پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش «فکرشهر» از نشست خبری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر:
فکرشهر: رونق صنعت آبزی پروری/ هر تحقیقاتی که قرار باشد روی میگو انجام شود، به بوشهر می آید/ تکمیل زنجیره تولید گوشت مرغ و تلاش برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز...
کد خبر: ۸۳۳۵۷
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۲

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر درباره برخی مسایل و مشکلات و دستاوردهای سه حوزه کشاورزی، شیلات و آبزی پروری و دام و طیور توضیحاتی ارایه کرد و گفت چالش های زیادی در حوزه کشاورزی استان بوشهر وجود دارد که مهم ترین آن، موضوع آب است و دو سه سالی است که صنعت آبزی پروری رونق خاصی پیدا کرده است.

مهم ترین کار جهاد کشاورزی

به گزارش «فکرشهر»، محمدتقی منوچهری در نشست خبری با بیان این که «امنیت غذایی، مهم ترین کار جهاد کشاورزی و تولید غذای سالم و حفظ محیط زیست از ارکان آن است» و افزود: از سفره صبحانه تا سایر وعده ها و میان وعده های غذایی و خوراکی، حاصل تلاش کشاورزان ما در جای جای ایران است و کشاورزان استان بوشهر نیز تمام تلاش خود را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در اراضی کشاورزی، بیش از یک میلیون و پانصد هزار تن ماده غذایی تولید می‌شود که تولید و عرضه آن از نظر سلامت، بر عهده همکاران ما در جهاد کشاورزی است.

۱۶ درصد اشتغال استان بوشهر در حوزه کشاورزی است/ مهم ترین محصول باغی و استراتژیک استان بوشهر​ 

منوچهری، میزان اشتغال استان بوشهر در حوزه کشاورزی را ۱۶ درصد اعلام کرد و گفت که این میزان، بیش از ۴۰ هزار نفر شاغل را شامل می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، حوزه نخیلات را مهم ترین محصول باغی و استراتژیک استان بوشهر اعلام کرد و گفت: در ۳۴ هزار هکتار و بالغ بر ۵ میلیون اصله نخل در استان بوشهر وجود دارد و بیش از ۱۲/۷ درصد خرمای کشور در بوشهر تولید می‌شود.

محمدتقی منوچهری از برنامه ریزی برای ایجاد دو شهرک کشاورزی در استان بوشهر نیز خبرداد و ابراز امیدواری کرد یکی از این شهرک ها در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد و افزود: شهرک کشاورزی دیگر در دلوار و در حال تکمیل زیرساخت است.
این مسوول ادامه داد: توسعه گلخانه ها از جمله کارهای جهاد کشاورزی است؛ در حال حاضر۴۳۰ هکتار گلخانه در حال فعالیت هستند که انقلابی در این مورد طی چند سال گذشته رخ داده است.

توزیع کود بدون شناسنامه ممنوع

وی گفت که «تولید محصولات خارج از فصل از مزیت های استان بوشهر است» و افزود: بیش از ۹۵۰ هزار تن انواع سبزی و صیفی در استان تولید می‌شود که شاخص ترین آن گوجه‌فرنگی است و رتبه اول کشور در تولید خارج از فصل را داریم.

منوچهری درباره توزیع کود هم توضیح داد: توزیع کود بدون شناسنامه ممنوع است و حتما باید کود در جایی فرآوری شده و پس از بسته بندی و تایید مورد استفاده قرار بگیرد و کمیته ای برای پیگیری این روند تشکیل شده و اگر دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست، رسانه ها یا هر فرد یا نهادی تخلفی گزارش دهد، پیگیری خواهیم کرد.

آب؛ مهم ترین چالش حوزه کشاورزی استان بوشهر

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهارداشت: چالش های زیادی در حوزه کشاورزی استان بوشهر وجود دارد که مهم ترین آن، موضوع آب است و منابع ما با مشکل روبرو شده است و ما توانمان را به کار بسته ایم تا راهکارها و روش هایی را به کار بگیریم تا بهترین مورد حاصل شود.

وی ادامه داد: طرح نخلستان، از جمله این کارها است که در بخش سعدآباد دشتستان آغاز شده و کار در بیش از ۲۵۰ هکتار از ۲۴۰۰ هکتار نخلستان های سعدآباد انجام شده و پس از آن در سایر بخش ها و شهرستان ها نیز انجام خواهد شد.

منوچهری افزود: در بیش از ۳۸ هزار هکتار در استان بوشهر، آبیاری نوین انجام شده و در سال جاری  نیز، بیش از ۲۲۰۰ هکتار انجام داده ایم.

چند علت چالش در بازار فروش

وی، «بازار فروش» را از دیگر چالش های جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: همرسی با سایر استان ها باعث صادر نشدن محصولات استان می‌شود و یا بالا رفتن بیش از اندازه در نبود محصولات در سایر نقاط کشور از جمله علت های این چالش است و همچنین بعضی اوقات، فرق زیاد بین قیمتی است که کشاورز می‌فروشد و قیمتی که در بازار به مصرف کننده عرضه می‌شود.

منوچهری اضافه کرد: نهاده های کشاورزی و تامین آن از دیگر دردسرهای تولید است که باعث افزایش شدید هزینه های تولید شده است.

وی گفت: احداث سه کارخانه رب گوجه‌فرنگی با ظرفیت ۹۰ هزار تن ماده خام و ۱۵ هزار تن رب گوجه در استان بوشهر انجام شده و ما دنبال تنوع خط تولید این کارخانه ها هم هستیم.

«توسعه سردخانه ها» از دیگر کارهای انجام شده در جهاد کشاورزی استان بوشهر بود که منوچهری به آن اشاره کرد و گفت که «تعداد سردخانه ها در چهار سال گذشته، دو برابر شده است».

رونق صنعت آبزی پروری

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر  در بخش دیگر سخنان به حوزه شیلات و آبزی پروری پرداخت و گفت: دو سه سالی است که صنعت آبزی پروری رونق خاصی پیدا کرده است و اراضی که تا پیش از این خواستاری نداشت، متقاضی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در همین راستا، توسط متولیان کار، شیوه نامه ای برای واگذاری اراضی پرورش میگو نوشته شده و به کشور ارسال شده تا پس از تصویب و ابلاغ واگذاری زمین مجددا آغاز شود.

منوچهری گفت: در حوزه آبزیان و شیلات، ما بیشترین تولید پرورش میگوی کشور را داریم و در بیش از ۵ هزار هکتار میگو و آبزی در استان بوشهر برداشت می شود؛ در حوزه پرورش ماهی در قفس هم کارهای خوبی انجام شده است و تعداد چهار فقره موافقت اصولی با ظرفیت چهار هزار تن کامل شده و امیدواریم با این کار، بار را بر روی دریا برداشته و به پرورش روی بیاوریم.

هر تحقیقاتی که قرار باشد روی میگو انجام شود، به بوشهر می آید

محمدتقی منوچهری درباره حوزه تحقیات آبزیان نیز گفت: مرکز کشوری تحقیقات میگو در بوشهر است و هر تحقیقاتی که قرار باشد روی میگو انجام شود، باید به این استان بیاید و مورد تایید قرار بگیرد و در این راستا، کارهای بسیار باارزشی انجام شده است.

وی افزود:پیش بینی اداره کل شیلات برای تولید میگو، ۲۹ هزار تن بود اما به دلیل بیماری لکه سفید در بعضی سایت ها این میزان محقق نشد و با برنامه‌ریزی هایی که صورت گرفت برخی زودتر برداشت شدند و تولید به ۲۳ هزار تن رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر  از فعالیت ۱۸ بندر صیادی در استان خبر داد و اضافه کرد: از این بنادر، بیش از ۶۰ هزار تن آبزی سالانه توسط صیادان صید می‌شود.

وی این را هم گفت که «در حوزه کارخانه تولید غذای آبزیان هم ظرفیت خوبی در استان ایجاد شده و الان به میزان کافی رسیده است».

تکمیل زنجیره تولید گوشت مرغ و تلاش برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر  در ادامه این نشست، به تولید سالانه بیش از ۹۰ هزار تن در حوزه دام و طیور در استان بوشهر خبر داد و گفت: ما تا دو سال پیش، فقط پرورش مرغ را داشتیم اما از سال ۹۶، تولید زنجیره گوشت مرغ در استان زده شد که در همین دهه فجر افتتاح خواهند شد.

وی افزود: سالانه ۲۵ هزار تن گوشت مرغ و بیش از ۸ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود و به دنبال این هستیم که تکمیل زنجیره تولید را در گوشت قرمز نیز انجام دهیم.

محمدتقی منوچهری درباره تولید تخم مرغ هم اظهارداشت: برای استان بوشهر، ۱۲ هزار تن تخم مرغ نیاز است که در استان تنها ۱۲۰۰ تن آن تولید می‌شود و در حال انجام کارهایی هستیم تا ظرفیت تولید بیشتر شود.

وی گفت: در مورد نهاده های دامی کمتر مشکل وجود دارد چون در کشور به دلیل جلوگیری از بالانرفتن قیمت مرغ و گوشت آن را پیگیری می‌کنند و امیدواریم با راهکارهایی که در نظر گرفته شده، این وضعیت به ثبات برسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، از افتتاح ۲۷ پروژه در دهه فجر امسال در این حوزه نیز خبر داد و افزود: این پروژه ها، ۲۳۳ شغل مستقیم و ۴۷ شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است و پنج پروژه دیگر هم کنلگ زنی خواهد شد که عمده آن گلخانه ها هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر