جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۲۶۰۸
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰

فکرشهر: نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه‌های متعددی در حوزه صیادی استان بوشهر روی زمین مانده است که باید برای تکمیل آن اقدام شود.

به گزارش فکرشهر از مهر، عبدالکریم جمیری صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های رو به رشد برای توسعه صنعت پتروشیمی در مناطق پارس جنوبی و شمالی و افزایش مبادلات تجاری نفتی و غیرنفتی از طریق استان استان بوشهر لزوم اتصال به خط مواصلاتی اصلی و ارزان بیش از هر زمان دیگری وجود دارد.

وی با اشاره به دیدار خود با رئیس سازمان برنامه بودجه کشور اظهار داشت: در این دیدار در خصوص تکمیل اسکله‌ها و بنادر صیادی استان، تأسیس منطقه ویژه اقتصادی شمال استان، پرداخت تسهیلات بلاعوض به آسیب دیدگان بازارچه ساحلی دیلم، تکمیل پروژه راه آهن بوشهر شهر و تکمیل فاضلاب شهرهای بوشهر، عالی‌شهر و چغادک بحث و گفت و گو شد.

ایجاد بندر جامع استان

جمیری افزود: برنامه ایجاد بندر جامع استان با همکاری وزارت نفت در حال پیگیری است و بدون تردید ایجاد این بندر با بهره‌گیری از حمل و نقل ریلی بهترین کار کرد و توجیه اقتصادی را خواهد داشت.

وی بیان کرد: برای تکمیل این پروژه باید در فرآیند تأمین تسهیلات مالی خارجی فاینانس این پروژه تسریع شود و زمینه واگذاری و اجرای قطعاتی از پروژه به شرکت‌هایی که آمادگی تهاتر مبادلات خود با نفت و استفاده از ظرفیت بند و تبصره ۵ قانون بودجه سال جاری را دارند فراهم شود.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین برای فعال ماندن پروژه ردیف اعتباری آن در لایحه بودجه سال آینده حداقل باید به میزان پنج هزار میلیارد ریال تقویت شود.

وی افزود: هفت اسکله صیادی در بندر بوشهر و جزیره خارگ نقش مهمی در اشتغال پنج هزار و ۷۰۰ صیاد و تأمین امنیت غذایی مردم دارد که چهار اسکله نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.

جمیری گفت: برای تکمیل پروژه اسکله صیادی جفره، تکمیل اسکله صیادی بندرگاه، تکمیل فاز یک و احداث فاز دوم اسکله صیادی شیف، تکمیل اسکله صیادی خارگ که ۴۳ درصد پیشرفت دارد، جمعاً به مبلغ ۱۲۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های زیادی در حوزه بنادر صیادی روی زمین مانده که در صورت تأمین اعتبار و همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی قبل از پایان این دولت شاهد بهره برداری از آنها خواهیم بود و تحول قابل توجهی در وضعیت معیشتی صیادان مناطق ساحلی به وجود خواهد آورد.

تکمیل منطقه ویژه شمال استان

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای استفاده از ظرفیت‌های توسعه بخش صنعت در شمال استان و بسترسازی برای سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال مولد و ارزش افزوده منطقه ویژه اقتصادی شمال استان با رویکرد نفت، گاز و پتروشیمی در مساحت ۳ هزار و ۹۰۰ هکتار در شهرستان دیلم به تصویب هیئت وزیران، شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و مجلس شورای اسلامی رسیده است.

وی اظهار داشت: تاکنون مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی، مطالعات طرح جامع فاز ۱ و ۲ انجام شده و تاییدیه های لازم از شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی، سازمان صنایع، شهرک‌های صنعتی، سازمان حفاظت از محیط زیست دریافت شده است و باید بودجه لازم جهت احداث زیر ساخت‌ها و تأسیسات لازم برای این منطقه در نظر گرفته شود.

جمیری اضافه کرد: شهر جدید عالی‌شهر و چغادک به لحاظ قرار گرفتن در محدوده شهر بوشهر همچنان از شبکه فاضلاب برخوردار نیستند و مشکلات زیست محیطی فراوانی برای این شهرها ایجاد شده است.

توسعه شبکه فاضلاب

وی تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که از طریق وزارت نیرو انجام شده توسعه شبکه فاضلاب شهر بوشهر و احداث شبکه در دو شهر چغادک و عالیشهر مستلزم اصلاح اهداف کمی مندرج در قانون بودجه است و باید علاوه بر تغییر احجام عملیاتی نسبت به تقویت ردیف اعتباری شهر بوشهر نیز اقدام شود.

جمیری گفت: در آتش سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم ۱۶۹ واحد صنفی شامل واحدهای پوشاک، لوازم آرایشی، کیف، کفش و وسایل برقی دچار آتش‌سوزی شدند که به علت شرایط نامناسب، تمام واحدها به طور کامل از بین رفت و باعث آسیب دیدن و بیکاری صاحبان این مشاغل شد.

وی خاطرنشان کرد: طبق برآوردها حدود ۶۰ میلیارد تومان خسارت کالایی به غرفه داران وارد شده است و بدهی بانکی آنها نیز حدود ۱۱ میلیارد تومان است، با توجه به شرایط نامناسب معیشتی شاغلان این بازارچه و زمینه سازی برای تداوم فعالیت آنها باید حداقل ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت بلاعوض در اختیار خسارت دیدگان قرار گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر