پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۸۳۰۲۹
يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶

فکرشهر: دانشمندان "دانشگاه آیووا" و "مرکز پزشکی بیمارستان‌های دانشگاهی کلیولند" در مطالعه اخیرشان با آزمایش بر روی موش‌ها دریافتند که جنین می‌تواند از اثرات استرس مادر در طول بارداری (prenatal stress) محافظت شود.

به گزارش فکرشهر، ایسنا به نقل از تک اکسپلوریست نوشت: استرس مادر قبل از تولد به معنای قرار گرفتن مادر باردار در معرض استرس است که می‌تواند ناشی از وقایع استرس‌زای زندگی یا مشکلات محیطی باشد.

تغییرات ایجاد شده در سیستم هورمونی و ایمنی مادر ممکن است به عملکرد سیستم ایمنی جنین و رشد مغز آن آسیب برساند اما دانشمندان اخیرا استراتژی جدیدی را کشف کرده‌اند که شامل تجویز یک ترکیب محافظت از نورون در دوران بارداری است.

در حال حاضر مطالعات مختلفی انجام شده که نشان می‌دهد استرس طولانی مدت در دوران بارداری تاثیر بدی بر جنین می‌گذارد و می‌تواند به نقص سیستم عصبی فرزندان در اوایل زندگی و بزرگسالی منجر شود.

در این مطالعه دانشمندان بر کشف درمان‌های حفاظت نورونی و عامل دارویی که با نام" P۷C۳-A۲۰" شناخته می‌شود، پرداختند. گفتنی است محققان پیشتر دریافته‌اند که این عامل دارویی از مغز بزرگسالان در برابر آسیب محافظت می‌کند.

"راشل شرودر"(Rachel Schroeder) محقق این مطالعه گفت: استرس مادر در طول بارداری/قبل از تولد خطر ابتلا فرزندان به مشکلات عصبی تکاملی را افزایش می‌دهد. ما طی این مطالعه قصد داشتیم دریابیم که آیا ترکیب P۷C۳-A۲۰ از مغز جنین هم در برابر آسیب محافظت می‌کند یا خیر. نتایج ما نشان داد وقتی مادران در زمان بارداری تحت درمان با P۷C۳-A۲۰ قرار بگیرند، فرزندان آنها از اثرات منفی استرس محافظت می‌شوند.

در یک مطالعه که در گذشته انجام شده بود، دانشمندان کشف کرده بودند که P۷C۳-A۲۰ سلول‌های عصبی را قادر می‌سازد تا سطح طبیعی یک مولکول انرژی به نام "نیکوتین‌آمید آدنین دی‌نوکلئوتید" (NAD +) را تحت شرایط سمی یا هنگام وارد شدن صدمه که سبب کم شدن انرژی سلول می‌شود، حفظ کنند.

در این مطالعه، دانشمندان نشان دادند که استرس مزمن قبل از تولد در موش‌ها باعث اختلال در دستگاه سنتز نیکوتین‌آمید آدنین دی‌نوکلئوتید مغز جنین می‌شود که این امر نیز به تخریب آکسون سلول‌های عصبی، نقص یادگیری و رفتار شبه افسردگی فرزند در بزرگسالی منجر می‌شود. مطالعه محققان نشان داد وقتی موش‌های باردار تحت استرس قبل از تولد به طور همزمان با P۷C۳-A۲۰ تحت درمان قرار می‌گیرند، فرزندان آنها از این اثرات منفی محافظت می‌شوند.

"اندرو ای پیپر"(Andrew A. Pieper) دیگر محقق این مطالعه گفت: اگرچه مصرف برخی داروها در دوران بارداری با مشکل همراه است اما کشف راشل شرودر یک حرکت هیجان انگیز رو به جلو در درک چگونگی آسیب رساندن استرس در دوران بارداری به مغز و ارائه استراتژی‌های نوین محافظت از رویان در حال رشد محسوب می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر