جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۰۳۵۰
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴

فکرشهر: رئیس پلیس فتا استان بوشهر از دستگیری ۴ نفر اعضای یک باند حرفه‌ای فیشینگ اطلاعات بانکی و درگاه‌های جعلی با سرقت ۲۰ میلیارد ریال از حساب‌های بانکی خبر داد.

به گزارش فکرشهر از پلیس، سرهنگ مهدی قاسمی گفت: با تلاش و اقدامات ویژه افسران و کارشناسان سایبری در پلیس فتا شهرستان دشتستان و مرکز استان، اعضای یک باند ۴ نفره فیشینگ اطلاعات حساب بانکی که اقدام به ساخت و انتشار لینک‌های جعلی صفحات متعدد با موضوعاتی نظیر فروش شارژ نیم بهاء اپراتور‌های تلفن همراه، ثبت نام سهام عدالت، ارائه بسته‌های دیتای اینترنت ارزان قیمت، آگهی دروغین فروش در سایت‌های دیوار و شیپور و جمع آوری کمک برای سیل زدگان اخیر از حساب‌های بانکی مردم در سراسر کشور به صورت میلیاردی کلاهبرداری کرده بودند، شناسایی شدند.

وی افزود: اعضای این باند مجرمانه با هدایت کاربران متقاضی به درگاه پرداخت اینترنتی جعلی، اطلاعات حساب هموطنان از استان‌های سراسر کشور را کپی و در ادامه به شیوه‌های مختلف نظیر انتقال موجودی حساب مالباختگان به حساب‌های در اختیار خود و دیگران، انجام خرید کالا‌ها و اجناس مختلف از فروشگاه‌های اینترنتی با اطلاعات حساب و موجودی حساب مالباختگان تبدیل به ارز دیجیتال و ذخیره در حساب ارزی و استفاده از اجناس یا فروش دوباره آن‌ها در فضای مجازی و روش‌های دیگر، تمامی وجوه موجود در این حساب‌ها را به سرقت می‌بردند.

سرهنگ قاسمی گفت: افسران کارشناس سایبری پلیس فتا با استفاده از روش‌های علمی و آزمایشگاهی دقیق، هویت متهمان و محل سکونت آنان را شناسایی و با هماهنگی مراجع قضائی در چند مرحله عملیات پلیسی منسجم و هماهنگ، یکی از متهمان در استان بوشهر و ۳ نفر دیگر در یکی از استان‌های همجوار دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند.

وی افزود: از اعضای این باند فیشنیگ کار، ۵ دستگاه انواع رایانه ثابت و لپ تاپ و چندین دستگاه انواع گوشی تلفن همراه هوشمند وسیم کارت‌های متعدد، در هنگام دستگیری کشف که از آن‌ها برای ارتکاب جرایم خود استفاده می‌کردند.

سرهنگ قاسمی گفت: متهمان دستگیر شده همگی در یک کانال تلگرامی عضو بوده که از این طریق بایکدیگر آشنا و بعضا تا زمان دستگیری از هویت واقعی همدیگر مطلع نبوده و دیدار و ملاقات حضوری نداشته اند. پس از ارتباط اینترنتی و ایجاد اعتماد فی مابین، بصورت دسته جمعی تصمیم به راه اندازی یک کانال تلگرامی مشترک کرده و از این طریق اقدامات مجرمانه خود را برنامه ریزی می‌کنند.

وی افزود: سردسته این باند که خارج از استان بوشهر سکونت داشته، اقدام به طراحی درگاه جعلی کرده و با کمک سایر اعضاء در قالب لینک‌های جعلی با مضامین اغواکننده، در شبکه‌های اجتماعی منتشر و بدین وسیله به مشخصات حساب کاربران دسترسی پیدا کرده و درصدی از درآمد حاصل از این اقدامات مجرمانه خود را به سایر اعضای باند تخصیص می‌داد.

سرهنگ قاسمی با بیان اینکه یکی از اعضای باند مشخصات کارت حساب بانکی اعضای خانواده و نزدیکانش را در اختیار سردسته باند قرار داده و در عملیات پولشویی از آن‌ها استفاده می‌کرده اند. تاکید کرد: اکثر اعضای این باند که متاسفانه از افراد نوجوان وجوانی بوده که فاقد سابقه کیفری قبلی و در منزل و بدور از چشم والدین مرتکب جرایم سایبری می‌شده و هیچکدام دارای تحصیلات مرتبط با رایانه نبوده و به صورت تجربه یا پرسه زدن در اینترنت و وبگردی با شیوه‌های ارتکاب جایم آشنا شده و بعضا با درآمد نامشروع حاصله در امر شرط بندی و قمار آنلاین نیز فعالیت می‌کرده که درصد بالایی از درآمد کاذب خود را در این مسیر باخته و از دست داده اند.

وی با اشاره به حجم فعالیت گسترده این افراد، مشخص شدن زوایای کامل موضوع و تعداد مالباختگان که قطعا از سراسر استان‌های کشور می‌باشند، نیازمند بررسی دقیق‌تر آزمایشگاهی بوده خاطرنشان کرد: طبق نظر کارشناسان پلیس فتا و اعترافات متهمان تا کنون مبالغی حدود ۲۰ میلیارد ریال از این طریق کلاهبرداری شده است.

رئیس پلیس فتا استان گفت: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص گردیده که خانواده متهمان به رفتار فرزندان خود در منزل، نظارت نداشته و تصور داشته اند به صرف حضور آن‌ها در محیط خانه، امکان آسیب پذیری آن‌ها از بین میرود، درحالیکه اعضای این باند در حین مشارکت در انجام آموزش ساخت درگاه وفیشینگ، با یکدیگر آشنا و در محیط منزل نیز مرتکب اعمال مجرمانه خود شده اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر