جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
القدس العربی بررسی کرد؛
فکرشهر: دولت بایدن قطعا احتمال پیروزی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئیه آینده را در نظر دارد. علاوه بر اینکه مجلس شورای اسلامی در ایران نیز در اختیار اصولگرایان است و بایدن می داند تنش اخیری که در برنامه های هسته ای اخیر ایران ایجاد شده و منجر به افزایش غنی سازی اورانیوم شد، بنابر تصمیمات مجلس ایران بود...
کد خبر: ۸۳۵۵۲
چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰

فکرشهر: صادق الطائي در القدس العربی نوشت: پیش بینی ها در مورد موضع دولت بایدن در قبال پرونده هسته ای ایران، متفاوت بود. خوش بینها می گفتند رئیس جمهور جدید آمریکا به محض ورود به کاخ سفید، به توافق هسته ای باز می گشت، اما بدبینها، تصمیم آمریکا برای این بازگشت را سخت و همراه با شرط و شروط توصیف می کردند.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: تنگنای فعلی بین تهران و واشنگتن در دو سوال نمود می یابد؛ اینکه کدام یک اولین گام را بر می دارد و امتیازهایی که هر طرف برای تسهیل در روند بازگشت به توافق ارائه می دهد، چه میزان است؟ افزون بر اینکه هر دو طرف می دانند عدم بازگشت به توافق هسته ای در زودترین زمان ممکن، به معنای از دست دادن فرصت و دشوار شدن شرایط است.

اولین اظهارات آمریکایی ها از آنتونی بلینکن گرفته تا جک سالیوان و حتی خود بایدن نوعی هشدار و تاکید کلی بر اهمیت بازگشت به توافق هسته ای بود و همگی این بازگشت را تنها راه کنترل ایران و جلوگیری از دست یابی آن به سلاح هسته ای می دانستند، اما آن را به پایبندی ایران به توافق مشروط کردند. علاوه بر این، دولت جدید آمریکا خواستار برخی تغییرات در توافق هسته ای شد به نحوی که برنامه موشکی ایران نیز به آن اضافه شود و طرفهای منطقه ای نظیر امارات و عربستان نیز بخشی از مذاکره کنندگان باشند.

در مقابل، دولت روحانی سقف خواسته های خود از دولت بایدن را بالا برده و خواهان توقف فوری تحریمهای ترامپ و بازگشت بایدن به توافق هسته ای، بدون ایجاد تغییر یا تعدیلی در برجام و نیز پرداخت خسارت های خروج ترامپ از توافق هسته ای به تهران شد.

دولت بایدن قطعا احتمال پیروزی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئیه آینده را در نظر دارد. علاوه بر اینکه مجلس شورای اسلامی در ایران نیز در اختیار اصولگرایان است و بایدن می داند تنش اخیری که در برنامه های هسته ای اخیر ایران ایجاد شده و منجر به افزایش غنی سازی اورانیوم شد، بنابر تصمیمات مجلس ایران بود.

جامعه ایران بخوبی می داند که راه حل خروج این کشور از بحران اقتصادی، گذشتن از سوراخ سوزن بازگشت به توافق هسته ای است، تا به دنبال آن گشایش اقتصادی صورت بگیرد، اما آیا دولت بایدن عقب نشینی کرده و اولین گام را برای بازگشت به توافق هسته ای برمی دارد و حسن نیت خود را نشان می دهد؟ تا در مقابل دولت روحانی هم از درخواست غرامت خود به دلیل زیانهای اقتصادی ناشی از تحریمهای دولت آمریکا در طول سالهای اخیر، چشم پوشی کرده و به تعهدات برجامی خود باز گردد؟

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر