جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۰۶۴۲
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵

فکرشهر: نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع «معکوس درآمد سرانه» شاخصی عادلانه در توزیع بودجه نیست، گفت: این شاخص در کلیات طرح نبود و در کمیسیون اضافه شد.

به گزارش فکرشهر، ابراهیم رضایی بعد از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نحوه توزیع بودجه همواره مورد انتقاد بوده و اصلاح ساختار توزیع بودجه یک ضرورت و مطالبه رهبر معظم انقلاب بوده است بود.

وی اضافه کرد: در این راستا در اواخر شهریورماه سال جاری «طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰» با هدف بهبود معیشت مردم و ارتقای شاخص‌های حکمرانی مطلوب و نیز شفافیت و کاهش فساد اداری و اقتصادی تدوین و اعلام وصول شد. بنده جز امضاءکنندگان این طرح بودم و به کلیات آن رأی مثبت دادم و از طرح اولیه دفاع می‌کنم اما پس از ارجاع به کمیسیون دچار تغییراتی شد که مطلوب نبود.

نماینده دشتستان افزود: در کلیات این طرح که با رأی ۱۸۹ نماینده مجلس به تصویب رسید، عبارت «معکوس درآمد سرانه» به عنوان شاخصی برای توزیع بودجه استان‌ها وجود نداشت اما در کمیسیون برنامه و بودجه این عبارت به عنوان یکی از شاخص‌های توزیع بودجه استان‌ها اضافه شد و به صحن علنی ارائه شد.

وی بیان کرد: در بند هفت طرح مذکور آمده است: «توزیع عادلانه بودجه استان‌ها از محل منابع بودجه عمومی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده بر اساس شاخص‌های جمعیت، محرومیت، معکوس درآمد سرانه، نرخ بیکاری و همچنین لحاظ مساحت در توزیع اعتبارات داخل استان».

رضایی ادامه داد: استان‌هایی مانند بوشهر و خوزستان اگر چه نفتی هستند و در نتیجه درآمد سرانه بالایی دارند اما این درآمد سرانه ربطی به استان ندارد و به معنای بالا بودن درآمد سرانه مردم نیست چرا که اگر منابع نفت و گاز در هر استانی بود همین وضعیت پیش می‌آمد و بالا بودن درآمد سرانه بوشهر به معنی بالا بودن درآمد سرانه مردم استان بوشهر نیست به همین خاطر با گنجاندن عبارت «معکوس درآمد سرانه» مخالف بودم و پس از صحبت با رئیس مجلس و ارائه استدلال‌هایم، ایشان دلایل بنده را پذیرفت و مقرر شد که بنده مخالفتم را در قالب پیشنهاد رفع ابهام مطرح کنم لذا در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۳ آذرماه تنها نماینده‌ای بودم که در نطقی با این عبارت مخالفت کردم اما متأسفانه علیرغم تلاش‌ها، مورد موافقت اکثریت نمایندگان قرار نگرفت.

وی اضافه کرد: البته سازوکار حذف این عبارت به بن بست نرسیده است، در همین راستا روز چهارشنبه هفته گذشته به همراه جمعی از نمایندگان استان‌های نفت خیز در نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار حذف این عبارت شدیم همچنین از آنجا که این عبارت بر خلاف سیاست‌های کلی برنامه ششم و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است، در حال رایزنی با مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام برای اصلاح طرح مذکور هستیم.

رضایی تصریح کرد: طرح احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کشور بجز عبارت «معکوس درآمد سرانه»، طرحی خوب و موجب کاهش فاصله طبقاتی، شفافیت هزینه‌ها و مصارف بودجه ارزی، رعایت عدالت در پرداخت حقوق و مزایا، پرداخت عادلانه تسهیلات، کاهش خام فروشی نفت، شفاف شدن معافیت‌های گمرکی و مالیاتی و بیمه‌ای می‌شود و تا حدودی جلوی پارتی بازی، حقوق‌های نجومی و سو استفاده از بیت‌المال را می‌گیرد و به نفع عموم ملت ایران و به ضرر رانت خواران و ویژه خواران خواهد بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر