سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
با حضور دو مدیرکل در دشتستان بررسی شد
فکرشهر: مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: املاک فاقد سند در آموزش و پرورش همیشه مشکلاتی را ایجاد نموده و در سال های اخیر افراد فرصت طلب نسبت به این اموال و املاک دست درازی نموده اند...
کد خبر: ۸۲۳۱۲
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷

فکرشهر: مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: املاک فاقد سند در آموزش و پرورش همیشه مشکلاتی را ایجاد نموده و در سال های اخیر افراد فرصت طلب نسبت به این اموال و املاک دست درازی نموده اند.

املاک مستندسازی نشود، از دسترس آموزش و پرورش خارج می شود

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی آموزش و پرورش دشتستان، علیمراد کرمی در جلسه کمیته مستند سازی آموزش و پرورش مناطق چهارگانه شهرستان دشتستان که در برازجان برگزار شد، خاطرنشان کرد: چنانچه آموزش و پرورش هم در زمینه سند دار کردن املاک، اقداماتی انجام ندهد و در مستند سازی این املاک تلاش نکند، چه بسا که بسیاری از آنها از دسترس آموزش و پرورش خارج می شوند و این امر مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی رتبه کشوری استان بوشهر در مستندسازی را جایگاه دوم عنوان کرد و افزود: در بحث مستند سازی املاک، اقدامات خوبی صورت گرفته و با تعامل و همکاری که بین نهادهای مربوطه صورت می گیرد، اکثر املاک مستندسازی شده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر اضافه کرد: امیدواریم با این روند بتوانیم تا پایان سال اغلب املاک فاقد سند را مستندسازی نموده و جایگاه کشوری استان بوشهر را به رتبه اول ارتقا بخشیم.

کرمی با بیان این که «بیشترین املاک آموزش و پرورش استان بوشهر در شهرستان دشتستان واقع شده»، گفت: باتوجه به گستردگی و پراکندگی املاک و فضاهای آموزشی واقع در دشتستان، بخش اعظمی از املاک آموزش و پرورش در این شهرستان قرار دارد که امیدواریم بتوانیم با مستندسازی آنها به این مهم برسیم.

برخی شروط برای مستندسازی املاک

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر نیز در این جلسه گفت: امیدواریم بتوانیم با همکاری مجموعه آموزش و پرورش استان و ادارات ثبت اسناد و املاک تا پایان سال، همه املاک فاقد سند آموزش و پرورش را مستند سازی کنیم.

مهرداد دلجو افزود: باتوجه به اینکه تعداد زیادی از املاک فاقد سند در روستاها واقع شده اند، ابتدا باید از طریق بنیاد مسکن و بعد از طریق ارسال پرونده به اداره ثبت اسناد و املاک نسبت به مستندسازی این املاک اقدامات لازم انجام شود.

وی خطاب به روسای ادارات ثبت اسناد و املاک ادامه داد: پرونده های مطروحه فعلی ارسالی از طریق بنیاد مسکن در اولویت مستندسازی قرار دارد و اگر این املاک دارای نقشه های شمیم (utm) باشند، بدون کارشناسی مستندسازی شده و اسناد مالکیت آنان صادر خواهد شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر، حصارکشی را یکی از شروط اصلی صدور اسناد مالکیت دانست و گفت: باید حدود اربعه و چهارگوشه ملک با ستون مشخص باشد تا شرایط لازم جهت برداشت نقشه شمیم فراهم شود و چنانچه املاک متعلق به آموزش و پرورش طبق ماده 11 قانون حدنگار، حصارکشی نشده باشند، شرط لازم برای ثبت سند را ندارند.

دلجو در مورد مغایرت وضع موجود املاک با اسناد دفترچه ای نیز گفت: اگر مساحت وضع موجود کمتر از مساحت مندرج در سند مالکیت باشد، نیازی به اخطار به مجاورین نیست و اداره ثبت اسناد و املاک باید بدون هیچگونه استعلامی اقدامات لازم را برای تک برگ نمودن اسناد انجام دهد و چنانچه مساحت بیشتر از سند باشد، باید از طریق هیات نظارت ثبت اسناد و املاک استان تعیین تکلیف شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر درباره مصوبه دولت در مورد 2548 پلاکی که نیاز به گواهی بند «د» دارند نیز گفت: آموزش و پرورش می تواند با استفاده از کمیسیون مستندسازی و اخذ گواهی بند «د» ماده 26 آئین نامه اموال دولتی نسبت به اخذ اسناد مالکیت ساختمان هایی که در اراضی دولتی واقع هستند، اقدام نماید.

وضعیت املاک آموزش و پرورش در دشتستان

مدیر آموزش و پرورش شهرستان دشتستان نیز در این نشست گفت: آموزش و پرورش به عنوان یکی از سازمان های رسمی و بزرگ ترین نهاد تعلیم و تربیت در جامعه فعالیت می کند و تلاش دارد تا همه آینده سازان کشور سهم خود را به صورت عادلانه از آموزش بگیرند.

سهراب باقری خاطرنشان کرد: با توجه به این وظیفه ذاتی که آموزش و پرورش دارد، در دورافتاده ترین روستاها هم دارای املاکی است که باید توجه و حراست ویژه ای برای نگهداری آنها انجام شود.

وی مستندسازی املاک را یکی از این راه ها دانست و افزود: با توجه به تعرضاتی که از سوی اشخاص به املاک دولتی صورت می گیرد، این املاک باید مستندسازی شده و اسناد مالکیت آنها به نام آموزش و پروش صادر شود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان دشتستان بیان داشت: امروزه شاهد هستیم که بسیاری از این املاک مستندسازی شده اند ولی هنوز هم املاکی وجود دارد که اسناد مالکیت آنها صادر نشده که در این راستا تلاش و همکاری همه نهادهای مربوطه را خواستارم.

سهراب باقری با اشاره با اینکه این شهرستان دارای 272 ملک در بخش های مرکزی، ارم و بوشکان است، گفت: 110 ملک از این املاک مستندسازی شده اند و 31 مورد هم در شرف صدور اسناد هستند و امید داریم که بقیه املاک هم به زودی مستندسازی شوند.

بر اساس این گزارش، در این جلسه، روسای آموزش و پرورش مناطق آبپخش، سعدآباد و رئیس اداره حقوقی و املاک استان بوشهر به بیان مشکلات موجود پیش روی مستندسازی املاک خود و استان پرداختند و همچنین از مدیر کل ثبت اسناد استان و شهرستان و مدیران و کارشناسان حقوقی مناطق دشتستان تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر