده هستیم و پیامبر فرمودند که راه مقابله مقاومت است و با توکل به خدا و اولیا خدا در این جنگ اقتصادی سربلند بیرون خواهیم آمد و خداوند با صبرپیشگان است.
حجت الاسلام حسن مصلح با بیان این که «همه اعضای حاضر به نوعی با مسائل اجتماعی و فرهنگی درگیر بوده و باید آن را جدی بگیرند»، افزود: اعضای شورای فرهنگ عمومی از قبل از دستور جلسه اطلاع داشته و با آمادگی حضور یابند تا با پیشنهادات و راهکارهای خود موجب رفع مشکلات شوند.

امام جمعه برازجان ادامه داد: از افراد می خواهیم مصوباتی را که در جلسه تعیین می‌شود و مربوط به آن اداره یا نهاد است، پیگیری و در جلسه بعد عنوان کنند.
مصلح از فعال شدن یک سامانه خاص مرتبط با شورای فرهنگ عمومی خبر داد و گفت: سامانه ای فعال شده که پس از جلسه اسامی افراد شرکت کننده در آن بارگذاری شده و در تهران نیز قابل مشاهده است و پیگیری می‌شود که چه کسانی شرکت کرده و چ کسانی شرکت نکرده اند.

وی افزود: اگر کسی راهکاری برای انجام فعالیت های فرهنگی ـ مذهبی در این ایام کرونا و محدودیت های موجود، دارد، آن را ارائه دهد تا دوری از این مسائل برای مردم عادی نشود.
امام جمعه برازجان اضافه کرد: اعتقاد داریم باید درب همه مساجد باز بوده و اذان و حتی مناجات برای مساجدی که محدودیت ندارند پخش شود و اذان را باید در ادارات و بازارها نیز پخش کرد و در مناسبت ها سعی شود که با نصب پرچم و آذین هایی ایام به مردم یادآور شود.

باید با تولید محتوا، بیشترین فعالیت را در فضای مجازی داشته باشیم

مصلح ادامه داد: این روزها همه اعضای خانواده درگیر فضای مجازی هستند و باید با تولید محتوا، بیشترین فعالیت را در این فضا داشته باشیم و باید در راه اهداف مقدس خود از آن استفاده کنیم.
وی افزود: صدور بیانیه در مناسبت های ملی و مذهبی در فضای مجازی از دیگر کارهایی است که می توان انجام داد و این ایام را گرامی داشت.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دشتستان، برگزاری محافل در فضای باز با توجه به بهتر شدن هوا با رعایت مسائل بهداشتی را نیز خواستار شد و گفت: هر مسجدی در شهر یا روستا باید تابلو راهنما داشته باشد تا مردم بتوانند به راحتی مساجد را پیدا کنند؛ نام گذاری ها باید بر اساس معیارهای ارزشی و انقلابی صورت پذیرد تا مردم ببینند و ما که می خواهیم تابلو زده و کاری کنیم بهتر است از این اسامی استفاده شود و گلزار شهدا باید همیشه به عنوان نماد شهادت و نشانه شجاعت و فداکاری دیده و معرفی شود.

عدالت اجتماعی و ظلم ستیزی به آسانی صورت نمی‌پذیرد

فرماندار شهرستان دشتستان نیز در این نشست گفت: فرهنگ تبلور و جایگاه خود را در جامعه دارد و فرهنگ عمومی از سه حوزه تشکیل شده است.
فتح اله نوروزی افزود: در جایگاه فرهنگ عمومی، عدالت اجتماعی و ظلم ستیزی از کارهای این شورا است و کار بسیار سنگینی پیش رو داریم چرا که این روزها، عدالت اجتماعی و ظلم ستیزی به آسانی صورت نمی‌پذیرد و این موضوع باید در ذهن دانش آموزان نهادینه شود و این تیم با تمام توان در کنار شورای فرهنگ عمومی خواهد بود.

وی گفت: موجودیت همه انسان ها بر اساس فرهنگ است و هر چه بیشتر به آداب و رسوم خود بپردازیم، به نتایج بهتری می‌رسیم. باید از تمامی ظرفیت های شهرستان برای بهبود فرهنگ استفاده کنیم و الان باید برنامه های فرهنگی داشته باشیم و درست است که کرونا باعث کم رنگ شدن این موارد شد، اما جلوگیری نکرد.
نوروزی با بیان این که «چنان چه تصمیمی گرفته می‌شود با همدلی و هم افزایی که در شهرستان وجود دارد به نتیجه می‌رسد»، افزود: تمام نگاه ما این است که برای تقویت زیرساخت های فرهنگی اقدامات لازم را انجام دهیم و با توجه به محدودیت ها کاری انجام دهیم که پروژه‌ها به اتمام رسیده و نارضایتی‌های اجتماعی را به حداقل برسانیم.

در دشتستان هیچ خودکشی در سنین پایین نداریم

وی با اشاره به موضوع خودکشی ها نیز بیان داشت: هیچ خودکشی در سنین پایین و با آن نگاهی که رسانه ها دارند، در شهرستان دشتستان نداریم، هر چند یک نفر هم یک نفر است و باید از این معضل بکاهیم و با اهتمام و پیگیری جدی می توان آن را کاهش داد.
فرماندار دشتستان، یکی از ظرفیت‌های موجود را «فضای مجازی» عنوان کرد و افزود: باید کارگروه این موضوع تقویت شده و با شناسایی افراد نخبه بتوانیم بیشتر استفاده کنند و رسانه ها اطلاع رسانی خوبی دارند و در راستای پیشرفت شهرستان مسائل خوبی عنوان کرده و همکاری خوبی دارند.

وی با بیان این که «در تمام برنامه ها و کارها اگر فصل الخطاب قانون باشد قطعا کارها با روال خوبی انجام خواهد گرفت»، افزود: محدودیت هایی در جلسه کرونا مصوب کردیم و از بازاریان تشکر می کنم که همکاری خوبی داشتند و امیدوارم بهتر هم شود.
نوروزی به نام گذاری اماکن نیز اشاره کرد و افزود: نام گذاری اماکن در چارچوب قانون و زیرساخت باید رعایت شود و در همین راستا نیز در حال انجام است و البته می توان این مصوبه را به شهرداری هم ابلاغ کرد.
وی از مدیران خواست که به مردم پاسخگو باشند و اضافه کرد: مدیران باید مشکلات مردم را در حوزه خود شناسایی کرده و برای حل آن برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

فرهنگ باید در چارچوب ولایت باشد

نماینده مردم دشتستان در مجلس نیز در این نشست گفت: مشکلی که ما در کشور داریم، درجه دوم به حساب آوردن فرهنگ است و باید باور کنیم که همه ما به عنوان مسوول، دست اندرکار فرهنگ هستیم.
ابراهیم رضایی با بیان این که «دشمن در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری کرده و در همه جهات زندگی مردم را هدف قرار داده و با ابزارهای مختلف کار خود را پیش می‌برد»، افزود: منظورم این نیست که همه تهدید هستند؛ بلکه بستری است که برای پیروزی در این جنگ باید تولید داشته باشیم و در حوزه های مختلف با نرم افزار ارزشمند انقلاب اسلامی تولید داشته باشیم. فرهنگ باید در خدمت حل مشکلات و مسائل انقلاب اسلامی در چارچوب ولایت باشد و نگاه کنیم در کجا مورد داریم در همان راستا اقدام کنیم.
وی اضافه کرد: کاری که در حوزه فرهنگ می کنیم باید در راستای کاهس آسیب های اجتماعی باشد.

تابلوهای تبلیغاتی و نام های اماکن، فارسی شود

رضایی با اشراه به موضوع کرونا، افزود: از دیگر موارد کرونا است که باید فرهنگ سازی صورت بگیرد و نمی شود با برخورد آن را درست کرد؛ به طور مثال می توان با انجام مسابقات مختلف مثل رعایت پروتکل های بهداشتی، مردم را به صحنه آورد، چون ما هر زمان مردم را به صحنه آوردیم، موفق بودیم.
وی گفت: معماری شهری از مواردی است که باید فکری به حال آن کرد و به نظر می‌رسد بدون متولی و بی سروسامان است چهره شهر را مخدوش کرده است.
او گفت که «زبان فارسی بخشی از هویت ما است» و افزود: ولی خود ما اهتمام چندانی به این زبان نداریم و باید روی این موضوع کار شود؛ اینجا لندن که نیست و حداقل تابلوهای تبلیغاتی و نام های اماکن، فارسی شود.

کمک آموزش و پرورش به دانش آموزان بی بضاعت/ اجازه دهید در ارم و بوشکان کلاس ها حضوری باشد

رییس آموزش و پرورش دشتستان نیز در این نشست گفت: در راستای احیای فرهنگ و ایثار مومنانه و پس از کرونا در مجموع، بیش از دو هزار بسته معیشتی و نوشت افزاری تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.
سهراب باقری افزود: همچنین تعدادی تبلت با کمک خیرین تهیه شد و بعد از شناسایی در اختیار دانش آموزان قرار گرفت، حتی برخی که مستضعف بودند اما زیر نظر کمیته امداد نبودند.
وی، به نبود اینترنت در برخی بخش های دشتستان نیز اشاره کرد و گفت: برای بخش های ارم و بوشکان که بستر اینترنت فراهم نیست از فرماندار تقاضا داریم که اجازه دهند با رعایت پروتکل های بهداشتی مدارس با دانش آموزان حداقل ۲۵ نفر باز شده و آموزش را حضوری دنبال کنند.

تذکرهای فرماده سپاه به مسوولین حاضر در جلسه

فرمانده سپاه شهرستان دشتستان نیز با تذکر به مسوولین حاضر در جلسه، گفت: برای برخی مصوباتی که عنوان می‌شود، باید فکر بودجه هم بود؛ مثلاً اگر فلان کار را سپاه باید انجام دهد، باید مشخص شود بودجه آن چگونه تامین شود.
سرهنگ نعمت اله غلامپور در تذکر دوم خود نیز اظهارداشت: باید جلسات از چند روز قبل مشخص شود، چون همه گرفتار هستیم و این که عنوان می‌شود خود رییس اداره بیاید واقعا برای ما بعضی اوقات مقدور نیست.

وی ادامه داد: پیشنهاد می کنم وقت جلسه بهتر تنظیم شود و تنها به صحبت مسوولین برتر شهرستان نگذرد و سایرین هم بتوانند نظرات خود را عنوان کنند.
غلامپور با اشاره به خودکشی ها در استان بوشهر، اضافه کرد: بحث خودکشی باید در جلسه فرهنگ عمومی مطرح و مصوباتی داشته باشد تا با فرهنگ سازی درست شود و من پیشنهاد داده ام به همکارانم که با محوریت سپاه کار تحقیقی انجام شده و این معضل را کم کنیم.
وی اضافه کرد: ستاد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی نیز شروع به کار کرده و در زمان مقرر برنامه خوبی ارائه خواهد شد.

بحث خودکشی، یک شورای متشکل از افراد متخصص دارد

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان نیز در این نشست، از رسانه ها خواست که برای پوشش برخی مسایل، تخصصی و با همکاری متخصصین اقدام کنند و افزود: بحث خودکشی، یک شورای متشکل از افراد متخصص دارد و هیچ کسی نمی‌تواند نظر دهد که چرا یک نفر خودکشی کرده و دلیل دقیق آن چیست. 
ماریا خویشدوست افزود: این که در رسانه ها اعلام شود که یک نفر چگونه خودکشی کرده هم از مواردی است که بهتر است در رسانه ها عنوان نشود، چون این گونه روش خودکشی را آموزش می‌دهند.

پلیس با سگ گردانی ها برخورد کند

به گزارش «فکرشهر»، در این نشست، عباس اسدی ـ یکی از اعضای شورای فرهنگ عمومی ـ نیز «سگ گردانی و نگهداری سگ» را از جمله معضلاتی عنوان کرد که مردم این روزها با آن درگیر هستند و شکایت می کنند و گفت که «متاسفانه هیچ برخوردی با آنها صورت نمی‌گیرد» که در همین راستا، رییس شورای فرهنگ عمومی از نیروی انتظامی خواست با این موارد برخورد شود.

حجت الاسلام حسن مصلح، در پاسخ به تذکرهای فرمانده سپاه نیز گفت که «هر کدام از افراد حاضر در خصوص یکی از موضوعات اعلام کنند که صحبتی دارند، ما استقبال کرده و استفاده می‌کنیم خصوصا اگر از قبل اعلام کرده باشد» و افزود: شورای فرهنگ عمومی بودجه خاصی ندارد و همه ما هستیم و بیشتر راهبردی و هدف گذاری است و همه مشکلات فرهنگی را می‌دانیم و ما این روال را بر اساس اساسنامه ای که تدوین شده از تهران پیش می‌بریم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر