پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۳۱۰۴
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰

فکرشهر: استاندار بوشهر گفت: بندر سیراف از دیرباز پیشگام در عرصه دریانوردی ایران بوده‌است و انتظار می‌رود با اقدام جدی برای ثبت جهانی آن، تمدن و جایگاه تاریخی این بندر به دنیا معرفی شود.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، عبدالکریم گراوند روز دوشنبه در آیین افتتاح موزه منطقه‎‌ای خلیج فارس با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: موزه منطقه‌ای خلیج فارس با ۴۱ میلیارد تومان اعتبار احداث شده‌است که ۸۰ درصد این میزان  اعتبار در دولت تدبیر و امید محقق شده‌است.

وی اضافه کرد: همچنین از این میزان اعتبا ۲۵ میلیارد تومان از محل سفر سال ۹۷ رئیس جمهوری به استان بوشهر محقق شده‌است.

استاندار بوشهر ادامه داد: دولت تدبیر با همه سختی‌‎ها تلاش کرد از گنجینه های استان بوشهر را در قالب موزه منطقه‌‏ای خلیج فارس حفاظت کند.

گراوند بیان کرد: استان بوشهر علاوه بر میراث فرهنگی در زمینه گردشگری و صنایع دستی نیز از قابلیت‎‌های چشم‌گیری برخوردار است و جنوب این استان از ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری دارد.

وی اظهار داشت: بناهای تاریخی فاخری از جمله بافت تاریخی بندر بوشهر که گنجینه‌ای قابل توجه و مهم برای استان است باید مورد توجه جدی صورت گیرد و احیا و حفاظت از این بناها باید در اولویت کار حوزه میراث فرهنگی باشد تا گذر زمان منجر به تخریب آنها نشود.

به گزارش ایرنا، سیراف بندری که بخاطر قدمت آن به گنجینه خلیج فارس و به دلیل همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان و مذاهب در ادوار مختلف تاریخی در آن، به شهر آزادی دینی مشهور است.

این شهر از دیرباز تاکنون یکی از نقاط بسیار مهم و استراتژیک در سواحل شمالی خلیج فارس بوده و اگرچه پایه‌ریزی آن در دوره ساسانی بود اما با ورود اسلام به ایران و مستقر شدن مسلمانان رونق بیشتری گرفت، از اوایل دوران اسلامی تا قرن پنجم هجری که اوج شکوفایی بندرسیراف است، بیشترین حجم مبادلات تجاری و بازرگانی ایران از این بندر صورت می‌گرفته است.

ناخدایان سیرافی کالاهای خود را تا مناطقی از آسیای شرقی، چین و هند می‌بردند و از آنجا کالاهایی را می‌آوردند و بندر باستانی سیراف یکی از لنگرگاه‌های اصلی دریانوردان و کشتی‌های تجاری و باری این کشورها به‌شمار می‌رفت.

سیراف از پررونق‌ترین بندرهای کشور بود که روابط تجاری زیادی با روم و یونان در اروپا و ماداگاسکار در آفریقا تا کانتون چین در آسیا در دوره‌های ساسانی و اسلامی داشت در سفال‌های بازمانده با نقش‌های گوناگون، پارچه‌ها و زیورآلات، معماری‌های گچی و اتاق‌های آذین شده به آثار هنری و ساختمان‌های دو و سه طبقه بخشی از میراث بجامانده از آن تمدن است اما زمین لرزه مرگ‌بار هفت روزه سال ۳۶۷ هجری قمری مدفون شدن کامل این بندر را به‌دنبال داشت به‌همین دلیل سیراف بمبئی ایران نامیده شده‌است.

بندری که در آن زمان بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشته و به دلیل آزادمنشی دینی در این بندر بین‌المللی پیروان مذاهب گوناگونی همچون زرتشتیان، مسیحیان، مانویان، یهودیان، بوداییان و اقوامی همچون رومیان، یونانیان و چینی‌ها در این بندر زندگی می‌کردند و گورستان‌های باقیمانده از پیروان دین‌های گوناگون در این شهر باستانی نشانگر آزادی دینی در این بندر ایرانی است.

وجود آثار تاریخی متعدد و شاخصی که در این بندر باستانی که همه گویای شکوه و عظمت این بندر در دوران گذشته است، قابلیت آن را برای ثبت در فهرست آثار جهانی اثبات می‌کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر