جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۸۲۲۴۱
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در پاسخ به مسایل مطرح شده درباره اختلاط آب شرب و فاضلاب، با اشاره به آزمایش آب شرب در ۹ نقطه اهواز توسط آزمایشگاه محیط زیست خوزستان، تصریح کرد: این مساله وظیفه قانونی محیط زیست نبوده اما این نمونه‌برداری‌ها انجام شده و نتایج آن نشان می‌دهد غیر از یک مورد در منطقه پردیس اهواز بقیه مناطق آلودگی خاصی نداشتند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، محمدجواد اشرفی روز شنبه در وبینار (همایش از طریق وب) پرسش و پاسخ با سمن‌های محیط زیستی با موضوع "هوای پاک، تعهد مسوولان، مشارکت مردم" به مناسب هفته هوای پاک حضور پیدا کرد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان  نسبت به صدور مجوز انتقال آب تا پایان امسال هشدار داد و اظهار داشت: انجمن‌ها مکاتبات زیادی با سازمان حفاظت محیط زیست درباره تشریح وضعیت خوزستان و جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه رودخانه‌ها داشته اند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: واقعیت بد این است؛ با وجودی که خوزستان زیر تاثیر مستقیم هر گونه انتقال آب از سرشاخه‌های کارون است اما در بررسی انتقال آب از اداره کل محیط زیست خوزستان دعوت و نظرخواهی نمی‌شود و فقط از استان‌هایی که محل اجرای پروژه و عملیات فیزیکی هستند دعوت می‌شود.
 
اشرفی اضافه کرد: این موضوع را بارها غیرمستقیم و شفاهی در ماموریت‌هایی که به تهران داشتیم گوشزد کردیم؛ در این زمینه هم نسبت به تبعات انتقال آب برای کشاورزی و نخیلات و هم مسایل اجتماعی را بیان کردیم.
 
وی با اشاره به اختصاص اعتبار برای اجرای طرح انتقال آب کارون از محل بودجه، ادامه داد: من هم روند خوبی را برای موضوع انتقال آب نمی‌بینم و در صورتی که مدیران و نمایندگان استان، لابی بیشتری نکنند تا پایان امسال پاسخ مثبت به مراجع مربوطه برای انتقال آب داده می‌شود.
 
اشرفی افزود: من هم از انجمن‌ها می‌خواهم در این زمینه به ویژه از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطالبه‌گری داشته باشند و ما نیز از نمایندگان این را درخواست کردیم.
 
انتقال کارخانه کربن از محدوده اهواز 
 
اشرفی همچنین گفت: با توجه به آلودگی کارخانه کربن اهواز، این کارخانه باید از محدوده شهری منتقل شود.
 
وی بیان کرد: بر اساس پیگیری‌ گذشته، وضعیت این کارخانه به نسبت گذشته بهتر شده اما با توجه به ماهیت آن که تولید دوده است، حتی با وجود فیلترها نیز دوده در محیط منتشر می‌شود بنابراین علاوه بر پایش مستمر، انتقال این کارخانه به خارج از اهواز طبق ماده ۱۴ قانون هوای پاک باید انجام گیرد.
 
اشرفی ادامه داد: انتقال کارخانه کربن در کارگروه‌های استانی مطرح و نظر این کارگروه به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده که امیدواریم با تامین زمین و اعتبار موردنیاز، این اقدام انجام شود.
 
وی درباره کارخانه کربن دزفول نیز عنوان کرد: این کارخانه از نظر استقرار و انتشار دوده در محیط پیرامونی، در شرایط موقعیت قابل قبول است، اما تنها مشکل این کارخانه مربوط به آلاینده‌های گازی بوده که قرار است با تمهیداتی این وضعیت بهبود یابد.
 
مصرف مازوت ممنوع است
 
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای خوزستان با بیان اینکه استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها ممنوع است، گفت: استفاده از مازوت در شرایط خاص و در بازه محدود، مشروط به تمهیدات ویژه برای جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها و نصب در دودکش‌هاست که این اتفاق در نیروگاه رامین اهواز و سایر نیروگاه‌های کشور رخ نداده است.
 
وی با تاکید بر مخالف محیط زیست با مصرف مازوت، عنوان کرد: استفاده از مازوت در نیروگاه رامین پارسال در مراجع قضایی مطرح شده و رای دادگاه بدوی نیز صادر شده که در صورت تایید رای در دادگاه تجدیدنظر، اعلام می‌شود.
 
مسئله فلرها در کوتاه مدت قابل حل نیست
 
اشرفی همچنین درباره آلودگی ناشی از فلرهای نفتی (مشعل‌ها)، در خوزستان و اهواز ابراز کرد: مساله فلرهای نفتی به دلیل تحریم‌ها در کوتاه مدت قابل حل نیست و روند اجرای طرح‌های جمع آوری گازهای همراه نفت کند شده است.
 
وی بیان کرد: طرح جمع آوری گازهای همراه نفت با عنوان طرح "آماک" در دهه ۷۰ آغاز و اقدامات مناسبی برای جمع آوری و استفاده بخشی از گازها به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها صورت گرفت.
 
اشرفی ادامه داد: پیگیری‌های گذشته منتج به عقد قراردادهایی در خوزستان به ویژه محدوده‌هایی که فلرهای بیشتری وجود دارد، شده که امیدواریم افق روشنی در این زمینه داشته باشیم.
 
وی اضافه کرد: طرح جمع‌آوری گازهای همراه در غرب کارون در شهرهای اهواز و هویزه با قرارداد سه میلیارد دلاری میان وزارت نفت و هلدینگ خلیج فارس، آغاز شده که این گازها به شرکت گاز بیدبلند۲ و پتروشیمی مارون منتقل خواهد شد، همچنین طرح‌هایی در شرکت نفت و گاز مارون در حال اجراست.
 
اشرفی گفت: مطالبه برای جمع آوری گازهای همراه نفت در تمام جلسات مطرح شده و بر همین اساس ایجاد زیرساخت برای جمع آوری گازهای همراه نفت آغاز شده است.
 
وی بیان کرد: ما فرار رو به جلو نداریم و پیگیری مطالبات مردمی را وظیفه خود می‌دانیم و در محیط زیست علاوه بر پیگیری قضایی، پیگیری مجدانه‌ای برای برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌ها انجام شده است.
 
امسال مالچ پاشی نفتی نداریم
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه با بیان اینکه خوزستان امسال ظرفیت استفاده از مالچ نفتی را ندارد بیان کرد: قرار بود به مدت یک سال مالچ پاشی نفتی صورت نگیرد، اما امسال مقرر شده که برای بعضی از استان‌ها از مالچ نفتی استفاده شود.
 
وی گفت: نظر ما درباره استفاده از مالچ نفتی همان نظر قدیم است؛ مالچ نفتی مطلوب ما هم نیست اما اکنون برای اهدافی که داریم غیر از این نوع مالچ، نمونه دیگری وجود ندارد.
 
اشرفی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست بیش از ۶۰ نمونه مالچ زیستی را در کشور آزمایش کرده که تنها ۲ نمونه موفق به گذراندن آزمایش‌ها شدند که اکنون در مرحله پایلوت (آزمایش) هستند.
 
اختلاط آب شرب و فاضلاب در پردیس اهواز
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین در پاسخ به مسایل مطرح شده درباره اختلاط آب شرب و فاضلاب، با اشاره به آزمایش آب شرب در ۹ نقطه اهواز توسط آزمایشگاه محیط زیست خوزستان، تصریح کرد: این مساله وظیفه قانونی محیط زیست نبوده اما این نمونه‌برداری‌ها انجام شده و نتایج آن نشان می‌دهد غیر از یک مورد در منطقه پردیس اهواز (که موضوع خاصی بوده) بقیه مناطق آلودگی خاصی نداشتند.
 
وی ادامه داد: اختلاف نظر درباره ادغام آب شرب و فاضلاب همیشه میان بهداشت و آبفا وجود داشته و در آخرین جلسه شورای سلامت مقرر شده بود که کارگروه داخلی میان این دو دستگاه برای هماهنگی در نمونه‎‌برداری‌ها انجام شود.
 
فقدان تکنولوژی تصفیه پساب الکل‌سازی
 
اشرفی بیان کرد: فرآیند تصفیه پساب‌های خمیرمایه و الکل‌سازی پیچیده است و در کشور ما این تکنولوژی هنوز به طور کامل مستقر نشده است.
 
وی با بیان اینکه تصفیه پساب‌های کارخانه خمیرمایه دزفول در سه سال گذشته روند مناسبی داشته، گفت: این کارخانه در تصفیه پساب پیشتاز بوده و توانسته آلودگی خروجی را تاحد زیادی کاهش دهد؛ فعالیت بی‌هوازی را نیز آغاز کرده و امیدواریم فاضلاب تخلیه شده بهبود یابد.
 
به گفته وی، قرار است پساب این کارخانه بازچرخانی شود و بخشی برای صنعت و بخش دیگری برای آبیاری فضای سبز استفاده شود.
 
عدم مدیریت صحیح در سایت صفیره
 
دبیر کارگروه پسماند خوزستان با بیان اینکه مدیریت صحیح پسماند در مدفن زباله‌های شهر اهواز در منطقه صفیره صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: در این سایت، زباله‌های تلمبار و گاهی به دلیل عوامل محیطی و یا انسانی دچار آتش سوزی می‌شود.
 
وی گفت: در ۶ ماهه گذشته پیگیری‌ زیادی صورت گرفته و حساسیت در شهرداری و مراجع نظارتی ایجاد شده است؛ همچنین اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اختصاص اعتبار به ساماندهی مدفن پسماند اهواز از محل صندوق ملی را پیگیری کرده که در صورت تحقق، نسبت به آن اطلاع رسانی می‌شود.
 
اشرفی افزود: این اعتبارات برای ساخت سلول دفن پسماند و بهبود روش فعلی هزینه خواهد شد و برنامه‌های شهرداری را برای این اقدامات دریافت و به انجمن‌ها برای پایش، اعلام می‎کنیم.
 
وی با بیان اینکه سوءمدیریت پسماندها حساسیت زیادی ایجاد کرده است، عنوان کرد: بر اساس وظیفه قانونی، مساله پسماندها در دو دسته پسماندهای شهری و ویژه در ادارات شهرستانی پیگیری شده است.
 
اشرفی با اشاره به اینکه متولی مناطق گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری است، اضافه کرد: آلودگی پسماند در مناطق گردشگری از جمله مال‌آقا در باغملک را تصدیق می‌کنیم و در این زمینه آموزش و فرهنگسازی را در دستورکار قرار داده‌ایم.
 
توقف تولید بنزین یورو ۴ در پالایشگاه آبادان
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اهمیت کیفیت سوخت در آلودگی هوا، گفت: بنزین یورو ۴ در خوزستان، هم اکنون فقط در بخشی از جایگاه‌های اهواز توزیع می‌شود و در سایر شهرهای استان عرضه نمی‌شود که این موضوع در حال پیگیری از طریق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی است.
 
اشرفی افزود: تا سه ماه گذشته بنزین یورو ۴ در پالایشگاه آبادان با کیفیت مناسب تولید و در مراکز عرضه می‌شد اما اکنون به دلیل مشکلات فنی امکان تولید این نوع سوخت در پالایشگاه آبادان وجود ندارد به همین دلیل فقط نیاز اهواز با توجه به حجم بالای تردد خودرو و آلودگی هوا عرضه می‌شود.
 
وی یک ماه پیش فعالیت‌های نفتی و کیفیت پایین بنزین را از جمله عوامل آلودگی هوای اهواز اعلام کرده و گفته بود: حدود ۶۰ درصد بنزین مراکز عرضه سوخت در اهواز با استاندارد یورو۴ است اما باید گفت همه این سوخت توزیع شده دارای استاندارد لازم نیست.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: بنابراین در مکاتبات متعددی با پالایشگاه آبادان، درخواست ارتقای کیفیت سوخت و افزایش توزیع بنزین یورو۴ را مطرح کردیم.
 
کوره‌های زغال در زعفرانیه
 
اشرفی، همچنین از فعالیت کوره‌های زغال در منطقه زعفرانیه اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: کارشناسان این اداره کل از این منطقه بازدید و گزارش خواهند داد که در صورت تایید، نسبت به برخورد قانونی و تعطیلی آنها اقدام می‌شود.
 
وی ادامه داد: قطع درخت در روستای شموس به اداره منابع طبیعی اطلاع داده شده و از طریق محیط زیست نیز پیگیری می‌شود.
 
اشرفی بیان مرد: درختکاری در زمین‌های ملی از وظایف منابع طبیعی است اما حسب وظایف فرهنگسازی و آموزش، در این زمینه اقداماتی انجام شده که آخرین آنها درختکاری در اندیمشک در روز گذشته با همکاری سمن‌ها بوده است.
 
احیا تالاب بامدژ
 
وی از کلنگ زنی پروژه‌ای برای بهبود وضعیت آبگیری تالاب بامدژ تا پایان امسال نیز خبر داد و گفت: با توجه به حساسیتی که نسبت به تالاب بامدژ داریم، پاسگاه محیط بانی در محدوده این تالاب احداث و نیروهایی برای برخورد با تعرض‌های غیرقانونی در آن مستقر شده‌اند که تاثیر آنها در ۲ ماه گذشته مشخص بوده است.
 
اشرفی افزود: علاوه بر نظارت بر تالاب، برنامه‎ریزی برای تخریب محمیه‌ها (دامگاه‌ها) صورت گرفته و چندین نوبت با هماهنگی نیروی انتظامی انجام شده است.
 
وی همچنین درباره ۲ نوبت سرقت از اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان گفت: این حادثه در هیچکدام از شهرستان‌ها سابقه نداشته و تمهیداتی برای نصب کنترل کننده‌ها انجام شده است.
 
وضعیت هوای اهواز مهرماه تا دی
 
بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از وضعیت کیفت هوای کلانشهر اهواز در  ماه‌های مهر تا دی امسال، تعداد روزهای ناسالم برای همه گروه‌ها، در مقایسه با ۲ سال پیش، بیش از ۲ برابر شده اما تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس کاهش داشته است.
 
طبق این گزارش، تعداد روزهای ناسالم برای همه گروه‌ها در فاصله مهر تا دی امسال ۳۱ روز، در سال ۹۸، ۱۵ روز و در سال ۹۷، ۱۲ روز بوده است. همچنین در این بازه زمانی تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس در امسال ۴۵ روز، در سال ۹۸، ۶۶ روز و در سال ۹۷، ۶۵ روز بوده است.
 
از ۲۶ دی تا دوم بهمن به عنوان هفته ملی هوای پاک نامگذاری شده است. شعار امسال " هوای پاک، تعهد مسوولان، مشارکت مردم" اعلام شده است. بر اساس تقویم شعارهای ایام هفته هوای پاک در روز جمعه ۲۶ دی روز آموزش و هوای پاک؛ شنبه ۲۷ دی روز صنعت و هوای پاک؛ یکشنبه ۲۸ دی روز طبیعت و هوای پاک؛ دوشنبه ۲۹ دی روز قانون و هوای پاک؛ سه شنبه ۳۰ دی روز مدیریت منابع آلاینده و هوای پاک؛ چهارشنبه یکم بهمن مشارکت مردمی و هوای پاک و پنجشنبه دوم بهمن تعهد مسوولان و هوای پاک اعلام شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر