پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
الخلیج آنلاین:
فکرشهر: یوسف حمود در الخلیج آنلاین نوشت: به گفته واشنگتن، اعزام زیر دریایی به منطقه خلیج فارس با هدف نمایش قدرت دریایی آمریکا صورت گرفته است، اما...
کد خبر: ۸۰۹۶۷
جمعه ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳

فکرشهر: یوسف حمود در الخلیج آنلاین نوشت: به گفته واشنگتن، اعزام زیر دریایی به منطقه خلیج فارس با هدف نمایش قدرت دریایی آمریکا صورت گرفته است، اما...

به گزارش فکرشهر و به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: روز به روز اهداف اسرائیلی از عملیات عادی سازی با دولت‌های عربی و بویژه حوزه خلیج فارس وضوح بیشتری می‌یابد، که از دستاورد‌های اقتصادی فراتر رفته و به اهداف نظامی و امنیتی در منطقه خلیج فارس می‌رسد.

منافع امنیتی و نظامی اسرائیل در توافق عادی سازی با امارات و بحرین، روی مساله امنیت، تمرکز می‌یابد، بویژه در برابر تحرکات ایران در منطقه و انتقال نبرد به عمق آن و دور از سرزمین‌های اشغالی فلسطین.

به نظر می‌رسد این اقدام به صورت پیام‌های مستقیمی از سوی اسرائیل و ایالات متحده با اعزام دو زیردریایی به همراه کشتی‌های جنگی به منطقه خلیج فارس، نمود می‌یابد، این در حالی است که تنها دو ماه از امضای توافق عادی سازی و صلح با ابوظبی و منامه می‌گذرد و جوانب نظامی این توافق به سرعت در حال پدیدار شدن است و این مهم همزمان شده است با تهدیدات آمریکا در مورد وارد آوردن ضربه‌ای به ایران.

اسماعیل ایوب، تحلیلگر مسائل نظامی، معتقد است که در ماه‌ها و سال‌های اینده، شاهد حضور نظامی گسترده اسرائیل در منطقه خواهیم بود، همانطور که اعزام زیر دریایی‌های آمریکایی و اسرائیلی در آب‌های خلیج فارس نشان دهنده این مهم است.

وی در گفتگو با الخلیج آنلاین می‌گوید: در نتیجه عادی سازی بین اسرائیل و امارات و بحرین، در مرحله بعدی کشتی‌های جنگی و زیر دریایی‌های خارجی بیشتری در منطقه حضور می‌یابد.

ایوب افزود: «به اعتقاد من، تا این لحظه، اعزام دو زیر دریایی یک امر روتین است، با اینکه اسرائیل همواره تهدید به حمله به ایران می‌کند. بعید است این حضور نظامی به مشارکت اسرائیل در ضربه زدن به ایران منتهی شود، چرا که رژیم اشغالگر به تنهایی نمی‌تواند تصمیم به حمله به تاسیسات ایران بگیرد، به این دلیل که می‌داند ایران به نحوی به آن پاسخ می‌دهد که نه تنها اسرائیل، بلکه دولت‌های حاشیه خلیج فارس نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند».

به عقیده این تحلیلگر سیاسی، فقط با تصمیم قبلی آمریکا و آمادگی قبلی سامانه‌های دفاعی هوایی و موشکی پیشرفته، امکان حمله به ایران وجود دارد، از این رو به نظر نمی‌رسد اعزام دو زیر دریایی چیزی فراتر از عادی سازی با دولت‌های عربی خلیج فارس باشد، نه کمتر و نه بیشتر.

همکاری نظامی

این اقدام در چارچوب اظهارات مسئولان اسرائیلی جای می‌گیرد که مبتنی بر تقویت و تحکیم همکاری نظامی با دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس است. دست یابی به تکنولوژی و اختراعات اسرائیلی بویژه در زمینه دفاعی، از دغدغه‌های اصلی دولت‌های خاشیه خلیج فارس و انگیزه اصلی آن‌ها برای عادی سازی بوده است.

به دنبال عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل، مسئولان ایران آن را یک خیانت بزرگ به جهان اسلام و فلسطینی‌ها دانستند. تا انجا که روحانی و وزیر دفاع وی هشدار‌هایی در حد تهدید را متوجه امارات کردند، مبنی بر اینکه این کشور عربی با پذیرفتن اسرائیل در خاک خود، تبدیل به منبع تهدیدی برای امنیت ایران نشود.

ظاهرا تحرکات امارات و دیگر اقدامات در منطقه خلیج فارس نشان دهنده نوعی پناه بردن به قدرت نظامی اسرائیل، از ترس قدرت نظامی مشابهی است که ایران در اختیار دارد، چرا که دولت‌های عربی تصمیم آمریکا برای خروج از خاورمیانه را به معنای افزایش حضور ایران می‌دانند. همانطور که تحرکات اسرائیل و امارات برای عادی سازی، تنها در طول دو ماه سرعت گرفته و به نتیجه رسید.

همزمان با اعزام زیر دریایی به خلیج فارس، ارتش اسرائیل از زبان افیف کوخافی و در تاریح ۲۱ دسامبر تهدید کرد در صورتی که ایران و هم پیمانانش قصد حمله به اسرائیل را داشته باشند، بهای سنگینی می‌پردازند، چرا که تل آویو آماده هر گونه پاسخی به آنهاست.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر