شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۰۳۸۷
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳

فکرشهر: سیل هفته گذشته در شهرستان دشتستان خسارت‌ها و ویرانی‌های بسیار زیادی را از خود بر جای گذاشت؛ حادثه‌ای که اگر آینده‌نگری می‌شد، یا اتفاق نمی‌افتاد و یا اینکه خسارت کمتری بر جای می‌گذاشت.

به گزارش فکرشهر از مهر، شانزدهم آذرماه روزی سخت و تلخ برای مردم استان بوشهر خصوصاً شهرستان دشتستان بود. بارش ۱۶۵ میلیمتری باران در دو ساعت و سرازیر شدن روان‌آب‌ها از بالادست باعث شد تا حجم بالای آب وارد شهرستان دشتستان شود.

ورود حجم بالای آب به نقاط مختلف شهرستان دشتستان باعث شد تا سیلاب عظیمی به راه افتاده و با عبور از شهرها و روستاهای مختلف، خسارت‌های متعددی را از خود بر جای بگذارد.

علاوه بر دو نفری که در جریان این سیلاب جان خود را از دست دادند، زندگی خانواده‌های بسیار زیادی تحت تأثیر ورود سیل قرار گرفته و برخی خانه خود را از دست دادند و برخی نیز وسایل زندگی‌شان در این سیل از بین رفت.

سیل با ورود به تعدادی از مغازه‌ها، کسب و کار برخی از مردم را نابود کرد و در بخش کشاورزی نیز باعث ضربه‌زدن به بسیاری از اراضی کشاورزی، باغات و گلخانه‌ها شد. بخشی از زیرساخت‌های شهری و روستایی، تأسیسات آب و برق و گاز و مخابرات، راه‌ها و… در این سیل از بین رفت.

سیل اخیر بیشترین خسارت‌ها را در شهرستان دشتستان وارد کرد و شهر وحدتیه و روستاهای شول و بویری که در مسیر اصلی این سیلاب قرار داشتند، بیشترین میزان خسارت را داشتند.

ساخت‌وساز در مسیر رودخانه

یکی از مهمترین دلایل بروز خسارت‌های سنگین این سیل را می‌توان ساخت و ساز در مسیر و حریم رودخانه دانست؛ عدم لایروبی مسیر عبور روان‌آب‌ها از دیگر مسائلی بود که در سنگین‌شدن خسارت‌های سیل نقش داشت.

در شهر وحدتیه و شول مردم از بابت ساخت‌وسازهایی که در حریم رودخانه صورت گرفته و باعث بروز این سیل شده است، ناراحت هستند، هرچند مسئولان هم عنوان می‌کنند که بارها نسبت به رفع حریم رودخانه تذکر داده و اقدام کرده‌اند ولی مردم در این زمینه به خوبی همکاری نکرده‌اند.

البته این موضوع از مسئولان مربوطه رفع تکلیف نمی‌کند و می‌طلبید که با پیش‌بینی دقیق چنین حوادثی، نسبت به پیشگیری از آن اقدام می‌شد.

در وحدتیه، محل عبور روان‌آب‌ها سال‌هاست که لایروبی نشده است، دهانه پل نیز عرض کمی داشت و عبور لوله‌های مربوط به کابل‌های مخابراتی از زیر پل باعث شد تا عبور روان‌آب‌ها کند شود و آب از مسیر رودخانه طغیان کرده و وارد خانه‌ها و مغازه‌ها شود.

با وقوع سیل دشتستان و در اولین لحظات وقوع سیل نیروهای جهادی و گروه‌های مردمی به کمک آسیب‌دیدگان آمدند و هنوز هم در مناطق سیل‌زده حضور دارند تا روند خدمات‌رسانی را ادامه دهند.

سیل ویرانگر

یکی از اهالی وحدتیه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اثر وقوع سیل در وحدتیه همه دار و ندار ما از بین رفت. آب تا سقف وارد خانه ما شد و همه اسباب و وسایل زیر گل و لای رفت.

محمد با بیان اینکه از زمان وقوع سیل تاکنون مشغول پاکسازی خانه از گل و لای و خشک کردن خانه بوده‌ایم افزود: اکنون جایی برای زندگی کردن نداریم و هیچیک از وسایل ما قابل استفاده نیست.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه بارها و بارها به شهرداری و شورای شهر تذکر داده بودیم که احتمال طغیان رودخانه فصلی وجود دارد، ولی توجهی به این اخطارها نشد تا این حادثه بزرگ رقم خورد.

مسئولان جبران کنند

یکی دیگر از اهالی وحدتیه با انتقاد از شهرداری به خاطر عدم لایروبی محل عبور سیلاب طی سال‌های گذشته ادامه داد: خطر سیل همچنان وجود دارد و انتظار می‌رود تا قبل از بارش‌های پیش رو، نسبت به لایروبی مسیر اقدام شود.

حسین با تقدیر از نیروهای جهادی بیان کرد: انتظار ما از مسئولان این است که هرچه سریع‌تر نسبت به جبران خسارت‌های وارد شده به مردم اقدام کنند تا بیش از این زندگی ما مختل نباشد.

وی با تقدیر از نیروهای جهادی و مردمی که در این حادثه به کمک مردم آمدند افزود: نیروهای جهادی نقاط مختلف استان از اولین لحظات وقوع سیل در شهر حاضر شدند و همچنان در حال خدمت به مردم هستند.

یکی از مغازه‌داران آسیب دیده بر اثر سیل نیز به خبرنگار مهر گفت: هر چه جنس در مغازه داشتیم زیر گل و لای مدفون شده و از بین رفته است و حالا دیگر هیچ چیزی برای فروش نداریم.

وی بیان کرد: مسئولان وعده‌های زیادی را برای جبران خسارت‌های وارد شده به مردم داده‌اند و امیدواریم هرچه سریع‌تر نسبت به جبران این خسارت‌ها اقدام شود و ما بتوانیم نیازهای خود را تأمین کنیم.

خسارت گسترده به کشاورزان

در کنار افرادی که خانه و مغازه خود را زیر گل و لای دیده‌اند، بسیاری از کشاورزان نیز با خسارت‌های زیادی روبرو شده‌اند.

یکی از کشاورزان دشتستان به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه بر اثر وقوع سیل و ورود آب به مزرعه، هر چه کاشته بودیم همراه با جریان آب رفته و زمینی پر از گل و لای برای ما بر جای گذاشته است.

فرج‌الله ادامه داد: بخش عمده تأسیسات آبیاری ما هم بر اثر سیل از بین رفته است و علاوه بر اینکه محصولی را برداشت نخواهیم کرد، در فصول آینده کشت هم برای آبیاری خود با مشکل روبرو هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سیل اخیر در استان بوشهر خسارت‌های گسترده‌ای را به بخش کشاورزی وارد کرد و کشاورزان ضرر و زیان زیادی را متحمل شدند.

محمد تقی منوچهری مجموع خسارت‌های وارد شده را ۵۵۳ میلیارد ریال برآورد کرد و ادامه داد: حدود سه هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع غلات، سبزی‌جات، باغ‌ها و گلخانه‌های استان دچار خسارت شدند.

وی با اشاره به وارد شدن خسارت به سه هزار و ۴۰۰ مترمربع از دامداری‌های روستایی استان و تلف شدن ۲۱۸ رأس دام، افزود: از دیگر خسارت‌ها می‌توان به خسارت‌های وارد شده به تأسیسات مرغداری‌های گوشتی، چاه‌های کشاورزی، پل‌ها، راه، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، کلنی‌های زنبور عسل، جاده بین مزارع و تأسیسات آبیاری و بندهای خاکی اشاره کرد.

باز هم پیشتازی نیروهای جهادی

با وقوع سیل در وحدتیه و دو روستای دیگر شهرستان دشتستان، نیروهای جهادی از نقاط مختلف استان بوشهر در سریع‌ترین زمان وارد این شهر و روستاها شدند و به کمک مردم شتافتند.

نیروهای جهادی همچنان در مناطق سیل‌زده حضور دارند و علی‌رغم خدماتی که ارائه کرده‌اند، به توزیع اقلام مورد نیاز مردم، تعمیر وسایل خانگی و همچنین شست‌وشوی فرش و موکت و… مشغول هستند.

دبیر قرارگاه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان شهرستان دشتستان به خبرنگار مهر گفت: از همان روز نخست سیل در وحدتیه مستقر شدیم و ۲۰ گروه جهادی از نقاط مختلف استان به وحدتیه و روستاهای شول و بویری آمدند تا به مردم خدمت کنند.

حجت پارمان اضافه کرد: در اولین مرحله اقدام به پاکسازی خانه‌ها و مغازه‌های مردم از گل و لای کردیم و وسایل مردم را از خانه‌ها بیرون آوردیم تا نسبت به تمیزکاری و تعمیر و شست‌وشوی آنها اقدام شود.

دبیر قرارگاه جهادی ستاد اجرایی فرمان امام استان بوشهر افزود: در مرحله بعدی نسبت به توزیع اقلام اساسی شامل برنج، مرغ، رب، ماکارونی، روغن، رب، مواد بهداشتی و شیر خشک و… در بین خانواده‌های آسیب‌دیده اقدام شد.

وی از راه‌اندازی کارگاه شست‌وشو در وحدتیه و بویری خبر داد و اضافه کرد: با حضور نیروهای جهادی، نسبت به شست‌وشوی فرش، موکت، پتو و… در این مناطق اقدام شده است.

پارمان بیان کرد: همچنین با راه‌اندازی کارگاه تعمیرات لوازم خانگی، نسبت به تعمیر وسایل برقی و مکانیکی مردم که در جریان سیل دچار آسیب شده بودند اقدام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته در قرارگاه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان شهرستان دشتستان، همه اقلامی که توسط مردم، خیرین، گروه‌های جهادی و دستگاه‌های دولتی برای سیل‌زدگان اختصاص یافته است، پس از شناسایی نیازها با مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق توزیع خواهد شد.

دبیر قرارگاه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان شهرستان دشتستان افزود: کمک‌هایی که برای این موضوع اختصاص می‌یابد به صورت واحد و با اولویت‌بندی و با استفاده از نرم‌افزار ویژه توزیع اقلام، بین نیازمندان توزیع خواهد شد.

وی از توزیع مرحله دوم بسته‌های معیشتی برای افراد آسیب دیده خبر داد و بیان کرد: با توجه به اینکه در فصل سرما هستیم نسبت به تأمین و توزیع بخاری در بین خانواده‌هایی که نیاز داشتند اقدام شده است.

پارمان با اشاره به اینکه همدلی و همراهی خیلی خوبی بین گروه‌های جهادی و مردم وجود دارد، تصریح کرد: مردم شهر وحدتیه و گروه‌های جهادی این شهر و جهادگرانی از دیگر نقاط استان به صورت کامل پای کار بودند و به کمک مردم شتافتند.

وی با اشاره به اینکه این تفکر جهادی باید در بین همه مسئولان نیز وجود داشته باشد، ادامه داد: مردم اکنون همچنان دغدغه دارند که با آغاز بارش‌ها چنین حوادثی تکرار شود و می‌طلبد که نسبت به انجام کارهای پیشگیرانه اقدام شود.

خسارت‌ها جبران شوند

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خوشبختانه با همکاری مسئولان و بسیج همه امکانات و حضور گروه‌های جهادی شاهد کمک‌رسانی مناسبی به مردم در مناطق سیل‌زده بودیم.

ابراهیم رضایی با اشاره به اینکه مراحل لایروبی و پاکسازی مناطق سیل‌زده در همه مناطق انجام شده است، اضافه کرد: خسارت‌های وارد شده به مردم بررسی و کارشناسی شده و برآوردها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه سیل به خانه‌های مردم، مغازه‌ها، بخش کشاورزی و زیرساخت‌ها خسارت‌های گسترده‌ای را وارد کرده است، افزود: انتظار این است که خسارت‌ها در سریع‌ترین زمان جبران شود تا مردم به زندگی عادی خود برگردند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید قبل از وقوع چنین حوادثی از آن پیشگیری کرد، ادامه داد: تسریع در بازسازی و برگشت مردم به خانه‌ها از انتظاراتی است که مد نظر مردم است.

وی خواستار اقدام جدی دولت برای کمک به مردم، بازسازی نقاط حادثه‌دیده و جبران خسارت‌ها شد و افزود: مردم متضرر شده‌اند و اکنون ناراحت و سردرگم هستند و باید به آنها کمک کرد.

خدمات‌رسانی به مردم ادامه دارد

استاندار بوشهر با تاکید بر تشکیل پرونده‌های خسارت دیدگان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گفت: باید در ارائه خدمات‌رسانی از سلامتی مردم در زمینه شیوع ویروس کرونا مواظبت شود.

عبدالکریم گراوند با قدردانی از دست‌اندرکاران رسیدگی به سیل‌زدگان و ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان اظهار داشت: با تلاش‌های انجام شده مناطقی که دچار آبگرفتگی شده ضمن ارائه خدمات به مردم آسیب دیده، پاکسازی از گل و لای ناشی از سیل در کمتر از سه روز انجام شد.

وی، با تاکید بر ادامه کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در نقاط شهری و روستایی استان بوشهر، افزود: تا زمانی که مردم دچار مشکل و کمبود هستند باید کمک‌رسانی و ارائه خدمات در نقاط سیل‌زده ادامه داشته باشد.

استاندار بوشهر بیشترین خسارت در جریان سیل هفته گذشته را در شهرستان دشتستان به ویژه وحدتیه و بویری دانست و بیان کرد: مردم این مناطق در بخش‌های آسیب به خانه، وسایل و تجهیزات منزل، محل درآمد و معیشت خسارت فراوانی دیدند که با برنامه‌ریزی انجام شده جبران می‌شود.

گراوند با اشاره به هشدار هواشناسی استان بوشهر در بارش باران در هفته پیش‌رو افزود: دستگاه‌های ذیربط راهکارهای لازم برای پیشگیری از حوادث و بحران ارائه کنند و در این راستا لازم است مسیل‌ها و رودخانه‌ها و پل‌ها لایروبی شود.

وی، لایروبی رودخانه‌های فصلی در حریم شهرها و روستاها را یک ضرورت دانست و بیان کرد: شهرداران نسبت به لایروبی رودخانه‌ها در حوالی شهرها اقدام کنند و ستاد بحران در همه شهرستان‌های استان بوشهر هماهنگی لازم برای افزایش آمادگی داشته باشند.

لایروبی دره فصلی انجام می‌شود

فرماندار دشتستان هم گفت: تیم بنیاد مسکن متشکل از کارشناسان برای تشکیل پرونده آسیب دیدگان از سیل در مدرسه فاطمه الزهرا شهر وحدتیه مستقر شد و با سرعت در حال تشکیل پرونده‌های خسارت دیدگان از سیل است.

فتح‌الله نوروزی اضافه کرد: همچنین تیم‌های دیگر بنیاد مسکن استان در شبانکاره، آبپخش و روستای بویری مستقر هستند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته یکپارچه ساماندهی آسیب دیدگان سیل دشتستان افزود: بهسازی کوچه‌های آسیب دیده از سیل شهر وحدتیه توسط شهردار و همکارانشان در حال انجام است.

فرماندار دشتستان با بیان اینکه جابجایی کانال‌های عبور کابل مخابرات از پل مرکزی شهر وحدتیه توسط مخابرات در حال انجام است گفت: تا پایان بهسازی و رفع مشکلات در کنار مردم خواهیم بود.

از ابتدای وقوع سیل در وحدتیه تاکنون خدمات گسترده‌ای به مردم آسیب‌دیده ارائه شده است و هنوز هم کمک‌ها ادامه دارد ولی انتظار می‌رود که روند بازسازی و جبران خسارت‌ها در سریع‌ترین زمان انجام شود.

بسیاری از خانواده‌ها هنوز با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند و باید تلاش شود که جریان زندگی در مناطق آسیب دیده برقرار شود و مردم بتوانند به زندگی عادی خود برگردند.

با اقداماتی ساده می‌توان از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد؛ به شرطی که علاج واقعه قبل از وقوع انجام شود و با پیش‌بینی شرایط پیش رو از بروز حوادث پیشگیری کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر