پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۱۳۲۵
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰

فکرشهر: مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، گفت: ایران از طریق دیپلماسی باید این اطمینان را به جامعه جهانی بدهد که هیچگاه دنبال جنگ افروزی نبوده و نیز باید به کشورهای همسایه این پیام را رسانده و جو مصنوعی و خودساخته ایران هراسانه اسراییل و آمریکا در خاورمیانه بشکند.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، قاسم محبعلی با اشاره به توییت اخیر محمدجواد ظریف مبنی بر اینکه «ایران به دنبال جنگ نیست، اما "آشکارا و مستقیم" از مردم، امنیت و منافع حیاتی خود دفاع خواهد کرد»، گفت: این اظهارات آقای ظریف می‌تواند تاحدودی نگران‌کننده باشد، چراکه از این حرف‌های آقای ظریف می‌توان چنین برداشتی را داشت که احتمال حمله نظامی به ایران وجود دارد و اگر چنین برداشتی درست باشد، باید نسبت به شرایط کنونی نگران بود.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در تحلیل شرایط کنونی منطقه و اتفاقات اخیر ایالات متحده آمریکا، گفت: امروز آمریکا در حال انتقال قدرت از دولت فعلی به دولت آینده آقای بایدن است. این وضعیت شبیه به دوران آمدن آقای ترامپ و رفتن آقای اوباماست. آن زمان یک تغییر رفتار اساسی در سیاست خارجه آمریکا اتفاق افتاد و حالا همین تغییرات به شکل معکوس در حال رخ دادن است. لذا این تغییرات و تبعات ناشی از آن یک نگرانی را در داخل آمریکا و عرصه جهانی و حتی ایران ایجاد کرده است.

این کارشناس امور بین‌الملل ادامه داد: تیمی که تاکنون در دولت آمریکا بر سرکار بوده و فعلا تا آمدن آقای بایدن قدرت را در دست دارد، همواره متکی بر اختلاف و درگیری در عرصه جهانی به ویژه خاورمیانه بود. چراکه بزرگترین حامیانشان، شرکت‌ها و کمپانی‌های اسلحه سازی بودند و در مقابل هم بهترین خریداران اسلحه از این کمپانی‌ها برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه بودند که آمریکا و اسراییل با ایده ایران هراسی مدام آنان را به خرید اسلحه و تسلیحات تشویق کردند.

وی افزود: بنابراین رفتن دولت ترامپ یک نگرانی را برای این کمپانی‌ها ایجاد کرده و طبیعی خواهد بود که برخی در این میان بخواهند با ایجاد یک بحران و درگیری دوباره در منطقه ، این روند درآمدزایی خودشان را ادامه بدهند. سومین علت مهمی که در این اتفاقات اخیر می‌تواند تاثیرگذار باشد، موضوع ناراحتی برخی کشورهای منطقه از شکست آقای ترامپ و احتمال کاهش اختلافات و بهبود روابط در آینده بین ایران و آمریکا هستند. قطعا اسراییل و عربستان سرآمد این جریان هستند ولی برخی دیگر از کشورها نیز نسبت به این موضوع نگران هستند.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه با بیان اینکه حداقل باید تا زمان انتقال کامل قدرت به دولت بایدن مراقب شرایط آمریکا بود و نگران ماند، تصریح کرد: سوابق ترامپ نشان داده که شاید تا زمان انتقال کامل قدرت به دولت بایدن اتفاقاتی در راه باشد. به ویژه آنکه خاورمیانه آبستن حوادث و بحران‌ها بوده و امروز عراق به نوعی می‌تواند با توجه به شرایطی که دارد زمینه ایجاد بحران را فراهم کند. فراموش نکنیم که این روزها در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی هستیم و همین تقارن زمانی هم می‌تواند بی‌معنا نباشد.

محبعلی در پاسخ به این پرسش که رویکرد ایران در این شرایط و وضعیت باید چگونه باشد، تصریح کرد: توییت آقای ظریف به این سوال پاسخ داده است. ایران باید به خوبی مدیریت بحران کند و علاوه بر این نیز، باید آسیب‌پذیری خودش را شناسایی و کنترل کند. ایران باید مراقب تحرک احتمالی برخی نیروهای داخلی و  برخی نیروهای خارجی خود در منطقه باشد تا مبادا در زمین دشمن بازی کنند. همچنین ایران از طریق دیپلماسی باید این اطمینان را به جامعه جهانی بدهد که هیچگاه دنبال جنگ افروزی نبوده و نیز باید به کشورهای همسایه این پیام را رسانده و جو مصنوعی و خودساخته ایران هراسانه اسراییل و آمریکا در خاورمیانه بشکند.

این کارشناس روابط بین الملل در پایان و در پاسخ به این پرسش که تاکید برخی مقامات ایرانی مبنی بر اینکه انتقام خون شهیدان سلیمانی و فخری‌زاده محفوظ بوده و در زمان مناسب خواهیم گرفت، در راستای همین مدیریت بحران تعبیر می‌شود، گفت: بله. به نظر می‌رسد که این رویکرد در راستای همان مساله اطمینان بخشی به منطقه و جهان است و در عین حال نیز این پیام را مخابره می‌کند که حق انتقام ما محفوظ است ولی زمان آن را خودمان تعیین می‌کنیم. چراکه هر اقدام اشتباهی در شرایط کنونی به نفع ترامپ، اسراییل و عربستان سعودی خواهد بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر