جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۲۹۸۱
يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴

فکرشهر: فرمانده هوادریای ارتش گفت: در دنیا مشهور است که زیردریایی کشف شده زیردریایی منهدم شده است. این با توجه به شرایط عمق دریا و نزدیکی به منطقه رزمایش با تجهیزاتی که در اختیار داریم زیردریایی آمریکایی را شناسایی کرده و به آن اخطار دادیم. این در شرایطی صورت گرفت که زیر سطحی آمریکایی باور نمی‌کرد که شناسایی شود و بلافاصله به او اخطار دادیم که در منطقه عمومی رزمایش قرار دارد و باید سریع‌تر این منطقه را ترک کند. او هم دستور را اجرا کرد و از آن منطقه خارج شد.

به گزارش فکرشهر از باشگاه خبرنگاران جوان، هواپیمایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که به اختصار هوادریا نامیده شود یگان پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی نامیده می‌شود که مسئولیت پایش و حفظ امنیت مرزهای دریایی جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد. این یگان علاوه بر نقش‌های ذکر شده وظایفی دیگر همچون حضور در فعالیت‌های مردم یاری و کمک به مردم کشورمان در همه عرصه‌ها به ویژه امداد رسانی به مردم سیل زده در سال‌های اخیر را برعهده داشته است.  

برهمین اساس، بخشی از گفتگوی امیر دریادار دوم منصور روح الامینی، فرمانده هوادریا  درباره وظایف و چگونگی عملکرد این یگان را در ادامه بخوایند. 

  درباره حضور یگان هوادریا در رزمایش اخیر نیروی دریایی ارتش بفرمایید.

 در رزمایش اخیر نیروی دریایی ارتش برای نخستین بار در طول تاریخ یک ناوبندر به نام مکران را داشتیم که قابلیت حمل حداقل ۵ فروند بالگرد سبک و سنگین را به صورت همزمان دارد. این در طول تاریخ ایران بی سابقه است و این کار یعنی تغییر کاربری یک کشتی تجاری به نظامی در مدت کوتاهی انجام شده و به جز یک کشور در دنیا هیچ کشوری در دنیا نتوانسته این کار را انجام دهند. ناوبندر مکران توانایی رزم ما در عمق را بسیار افزایش می‌دهد.

  آنچه در این رزمایش حائز اهمیت بود رهگیری، کشف و شناسایی یک فروند زیر سطحی بیگانه بود، درباره این اقدام مهم توضیح دهید.

با توجه به تجهیزات بالگرد ضد زیر سطحی SH 3D ماموریت اصلی این بالگرد شناسایی یگان‌های زیر سطحی است. هیچ کس باور نمی‌کرد که این بالگرد بتواند در آن منطقه حضور پیداکند و به وسیله آن بتوانیم زیردریایی بیگانه را شناسایی کرده و به آن اخطار بدهیم.

در دنیا مشهور است که زیردریایی کشف شده زیردریایی منهدم شده است. این با توجه به شرایط عمق دریا و نزدیکی به منطقه رزمایش با تجهیزاتی که در اختیار داریم زیردریایی آمریکایی را شناسایی کرده و به آن اخطار دادیم. این در شرایطی صورت گرفت که زیر سطحی آمریکایی باور نمی‌کرد که شناسایی شود و بلافاصله به او اخطار دادیم که در منطقه عمومی رزمایش قرار دارد و باید سریع‌تر این منطقه را ترک کند. او هم دستور را اجرا کرد و از آن منطقه خارج شد.

البته پیش از هم توانسته بودیم که در یک یا دو سال قبل هم زیر سطحی‌های دشمنان را شناسایی کنیم و پس از آن بود که آن‌ها قوانین بین المللی را رعایت می‌کردند و در نقاطی مانند تنگه هرمز که باید بروی سطح آب قرار بگیرند، روی سطح آب قرار می‌گرفتند و عبور می‌کردند.

 ماموریت‌های یگان هوادریا چه ماموریت‌هایی هستند؟ برای اجرای این ماموریت‌ها به چه تجهیزاتی مجهز هستید؟

  یگان هوادریای نیروی دریایی ارتش ماموریت هایی مختلفی برعهده دارد که با استفاده از تجهیزات خود آن ها را اجرایی می کند. بالگرد RH 53D یک بالگرد مین روب است و می‌تواند با پایش مناطق مختلف دریایی یک کانال مین روبی شده را ایجاد کند که اهمیت این کار در هنگام عبور ایمن و سلامت یگان‌های خودی در مواقع بحرانی از مناطق آلوده به مین احساس می‌شود. ماموریت ذکر شده ماموریت اصلی این بالگرد است که این مهم را بارها در رزمایش‌های گوناگون به خوبی به نمایش گذاشته شده است. البته این بالگرد در هر کدام از این رزمایش‌ها تاکتیک‌های جدیدی را به نمایش گذاشته و این تاکتیک‌ها در وقت لزوم رسانه‌ای شده اند.

بالگرد بعدی، بالگرد AB 212 است که با تجهیزات مختلف رزمی کارکرد ضد سطحی دارد و می‌تواند با تجهیزات و سلاح‌های مختلف خود به خوبی جنگ ضد سطحی را انجام دهد. البته برخی از این تجهیزات محرمانه هستند و در مواقع لزوم به کار گرفته می شوند.

نوع دیگر بالگردهای ما، بالگرد SH 3D است که یک بالگرد ضد زیر سطحی به شمار می‌رود. این نوع از بالگردهای ما توانایی کشف، رهگیری و شناسایی و در نهایت انهدام یگان زیر سطحی را دارا هستند؛ یعنی می‌توانند از لحظه جست‌وجوی زیر سطحی تا لحظه شلیک اژدر برای انهدام زیر سطحی‌های دشمن را به شکل کاملا خودکفا انجام دهند.

هواپیمای فوکر F27 یا فرند شیپ هوادریا هواپیمایی است که ماموریت اصلی آن گشت دریایی و ترابری نیروهای نداجاست. یکی دیگر از تاکتیک‌های نوین ما در استفاده از این هواپیما پرش چترباز اتوماتیک و چترباز سقوط آزاد از این هواپیماست که از ابتدای انقلاب تا کنون برای اولین بار توسط هوادریا انجام می‌شود.  

هواپیمای بعدی ما، هواپیمای چکاوک است که از ۷ آذرماه سال ۱۳۹۸ به سازمان رزم هوادریای نیروی دریایی ارتش ملحق شد. این هواپیما کارکرد اطلاعاتی آموزشی دارد. ماموریت‌های اطلاعاتی آن عبارت است از شناسایی سواحل و پایش دریایی با استفاده از تجهیزات مخصوص این کار. همچنین این هواپیما می‌تواند با هزینه پایین توان پرواز خلبانان تازه کار هوادریا که آموزش‌های ابتدایی دیده اند را افزایش ‌دهد.

آیا هواپیمای P 3F هم جزو ناوگان هوادریاست؟

 خیر این هواپیما جزو ناوگان پروازی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

چند سال گذشته موضوع حضور دزدان دریایی و راهزنی آن‌ها به خصوص در منطقه خلیج عدن بسیار مطرح بود و امیر دریادار سیاری فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش دستور حضور تکاوران دریایی برای مقابله با آن‌ها را صادر کرد، نقش یگان هوادریا در این موضوع چه بود؟

 این پدیده برای اولین بار در سال ۸۸ رخ داد. من افتخار داشتم که به همراه نخستین ناوگروه که به این منطقه رفت با بالگرد روی ناو مستقر شویم و به خلیح عدن برویم تا کشتی‌های خودمان را در این منطقه اسکورت کنیم. استفاده از تکاوران هم به صورت یک تاکتیک مطرح است، ولی اصل اعزام ناوگروه‌ها به این منطقه خلیج عدن که یازدهمین سال خود را پشت سر می‌گذارد ابتدا دزدی دریایی بود و بعد حفظ تمام توانمندی‌های کشور جمهوری اسلامی ایران و اضافه کردن اشراف اطلاعاتی از مهم‌ترین اهداف این ماموریت‌ها بود.

نحوه کار در مقابله با دزدان دریایی در خلیج عدن بدین صورت بود که هر ناوگروهی که به دریا رفت و قابلیت حمل بالگرد داشت، حتما با آن شناور بالگرد نیز اعزام شد. بالگردهای هوادریا در ماموریت‌ها نقش اشراف اطلاعاتی، در مبارزات نقش ابتدا با دزدی‌ها مقابله می‌کرد و در این راستا با فرماندهان ناوگروه‌هایی که به منطقه اعزام می‌شدند همکاری می‌کردند. ما یازده سال است که به همراه ناوگروه‌هایی که به منطقه اعزام می‌شوند بالگردهای هوادریا را هم اعزام می‌کنیم.  

 آیا خبر خوبی برای مردم دارید؟

 خبر خوب ما برای مردم این است که همه می‌دانند که سال ٩٨ با چه مشکلاتی گذشت. از مشکلاتی که طبیعت با شروع این سال در سیل استان‌های گلستان، خوزستان و پس از آن نیز اتفاقاتی که متاسفانه ارتش تروریستی آمریکا انجام داد و حملاتی که علیه ایران انجام داد و با پاسخ ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح در آن انجام شد. ما آخرین روزهای سال ٩٨ نیز شیوع ویروس کرونا را داشتیم.

یگان هوادریا در تمامی این موارد بدون استثنا در خط مقدم قرار داشت، ما به محض شیوع کرونا آمادگی ١٠٠ درصد را به یگان‌های خود دادیم و در این راه هر کمکی که از دست ما بر می‌آمد را انجام دادیم و از این پس نیز هر کمکی که نیاز باشد را انجام می‌دهیم. ما توان اعزام هر نوعی از تجهیزات پزشکی و کادر درمانی را در صورت نیاز داریم و می‌توانیم به صورت یک نیروی واکنش سریع به هر نقطه‌ای که مورد نیاز سیستم بهداشتی باشد و سلسله مراتب به ما ابلاغ کند را نقطه مورد نظر اعزام کنیم. البته چندین بار نیز این کار را انجام دادیم و تا هر روزی که نیاز باشد آن را ادامه خواهیم داد.

هر جا که هر خطری این مردم را تهدید می‌کند نیروهای مسلح کشورمان بین خطر و مردم قرار دارند و مردم مطمئن باشند که جان خود را برای تامین امنیت و سلامتی مردم نثار خواهیم کرد. این دشمن می‌تواند یک دشمن خارجی باشد و یا دشمن طبیعی و یا یک ویروس مانند ویروس کرونا.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر