پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۲۷۳۳
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹

فکرشهر: مشاور عالی وزیر بهداشت­ گفت: جنگ آینده جنگ جمعیتی است همه کشور‌ها دارند تلاش می‌کنند که ساختار جوان جمعیت کشورشان را حفظ کنند ولو با جذب یا دزدیدن جوانان دیگر کشورها.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، محمداسماعیل اکبری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: نرخ باروری کلی ما ۱.۸ است، این یعنی از نرخ جانشینی هم پایین‌تر آمده ایم.

دکتر اکبری با اشاره به تفاوت نرخ یا معیار سطح جانشینی در کشور‌های مختلف گفت: نرخ باروری کشور باید بالا برود تا به عدد ۲.۵ برسد تا نسبت ساختار جمعیتی حفظ شود، ساختار جمعیت باید ۲۴ درصدش زیر ۱۵ سال و ۷۰ درصد آن بین ۱۵ تا ۶۵ سال باشد و ۶ درصد هم سالمند.

مشاور عالی وزیر بهداشت با اشاره به تکلیف حاکمیت، حکومت (دولت)، تولیت (وزارت بهداشت) و مردم در بحث جمعیت افزود: مجلس در دو دوره گذشته هیچ قدم مثبتی در این زمینه برنداشت، در این دوره مجلس قدم‌هایی دارد برمی دارد، قوه قضائیه هم مشتاق و هم پشتیبان است، اما تاکنون تکالیف در ساختار اجرایی و وزارتخانه‌ها اجرایی نشده است.

اکبری با اشاره به ۲ مسئله مهم سقط جنین و غربالگری که هنوز روی زمین مانده گفت: برای به میدان آوردن جوان‌ها و همراه کردن آن‌ها باید مسئله به صورت درست و علمی تبیین و پاسخ سؤال‌ها داده شود و مشوق‌های اجتماعی و اقتصادی برای جوانان داشته باشیم که بی مایه فطیر است.

او گفت: هر قانونی که وضع شود اگر مجری اعتقاد نداشته باشد اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

مشاور عالی وزیر بهداشت با تاکید بر این که هیچ مسئله‌ای مهمتر از مسئله جمعیت نیست گفت: باید قدرتمندانه‌تر به این موضوع نگاه کرد باید با فرهنگ سازی و تهیه مشوق‌های مناسب، عروس و داماد‌ها بدانند که فرزندانشان برای آن‌ها سرمایه اند نه هزینه و از این بابت سود می‌برند.

دکتر اکبری با اشاره به آمار‌های غلط سال ۹۵ از نرخ باروری کلی گفت: به یقین عرض می‌کنم که سیاست‌های کاهشی جمعیت در خارج از کشور طراحی شده است، کمتر از ۳۰ سال دیگر همه کشور‌های دور و بر ما جوان هستند و ما پیریم.
او مهمترین مؤلفه مؤثر در افزایش موالید و نرخ باروری را فرهنگسازی دانست و گفت: البته باید مشوق‌هایی هم دیده شود.

محمدجواد محمودی رئیس کمیته سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در ارتباط تصویری با برنامه ضمن اشاره به طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» گفت: در این طرح سیاست‌های تشویقی، تبیینی، بحث کاهش سزارین، سقط جنین و مهمتر از همه متولی اجرا و نظارت طرح هم دیده شده است.

او با اشاره به این که هیچ ممنوعیتی برای غربالگری در نظر گرفته نشده افزود: اگر پزشک تشخیص دهد و یا خود خانواده بخواهد می‌توانند غربالگری انجام دهند.

علی اکبر محزون مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران نیز سنگ بنای توسعه را سرمایه انسانی دانست و گفت: برای ارتقای سطح باروری به بالای سطح جانشینی، اول باید دستورالعمل‌ها اصلاح شود.

محزون با اشاره به تنش‌های مخفی جمعیتی در جهان، با تایید انتشار آمار نادرست درباره نرخ باروری کشور که امکان تصمیم گیری درست را از بین برده است افزود: الان سن ازدواج آقایان در کل کشور به ۲۷ سال و خانم‌ها به ۲۳ سال رسیده و در کلانشهر‌هایی مثل تهران و کرج به بالای ۳۰ برای آقایان و بالای ۲۸ سال برای خانم‌ها رسیده است که با فرهنگ سازی و تدابیر دیگر باید برای آن چاره اندیشی کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر