سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۸۳۲۶۱
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۳

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با توجه به آغاز فصل تخم‌گذاری و تولید مثل لاک پشت‌های دریایی در سواحل پارک ملی نای‌بند ورود بازدید کنندگان و گردشگران تا آخر خرداد سال آینده به این پارک ممنوع شد.

به گزارش فکرشهر، فرهاد قلی نژاد روز شنبه درگفت و گو با خبرنگاران افزود: این تصمیم در راستای حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض لاک پشت‌های دریایی و حفظ آرامش در زیستگاه و پیشگیری از آسیب به روند تولید مثل آنها وضع شده است.

وی بیان کرد: از کلیه هم‌وطنان تقاضا می شود  به  ساحل یاد شده مراجعه نکنند و ما را در حفاظت از این گونه‌های ارزشمند یاری کنند.

قلی نژاد یادآورشد: هر ساله شمار فراوانی از لاک پشت‌های دریایی جهت تخم‌گذاری به سواحل استان بوشهر وارد می شوند  که مهمترین محل های زادآوری پارک ملی نای‌بند و پارک ملی دیر نخیلو و جزیره خارکو است.

وی اظهارداشت: در این زمینه اقدام ‎های حفاظتی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر لحاظ و همچنین هرساله برنامه پایش و آماربرداری از این گونه‌ها انجام شده است.

پارک ملی نای‌بند به عنوان یک منطقه حفاظت‌شده سازمان حفاظت محیط زیست ایران در استان بوشهر، شهرستان عسلویه در سواحل خلیج فارس است.

ین منطقه در ۳۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر شامل: خلیج نای بند، منطقه نای بند و جنگل‌های حرای (مرزهای عسلویه، بساتین و هاله) می‌باشد.

محدوده خشکی این پارک ملی با وسعت ۲۲۵۰۰ هکتار به صورت دماغه مرتفع در ساحل جنوبی خلیج نای بند قرار دارد؛ و گونه‌های کل و بز، قوچ و میش، و گونه نادر جبیر و جیرفتی را دربردارد. این منطقه از سال ۱۳۵۷ به عنوان منطقه حفاظت شده شناسایی شده‌است. خلیج نای بند دارای زیستگاه دریایی مرجانی و علف‌های دریایی است.

در چشم‌انداز طبیعی این منطقه دارای خورهای متعدد، جنگلهای حرا، سواحل ماسه‌ای و درختان کهنسال انجیر معابد، دشتهای مشجر دره‌های عمیق و صخره‌ای وجود دارد.

این منطقه از نظر تنوع جانوران وحشی منحصر به فرد است و دارای میش و قوچ، کل، بز وحشی، آهو، جبیر و پلنگ است. جبیر را آهوی هندی و آهوی کویری نیز می‌نامند. جبیر کمی کوچکتر از آهو با پوست اُخرایی رنگ است که رنگ سفیدی در زیر شکم دارد. شاخ آن مستقیم با انحنایی در طرف جلو است که پیچ قلاب مانند نوک شاخ آهوی ایرانی را ندارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر