پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر- مصطفی منفرد: مردم شهر خارگ که در فاصله نزدیکی با فلرهای پالایشگاه‌های نفت و گاز زندگی می‌کنند و از آلودگی این فلرها رنج می‌برند با مشکلات زیادی روبرو هستند و بعضا با انواع بیماری تنفسی و صعب العلاج مبتلا شده‌اند...
کد خبر: ۸۳۸۳۰
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۲

فکرشهر- مصطفی منفرد: مردم شهر خارگ که در فاصله نزدیکی با فلرهای پالایشگاه‌های نفت و گاز زندگی می‌کنند و از آلودگی این فلرها رنج می‌برند با مشکلات زیادی روبرو هستند و بعضا با انواع بیماری تنفسی و صعب العلاج مبتلا شده‌اند.

به گزارش «فکرشهر»، سال‌هاست که مردم شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر بویژه جزیره خارگ در معرض انواع آلودگی‌های زیست محیطی بسیاری هستند و روزانه حجم عظیمی از آلاینده ها ‌‌در ریه‌هایشان تلنبار می‌شود، آلودگی هوای این منطقه ناشی از صنایع عظیم نفت و گاز است؛ صنایع آلاینده‌ای که سالهاست فقط به درد و رنج بیماری مردم سختکوش دُریتیم افزوده و هنوز هم پول نفت را در سفره‌هایشان به درستی ندیده‌اند.

در رابطه با وضعیت ساماندهی گاز فلرها، با توجه به تاثیر منفی آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از صنایع نفت وگاز و همچنین اثرات آن بر ساکنین جزیره خارگ و سایر مناطق، باید اقدامات لازم برای جمع‌آوری فلرها صورت بگیرد؛ همچنین در ماده 48 قانون برنامه توسعه به این مهم تاکید شده است، در حالی که نظارت بر طرح‌های جمع‌آوری گازهای فلر یکی از اولویت‌های مصوب کمیسیون انرژی است.

 ماده 48 قانون برنامه ششم دولت را مکلف به مهار فلرها کرده است که در این زمینه دولت یا باید گازها را به زیر صفر رسانده یا آنکه فلرها را با مهار کربن‌ها بهینه سازی کند تا آلایندگی‌ها کم اثر شوند.

 ماده 48- دولت مکلف است:

الف- کلیه طرح های جمع‌آوری، مهار، کنترل و بهره‌برداری از گازهای همراه تولید و مشعل در کلیه میادین نفتی و تأسیسات صنعت نفت را با تعیین نرخ عادلانه خوراک آنها ظرف مدت حداکثر سه‌ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون از طریق فراخوان به مردم و بخش غیردولتی واگذار نماید به گونه‌ای که تا پایان برنامه حداقل نود درصد (90%) گازهای مشعل مهار و کنترل شده باشد.

امروز در کنار همه مشکلات معیشتی و اقتصادی که در کشور حاکم است، مردم جزیره استراتژی خارگ در معرض دود‌های ناشی از سوختن مواد نفتی و پتروشیمی‌ها قرار دارند که بر اساس تحقیقات رسمی و بین المللی، با ورود این نوع سم به بدن انسان، در مدت زمان بالا باعث بیماری‌های صعب العلاج  خواهد شد.

با وجود اینکه مردم جزیره استراتژی خارگ مستقیم تاثیر آلایندگی در زندگی خود لمس می‌کنند، اما عوارض آلایندگی که توسط شرکت های نفتی به حساب استانداری واریز می شود و باید در حوزه عمران شهری خارگ دیده شود، متفاوت‌تر از شاخص جمعیتی قطره چکان به حساب شهرداری واریز می‌شود. 

براساس ماده قانونی که صراحتا در تبصره یک ماده ۳۸ مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرده است، می‌بایست عوارض موضوع این تبصره در داخل حریم شهرها به حساب شهرداری محل استقرار واحد تولیدی پرداخت شود. اما در عمل تصمیمات سلیقه ای لمس می‌شود و خارگ کمترین سهم در دریافت حق آلایندگی دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر