پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: شاید در سال 1370 که مجوز احداث کارخانه سیمان دشتستان که بعدها به شرکت صنایع سیمان دشتستان تغییر نام داد، صادر شد و سال 1382 که به طور رسمی به بهره برداری رسید، هیچ کس تصور نمی کرد مضرات این کارخانه برای مردم منطقه، بارها بیش از مزایایش باشد؛ مضراتی که از همان ابتدا خودش را نشان داد و نه تنها به محیط زیست آسیب رسانده بلکه سلامت مردم را نیز تهدید کرده و می کند و البته آسیب های بسیاری نیز به حوزه اقتصاد منطقه به ویژه در بحث کشاورزی، خرما و نخلستان ها وارد کرده است و نشانه های مشهود آن را می توان در برخی مناطق نزدیک تر به این کارخانه از جمله روستای «راهدار»، به وضوح دید...
کد خبر: ۸۰۸۵۰
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: شاید در سال 1370 که مجوز احداث کارخانه سیمان دشتستان که بعدها به شرکت صنایع سیمان دشتستان تغییر نام داد، صادر شد و سال 1382 که به طور رسمی به بهره برداری رسید، هیچ کس تصور نمی کرد مضرات این کارخانه برای مردم منطقه، بارها بیش از مزایایش باشد؛ مضراتی که از همان ابتدا خودش را نشان داد و نه تنها به محیط زیست آسیب رسانده بلکه سلامت مردم را نیز تهدید کرده و می کند و البته آسیب های بسیاری نیز به حوزه اقتصاد منطقه به ویژه در بحث کشاورزی، خرما و نخلستان ها وارد کرده است و نشانه های مشهود آن را می توان در برخی مناطق نزدیک تر به این کارخانه از جمله روستای «راهدار»، به وضوح دید.

به گزارش «فکرشهر»، در تمام این سال ها، هر چند مضرات و آسیب های کارخانه سیمان دشتستان مورد بحث و گلایه مردم بوده و حتی معدودی از نمایندگان مردم در شوراها به طور علنی به این موضوع اعتراض کرده و می کنند، اما، همیشه موانعی برای ثبت شکایت رسمی یا پاسخگویی مدیران این کارخانه که در عمل به مسوولیت های اجتماعی خود نیز بی توجه هستند، بوده است.

با این حال منابع موثق به «فکرشهر» خبر دادند که بالاخره محیط زیست موفق شده شکایتی را نسبت به کارخانه سیمان دشتستان ثبت کند و این شکایت به همراه مستندات در دادگاه مورد بررسی است و مردم منطقه منتظر نظر قوه قضاییه هستند؛ موضوعی که رییس محیط زیست دشتستان نیز بعدا در گفت و گو با «فکرشهر» آن را تایید کرد.

سرپرست محیط زیست شهرستان دشتستان درباره شکایت این اداره از کارخانه سیمان دشتستان در پاسخ به سوال «فکرشهر» در گفت و گوی اختصاصی، توضیح داد: آلودگی کارخانه سیمان خیلی از اوقات اگر دقت کنید، از خود شهر برازجان هم مشخص است و خروجی غبار دارد. نوع فیلتراسیون کارخانه سیمان الکتروفیلتر است و الکتروفیلتر هم در عین حال که امتیازاتی دارد، ایرادی نیز دارد و آن این است که وقتی پارامتر «سی او» (مونوکسید کربن co) در آن بالا می رود، به طور خودکار از مدار خارج شده و فیلتر دیگر عمل نمی کند و تمام غبار حاصل از عملیات، خارج می شود.

طاهره موسوی ادامه داد: صنعت، با خود غبار، رفت و آمد، دود، مشکل و ده ها ایراد به همراه دارد. کارخانه سیمان دشتستان نیز خصوصا با مشکلات امروز، خروجی آلاینده اش بیشتر شده است؛ یک روز گاز قطع است، یک روز کوره از کار می افتد، در منطقه ما تابستان قطعی برق زیاد است و برق کارخانه قطع می شود و سایر مشکلات کارخانه که سیستم را به هم می ریزد؛ بنابراین باید دقت کنیم و جلوی آلایندگی و مشکلات را بگیریم.

موسوی گفت: کارخانه سیمان، صنعت بزرگ شهرستان دشتستان است و حتی ممکن است آن ها نیز خود را محق بدانند، اما از نظر من تکرار خروجی غبار و آلودگی های آن غیرقابل تحمل شده است و باید سیستم را درست کنند؛ هر چند پارامتر غبار فعلا تنها آلودگی شدید کارخانه سیمان است و اثر آن روی فیزیک زمین و گیاه است و روی سیستم تنفسی انسان اثر می گذارد.

سرپرست محیط زیست شهرستان دشتستان با بیان این که «البته به نسبت سال های اولیه استقرار کارخانه سیمان دشتستان، وضعیت بهتر شده» ادامه داد: من با یاد دارم در سال 1383، از شب تا صبح، دود سیاه سیمان خارج می شد و روی سر مردم می ریخت و گاهی اوقات دو روز پشت سر هم غبار سیاه سیمان روی سر مردم می ریخت؛ هر چند الان به نسبت آن سال ها وضعیت کمی بهتر شده و بهبود پیدا کرده، اما الان شرایط هم تغییر کرده و بیماری و مشکلات خیلی زیاد شده است.

وی گفت که پیگیر بررسی بیماری هایی که برای مردم مناطق اطراف کارخانه سیمان به وجود آمده نیز است و نامه نگاری هایی در این باره با شبکه بهداشت و درمان دشتستان انجام داده و منتظر پاسخ آن هاست.

موسوی افزود: درباره پارامتر غبار هم وضعیت بغرنج است؛ برای نمونه، دو ساعت نمونه برداری کردیم و با توجه به نمونه برداری هایی که ما انجام داده ایم مشخص شد که شرایط استاندار غبار بسیار بالاتر از طبیعی است.

سرپرست محیط زیست دشتستان این را نیز گفت که «پارامتر غبار در نهایت با ماسک زدن رفع می شود و شبیه غباری است که از خوزستان می آمد و این که می گویند سرطان یا بیماری پوستی زیاد شده را من تایید نمی کنم و اثر غبار بر روی تنفس است» ولی این نکته را نیز اضافه کرد که «با نمونه برداری های انجام شده متوجه شدیم نیم ساعت که از آلودگی و بیرون دادن غبار از کارخانه سیمان می گذرد، آلودگی در روستای راهدار از استاندارد خارج می شود».

وی با بیان این که «در چند وقت اخیر امسال، خصوصا از تابستان 1399، تکرار این خروجی های آلاینده زیاد شده» گفت: در همین راستا، ما اخطارهای زیادی به کارخانه سیمان داده ایم و کارخانه سیمان نیز توضیحاتی درباره این آلودگی ها داده و می گوید سیستم فیلتراسیون بگهوس (خانه ای از کیسه ها) را از ایتالیا خریداری کرده ایم ولی به دلیل مسائل تحریمی نتوانسته ایم آن ها را وارد کنیم؛ اما این را نه افکار عمومی می تواند بپذیرد و نه من محیط زیستی و البته فشارافکار عمومی را نیز نمی توانیم بیش از این تحمل کنیم.

موسوی ادامه داد: این آلودگی ها به هفته ای حداقل یکی دو بار رسیده و خروجی آن نیز از سعدآباد و آبپخش گرفته تا نی نیزک و برازجان قابل دیدن است.

سرپرست محیط زیست شهرستان دشتستان در ادامه گفت و گو با «فکرشهر» بیان داشت: ما سعی کردیم بسیار تعامل کنیم به خاطر مسائل اقتصادی و تحریم ها تا کارخانه تعطیل نشود ولی قانون گذار در قانون ننوشته که چون الان تحریم هستیم یا مسائل اقتصادی است، شما آلودگی را بپذیرید؛ و در نهایت مجبور شدیم کار را به سمت دادگاه ببریم و قوه قضاییه تصمیم می گیرد با توجه به آلودگی هفته ای چند بار غبار که بسیار هم زیاد است، چه تصمیمی اتخاذ شود و ما تصمیم نهایی را بر عهده قوه قضاییه گذاشته ایم.

وی توضیح داد: شکایت محیط زیست الان در مرحله دادگاه بدوی است و ما مستندهای قوی داریم و عکس و فیلم هایی را که داریم، به دادگاه ارائه کرده ایم و علاوه بر این، دیتالاگرهای (ثبت کننده داده) خود کارخانه سیمان را داریم که نشان دهنده خروجی بیش از استاندارد غبار از این کارخانه است و همچنین شکایت مردمی نیز وجود دارد و مردم روستای «راهدار» واقعا تحت فشار هستند.

طاهره موسوی اضافه کرد: من در دادخواستی که ارائه کرده ام نوشته ام بهبود و ارتقای فیلتراسیون به نحوی که غبار خروجی کنترل شود و این را که در نهایت کارخانه سیمان به چه تصمیمی می رسد، باید دید و خودشان می دانند و انجام می دهند و قوه قضاییه تصمیم می گیرد.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۳
یا خدا ببینیم چی میشه
ناشناس
|
-
|
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۲
سپاس از فکرشهر و آقای محمدزاده که همیشه حامی محیط زیست بودن
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر