جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۲۳۶۲
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷

فکرشهر: برای نخستین بار در کشور ساز نی‌انبان الکترونیک ایرانی با نام "لیانیک" سه‌شنبه شب در آیینی با حضور شماری از دوستداران فرهنگ و هنر موسیقی در بوشهر رونمایی شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، سرپرست گروه موسیقی لیان و سازنده این ساز در آیین یاد شده گفت: طراحی و ساخت این ساز الکترونیک در قالب یک کار تیمی انجام شده که بخش مدیریت آن توسط محمد بهی‌فرد و با همکاری محسن قدرتی صورت گرفته است.

محسن شریفیان افزود: این ساز نمونه خارجی دارد و از سال ۱۳۴۰ استارت آن در دنیا زده شد که پس از گذشت سال‌ها حدود ۱۵ سال است که به ثمر نشسته است.

وی ادامه داد: یکی از اصلی ترین مشکلات در فرآیند یادگیری و تمرین یک آلت موسیقیایی نبود کنترل و بلند بودن صدای سازها است که گاهی موجب ایجاد مزاحمت برای اطرافیان می‌شود و همین موضوع، زمان و مکان را برای نوازنده محدود می‌کند. 

شریفیان اظهار داشت: این چالش بلندی صدا در ساز نی انبان به سبب نوای بلند آن، بسیار پررنگ است تا جایی که در آپارتمان‌ها و محیط های کوچک تمرین نواختن نی انبان، محال می‌شود. 

وی گفت: برای حل مشکل بلندی صدا نی‌انبان، ساز الکترونیک ایرانی طراحی شد تا در هر زمان و مکانی، مجال تمرین نوازندگی برای هنرجو فراهم باشد.

شریفیان گفت: این ساز علاوه بر اینکه وسیله مناسبی برای تمرین انگشتان است، نیاز به کوک کردن نیز ندارد.

وی همچنین در باره فرآیند طراحی و اجرای این پروژه اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم و نبود دسترسی به هاب خارجی، بر آن شدیم تا یک نی‌انبان الکترونیک ایرانی در بوشهر طراحی کنیم. 

شریفیان اظهار کرد: ساز لیانیک نسخه‌ای بومی از سازی مشابه است که در اروپا برای هنرجویان و اهالی موسیقی، امکان تمرین را فراهم می‌آورد.

وی افزود: لیانیک به عنوان یک ساز الکترونیک با پردازنده دیجیتال است که در اولین ورژن این ابزار موسیقیایی سعی شده تا صدای نت‌ها نزدیک به نوای اصلی ساز نی‌انبان باشد.

در این آیین شماری از هنرمندان از جمله ایمان سیاه‌پوشان، خدر عزیززاده، بردیا بهرام نژاد و رضا شریفیان، به صورت نمادین ساز لیانیک را نواختند.

ایرج صغیری پیشکسوت تئاتر بوشهر و شاهرخ سروری گوینده و مجری پیشکسوت نیز سخنانی پیرامون اهمیت ساخت ساز لیانیک برای حاضران ارائه کردند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر