پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۱۱۳۲
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰

فکرشهر: عمر شاخص کل در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد چندان زیاد نبود و روزهای منفی بازار بازهم شاخص را به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد بازگرداند. اتفاقی که با توجه به وضعیت گزارش های شرکت‌ها، قیمت‌های جهانی، قیمت دلار و... کمی دور از انتظار به نظر میرسد.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، روند حرکت بازار سرمایه طی هفته اخیر کمی منطقی تر شده و این بازار از ریزش های پی در پی دست کشیده بود. به طوریکه دوباره وارد کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد شد و حتی برخی کارشناسان پیش بینی کرده بودند به یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد نیز صعود کند. اما حرکت شاخص بورس برخلاف انتظارات نزولی شد و به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد عقب گرد کرد.

این درحالی است که همه عوامل بیرونی که باید برای مثبت شدن بازار وجود داشته باشند، از جمله قیمت‌های جهانی، قیمت دلار و... وجود دارند و به همین دلیل برخی دلیل این روند نوسانی روی به ریزش بازار را نحوه بازارگردانی و برخی دیگر نحوه خرید و نحوه فعالیت حقوقی ها می دانند.

در این راستا یک کارشناس بازار سرمایه دلیل اصلی ریزش بازار را سررسید زمان پرداخت سود شرکت‌ها می‌داند.

علی جبل عاملی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه نوسان در بازار سرمایه همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: بعد از ریزشی که در بازار سرمایه رخ داد، این بازار سعی  کرد خود را پیدا کند اما طبیعتا روند نوسانی همچنان وجود دارد. این درحالی است که بعد از آبان ماه جاری روند ورودی نقدینگی به بازار مثبت و حجم و ارزش معاملات نیز نسبتا خوب بود. از سوی دیگر بحث اجباری شدن بازارگردانی توانست برخی نگرانی ها را نیز رفع کند. همچنین روشن شدن نتیجه انتخابات آمریکا و انتخاب بایدن بخشی از ریسک سیاسی را کم رنگ تر کرد. گزارش های شش ماهه شرکت ها هم خوب بود و البته توقع این است در گزارش ۹ ماهه نیز روند مثبت حفظ شود.

وی ادامه داد: علاوه بر موارد فوق، نرخ ارز نیمایی افزایش یافت و به نرخ ارز آزاد نزدیک تر شد به طوریکه در گزارش‌های ۶ ماهه شاهد میانگین نرخ ۱۹ هزار تومانی دلار در صورتهای مالی بودیم. البته این نرخ درحال حاضر افزایش هم یافته است. از سوی دیگر ابهاماتی که مربوط به بحث شیوه نامه فولاد بود تا حدودی برطرف شد و با توجه به اینکه بازار ما کامودیتی محور است، وضعیت قیمت جهانی کامودیتی ها  و پیش بین وضعیت آنها در سال ۲۰۲۱ هم خوب است.

این تحلیلگر بازار سرمایه درمورد اینکه با وجود اتفاقات مثبت مذکور، چرا روند بازار سرمایه همچنان نزولی است، توضیح داد:  به نظر می رسد نکته اصلی در شرایط فعلی این است که در فرصت پرداخت سودها توسط شرکت ها هستیم و شاید فشار عرضه ای که در مقطع کنونی در بازار وجود دارد برای این است که شرکت های مختلف  بتوانند سود سهام داران را پرداخت کنند.

جبل عاملی با اشاره به نقش بازارگردان ها نیز گفت: باید به این نکته توجه داشت که بازارگردانی از مهرماه اجباری شد و بسیاری از شرکت ها بازارگردان پیدا کردند و تکمیل فرایند بازارگردانی و همچنین تطبیق و اصلاح برخی قوانین نیاز به زمان دارد تا کاملا جا بیفتد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر