پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۸۲۴۰۹
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲

فکرشهر: معاون طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: سد بتنی - وزنی اخند در شهرستان عسلویه این استان که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۷ آغاز شده‌است، اکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش فکرشهر، مهندس جمشید تویل روز چهارشنبه در جریان بازدید از روند اجرایی سد اخند به رسانه‌ها اعلام کرد: با توجه به پیشرفت فیزیکی این پروژه، انتظار می‌رود این سد تا پایان امسال به مرحله آبگیری کامل برسد.

وی بیان کرد: سد بتنی - وزنی اخند با مهار سیلاب‌های مخرب فصلی، منبعی جدید برای تامین آب بخشی از شهرستان عسلویه به شمار می‌رود.

تویل ادامه داد: تغییر اقلیم در سال‌های اخیر باعث شدت گرفتن باران‌های سیلابی در بازه‌های زمانی کوتاه شده‌است و این موضوع ضرورت سازگاری با تغییر اقلیم را دوچندان می‌کند.

وی کنترل رواناب‌های مخرب و تبدیل آن به آبی پایدار برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعت را از جمله هدف‌های طرح‌های سد سازی عنوان کرد.

تویل اضافه کرد: سد اخند نیز با مهار سیلاب‌های فصلی رودخانه اخند، ضمن کاهش خسارت‌های سیلاب، تغذیه سفره‌های  زیرزمینی و تامین آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه را نیز بر عهده دارد.

معاون طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: با توجه به گستردگی سایت‌های صنعتی در شهرستان عسلویه، تکمیل سد اخند ضمن ایجاد بسترهای پدافند غیرعامل برای این تاسیسات در مورد سیلاب، منبع جدیدی برای تامین آب شرب و کشاورزی بخشی از شهرستان عسلویه را ایجاد می‌کند.

نماینده مجری طرح سد اخند گفت: تاکنون بیش از ۲۰هزار مترمکعب بتن ریزی در پروژه سد اخند انجام شده و ۱۵هزار مترمکعب بتن ریزی دیگر نیز در ادامه انجام می‌شود.

ابراهیم اسلامی پور افزود: راه‌های دسترسی، عملیات خاکبرداری و خاکریزی این سد به طور کامل اجرا شده و عملیات حفاری و تزریق نیز ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

نماینده مجری طرح سد اخند با اشاره به آمادگی کامل تیم اجرایی این پروژه از نظر تجهیزات و نیروی انسانی گفت: درزمان حاضر عملیات اجرایی بدنه سد به دلیل مشکلات تامین سیمان با کندی همراه است که با دستور استاندار و پی‌گیری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای، این مشکل در آینده نزدیک برطرف می‌شود.

وی یادآور شد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه ۲۰۰ میلیارد ریال است که در صورت تامین بموقع، تا پایان امسال به مرحله آبگیری کامل و در شهریور ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر