شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۱۱۰۷
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱

فکرشهر: مسئول کمیته صادرات انجمن ملی خرمای ایران گفت: تا پایان آبان ماه تنها هفت هزار و ۷۰۰ تن خرمای تولید استان بوشهر به خارج از کشور صادر شد که به علت شیوع ویروس کرونا در سال جاری این میزان صادرات در مقایسه با سال‎های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، نادر خدادادی افزود: پیش بینی می‌شود با تداوم شیوع کرونا در چهار ماه پایانی سال نیز همچنان بازار فروش خرما رونق مناسبی نداشته باشد و محصول تولیدی کشاورزان روی دست آنها بماند.

وی اظهارداشت: کشورهای هند، عراق و روسیه عمده بازارهای هدف صادرات خرمای استان بوشهر هستند.

خدادادی بیان کرد: هم اکنون از مجموع ۱۵۰ هزار تن خرمای تولیدی استان بوشهر در سال جاری  ۸۰ هزار تن در انبارها و سردخانه‎ها فروش نرفته و روی دست نخل‌داران باقی مانده‌است.

وی در باره بازار داخلی خرما در کشور گفت: فرهنگ مصرف سرانه خرما در ایران زیر چهار کیلوگرم در سال است، درحالی که در کشوری مانند مصر این میزان برای هر نفر ۱۶ کیلوگرم است و به نظر می‌رسد در سرانه مصرف خرما در کشور جا برای کار زیادی وجود دارد.

خدادادی افزود: چنانچه برنامه ریزی مناسبی برای مصرف خرما در داخل کشور صورت گیرد بسیاری از مشکلات فراروی بازار خرمای کشور و بویژه استان بوشهر برطرف می‌‏شود.

وی گفت: کمیته امداد و نیروهای مسلح سال گذشته خرما را در سبدهای خرید خود قرار دادند که کمک چشمگیری به حل مشکل نخل‌داران کرد و امیدواریم امسال نیز این برنامه را تکرار کنند.

استان بوشهر با ۶ میلیون اصله نخل و رتبه سوم تولید خرما را در کشور دارد.

بیشترین ارقام خرما در این استان، کبکاب، زاهدی، شکر و خاصویی است و بیشترین محصول در شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، دشتی و جم به دست می‌آید.

زمان برداشت خرما در این استان از ابتدای شهریور تا پایان مهرماه است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر