جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
  اختصاصی«فکرشهر»/ در اولین روز گرامیداشت هفته فرهنگی خارگ رخ داد؛
فکرشهر- سید فریورموسوی: یکی از مهمترین و قدیمیترین مشکلات اهالی بومی وغیر بومی جزیره خارگ که سالیان درازی است که سایه در زندگی مردم این جزیره انداخته و وهیچ مسئولی نتوانسته آن را به درستی حل کند بحث تردد دریایی مردم است...
کد خبر: ۸۱۴۴۸
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶

فکرشهر- سید فریورموسوی: یکی از مهمترین و قدیمیترین مشکلات اهالی بومی وغیر بومی جزیره خارگ که سالیان درازی است که سایه در زندگی مردم این جزیره انداخته و وهیچ مسئولی نتوانسته آن را به درستی حل کند بحث تردد دریایی مردم است.

به گزارش فکرشهر، ترددی که تنها راه فرار مردم این جزیره و رسیدن به خشکی، آن هم انوع ارزانش می باشد! از غرق قایق مسیر خارگ به گناوه در دهم آبان ماه سال 1388 که طی آن تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ قربانی سهل انگاری مسوولان وقت شدند که بگذریم به خاموش شدن موتور کشتی حامل مسافرین مسیرخارگ به بوشهر و سرگردانی مسافرین بی پناه آن، آتش سوزی در موتورخانه کشتی حامل مسافرین در مسیرخارگ به بوشهر، خرابی موتور کشتی حامل مسافرین در مسیر بوشهر به خارگ می رسیم که اگر حتی یکی از این حوادث منتهی به اتفاق ناگواری می شد، چه بسا که جان صدها نفر از ساکنین بومی وغیربومی این جزیره به سادگی یک چشم برهم زدن گرفته می شد.

اما طبق آمارهای رسمی و شاید هم غیررسمی، تعداد مسافرینی که در مسیرهای دریایی جزیره خارگ روزانه تردد می کنند رقمی بیش از هزار و ۵۰۰ مسافر ورودی و خروجی است که در این میان و خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی در این راستا و در سال های اخیر نسبت به ارتقای زیر ساخت های پایانه های مسافربری در استان بوشهر اقدامات ویژه ای انجام داده است که تاکنون تعداد سه پایانه مسافربری مجهز در بوشهر، گناوه و خارگ احداث کرده است. اما مشکل اصلی در تردد اهالی جزیره خارگ به پایانه مسافربری باز نمی شود بلکه نبود شناورهای مناسب و ایمن آن هم به تعداد کافی درد اصلی تردد این مردم است نه زیرساخت و مدرن کردن محل نشستن مسافرین در این پایانه ها.

هم اکنون بخش خصوصی با دو شناور «آروس مهیار» و «سورو بندر» در مسیر دریایی خارگ به بوشهر و بالعکس در حال فعالیت هستند که بایستی از مالکان این دو شناور تقدیر و تشکر کرد. چرا که اگر این دو شناورهم نبودند، ترددی در این مسیر صورت نمی گرفت اماهماهنگونه که جای تشکر دارد بایستی به ایرادات و مشکلات این دو شناور نیز ورود کرد. شناور آروس مهیار نزدیک به دو ماه است که به جهت انجام تعمیرات اساسی و رفع نواقصات موتور خود خارج از سرویس بوده و با مشکلات مالی در انجام تعمیرات آن دست و پنجه نرم می کند.

در آن طرف هم شناور سورو بندر با تمامی مشکلات فنی ای که دارد در حال سرویس دهی به مردم و تردد در این مسیر است که متاسفانه روز شنبه گذشته برای چندمین بار دچارمشکل فنی شد و ساعت ۷ صبح پس از حرکت از خارگ به سوی بندربوشهر حدودا ۴۰ دقیقه بعد حرکت ودرمنطقه ۱۰ مایلی جزیره خارگ دچار نقص فنی می شود که اقدامات پرسنل خود شناور برای رفع نقص فنی ایجاد شده، موثر نبوده و به همین دلیل موضوع به اداره بندر خارگ اعلام شده و اداره بندرنیز جهت کمک به حال و روز این کشتی و مسافرین سرگردان آن لنجی را درجهت کمک و یدک کردن شناور به محل اعزام می دارد. متاسفانه  لنج اعزام شده به دلیل عدم قدرت کافی و زمان بر شدن موضوع در تماس با اداره بندرخارگ، خود نیز تقاضای کمک می کند که در نهایت شناور گلوبال چیتا از شرکت نفت فلات قاره خارگ به محل اعزام می شود. در این میان باید یادآوری کنم  معلوم نیست که اداره عملیات دریایی شرکت پایانه های نفتی خارگ در این رخدادها و حوادث دریایی کجا به سرمی برند و به چه دلایلی همیشه شرکت نفت فلات قاره پیشرو درامر این گونه خدمات رسانی هاست؟! 

به هرتقدیر مسافرین کشتی مسافربری سوروبندر با شناور گلوبال به خارگ منتقل می شوند و شناور فوق نیز پس از تخلیه کلیه مسافرین خود و به دلیل سبک ترشدن، توسط لنج اعزامی به اسکله مروارید خارگ یدک می شود. ضمن آنکه در این حادثه دو نفر از مسافرین به دلیل بدحالی و دریازدگی با شناور ناجی به خارگ اعزام می شوند. اما در این بین سئوالاتی فنی در اذهان عمومی باقی می ماند و آن اینکه با توجه به حساسیت و اضطراری بودن موضوع فوق، نقص فنی شناور حامل مسافر اداره بندر خارگ چه میزان زیرساخت های لازم را برای مقابله و ساپورت شرایط اضطراری دریایی را دارد؟

آیا در شرایط حساس و خطرناک می بایستی یک لنج برای نجات جان مسافران و یدک کشیدن کشتی مسافربری اعزام شود؟ آیا در همان لحظات اولیه ارسال پیام کمک از سوی شناو رسوروبندر نمی بایستی از همان یدک کش های شرکت نفت فلات قاره استفاده می شد تا در زمان استرس و دلهره آور برای مسافرین کاهش دهد؟ آیا انتظاری حدود ۷ ساعت برای نجات جان مسافران و یدک کشیدن کشتی مسافربری که تنها حدود ۱۰ مایلی خارگ بوده، منطقی به نظر می رسد؟

اما این اتفاق درحالی و در روزی صورت می گیرد که مردم جزیره همیشه مقاوم خارگ درگیر برگزاری آئین اولین گرامیداشت هفته فرهنگی خارگ بوده اند که متاسفانه همه مسوولین هم درگیر آن بوده و اگر خدای ناکرده سهل انگاری بیشتری از سوی دستگاه های نظارتی صورت می گرفت، چه بسا امروز می بایستی آئین به خاکسپاری همشهری هایمان را بر پا می داشتیم. آقایان مسوول کمی به خودتان بیائید! برای هزارمین بارمی گوئیم وهشدارمی دهیم که تردد دریایی شهروندان خارگی مشکل دارد آن هم مشکل جانی برای مردم و مالی برای کشتی های مسافربری حاضر در مسیرهای دریایی خارگ به بوشهر و خارگ به گناوه و بالعکس. 

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر