سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۱۴۹۱
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴

فکرشهر: رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در سه ماه سوم سال جاری هفت میلیون و ۳۲۱ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش یک میلیارد و ۸۹۶ میلیون دلار از بندرهای این استان به خارج کشور صادر شد.

به گزارش فکرشهر، احمد رجایی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این میزان صادرات از پایانه‌های استان بوشهر در مقایسه با سه ماه دوم امسال که پنج میلیون و ۹۱۷ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار بود افزون بر ۱۲ درصد رشد داشته است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اعلام کرد: در مجموع حجم صادرات این استان در ۹ ماه امسال ۱۸ میلیون و ۹۵۳ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۳۶۵ میلیون دلار است.

رجایی ادامه داد: محصولات پتروشیمی بیشترین میزان صادرات استان بوشهر را با ۱۵ میلیون و ۱۵۷ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۴۳ میلیون دلار به خود اختصاص داده است و ارزش سایر کالاهای صنعتی , معدنی و کشاورزی صادر شده در این بازه زمانی بالغ بر ۱۶۱ میلیون دلار بوده‌است.

وی ادامه داد:  بیشتر صادرات غیر نفتی استان بوشهر از پایانه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس صورت گرفته است و پس از آن پایانه‌های بندر بوشهر، کنگان و دیر به ترتیب بیشترین میزان صادرات به کشورهای هدف را داشته‌اند.

رجایی عنوان کرد: بوتان و پروپان، متانول، پلی اتیلن، کود اوره کشاورزی، استایرن، میعانات گازی و سیمان به ترتیب بیشترین حجم صادرات استان را به خود اختصاص داده‌است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: بیشترین صادرات از این استان به مقصد کشور چین به ارزش ۲ میلیارد و ۹۲۰ دلار صورت گرفته است و پس از آن کشورهای امارات متحده عربی با ۴۹۳ میلیون دلار، ترکیه با ۱۷۳ میلیون دلار و سنگاپور، قطر، هند، افغانستان و برزیل قرار دارند.

وی در ارتباط با صادرات از پایانه صادراتی بندر دیر گفت:  ۱۹۵ هزار تن از صادرات استان بوشهر از بندر دیر، به مقصد قطر صورت گرفته است که ارزش آن به ۵۶ میلیون دلار می‌رسد و بیشتر دربرگیرنده محصولات کشاورزی است.

رجایی اعلام کرد: حجم صادرات از بندر دیر به کشور قطر نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۶ درصد افزایش یافته است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد :صادرات از مبادی گمرک‌های استان بوشهر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی یک درصد کاهش داشته است.

وی عنوان کرد: بیشتر مشکلات و نقاط ضعف صادرات استان بوشهر زیر ساختی است و تکمیل بزرگراه شیراز - بوشهر، احداث خط ریلی و ایجاد خط کشتیرانی بین استان بوشهر و کشور قطر می‌تواند تاثیر بسزایی در میزان صادرات از پایانه‌های این استان داشته باشد.

رجایی افزود: کمبود شدید کانتینرهای یخچالی یکی دیگر از مواردی است که کمبود آن در استان بوشهر به شدت احساس می‌شود و لازم است  بخش خصوصی این استان با مساعدت بخش دولتی در این زمینه اقدامات لازم به عمل آورند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر  اضافه کرد: بالا بودن هزینه حمل و نقل  نیز یکی دیگر از مشکلات حوزه صادرات این استان است که اعطای یارانه حمل به کالاهای صادراتی می‌تواند یکی از راهکارهای بهبود آن باشد.

وی یادآور شد: شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های مرزی از سوی کشورهای هدف صادرات از دیگر مواردی است که در سال جاری سبب افت میزان صادرات شده‌است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر