سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۳۸۱۰
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: برنامه پایش پلنگ ایرانی با هدف شناسایی گونه و زیستگاه‌‏های آن در این استان آغاز شد.

به گزارش فکرشهر، فرهاد قلی نژاد روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای حفاظت از پلنگ ایرانی دبیرخانه حفاظت از این گونه در سال ۹۸ در شهرستان دشتستان آغاز بکار کرد که در قالب آن آموزش‌‎های متنوعی برای مناطق میزبان پلنگ ایرانی تدارک و اجرایی شد.

وی بیان کرد: مناطق کوهستانی استان بوشهر از زیستگاه‌‎‏های بکر پلنگ ایرنی است که برای حفاظت از آنها ویژه برنامه‎‌های متنوعی تدوین شده‌است، زیرا این گونه در زنجیره غذایی طبیعت و تعادل اکولوژیک نقش قابل توجهی ایفا می‎‌کند.

قلی نژاد یادآور شد: در روزهای گذشته نیز برای چندمین بار دوربین‎‌های تله‌ای اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر حضور گونه‎‌ای جوان از پلنگ ایرانی در منطقه شکار ممنوع کوه سیاه دشتستان را به ثبت رساندند.

وی ادامه داد: گونه ثبت شده جوان و در سلامت کامل است که این مهم نشان می‌‎دهد کوه سیاه منطقه‌ای بسیار مستعد برای پلنگ ایرانی است.

قلی نژاد ادامه داد: ارتقای منطقه شکار ممنوع کوه سیاه به حفاظت شده در اولویت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر قرار دارد.

وی افزود: احداث پاسگاه محیط بانی برای استقرار ماموران اجرایی از پروژه‌‎های مصوب است که دوشنبه هفته جاری با حضور مسئولان محلی و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در بخش بوشکان شهرستان دشتستان آغاز می‎‌شود.

قلی نژاد اظهار کرد: احداث این پاسگاه نافی حق مردم در منطقه نیست زیرا دام‌‎های آنها می‎‌توانند از چراگاه‎‌های موجود استفاده کنند.

وی افزود: با این حال باید چرای دام و مرتع‌‏ها نیز مدیریت شود تا گونه‏‌های حیات وحش زیست کنند و مردم  نیز بتوانند به زندگی عادی بپردازند.

قلی نژاد گفت: در این زمینه برنامه‎‌های آموزشی متنوعی در منطقه در دست اجرا است و ساکنان منطقه و بویژه عشایر نقشی مهم در حفاظت از پلنگ ایرانی ایفا می‌کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر