جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۴۰۴۵
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵

فکرشهر: ۲۰ روز را در آبی کرونایی تنفس کرد، تا اینکه از از میانه بهمن ماه شهرها یک به یک روی زرد کردند و اکنون دیگر وضعیت برای نیمی از استان بوشهر کم خطر نیست و غرش موج کرونا در همسایگی به گوش می‌رسد، نباید بی گدار به آب زد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، پس سخت گرفتن‌های قرنطینه، تعطیلی اصناف و محدود شدن آمد و شد در خیابان‌های شهر و جاده‌های ورودی در ماه‌های آبان و آذرروند شیوع کرونا در بوشهر نیز مانند بسیاری دیگر نقاط کشور، رو به افول گذاشت و دی ماه ۱۷ روز را بدون فوت و سوگواری کرونایی تجربه کرد، ۲۰ دی ماه آبی شد و تا سه هفته پس از آن نیز تا ۹۰ درصد آبی ماند تا اینکه زردی کرونا پس از تنگستان، در دشتی و  سپس در بوشهر، جم، دیلم، کنگان و گناوه رخ نشان داد تا تلنگری برای افرادی باشد که می‌رفتند تا خطر کرونا را به دست عادی انگاری بسپارند.

اکنون در همسایگی بوشهر، مواردی از ابتلا به کرونای موتاسیون یافته انگلیسی گزارش شده و خوزستان در جدالی سخت با کووید ۱۹ است، ۹ شهر آن قرمز و ظرفیت برخی از بیمارستان‌هایش تکمیل شده‌است، ویروسی که اگر بر خود سخت نگیریم، روزگار را بر ما سخت می‌کند.

"زنگ خطر کرونا به صدا درآمده است"  این جمله را در روزهای اخیر بارها شنیده‌ایم اما مبادا که در استانی به مفهوم آن بی‌توجهی شود و در سبک زندگی نمود نیابد، آنگاه است که به بیان دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کرونا بر ما سخت خواهد گرفت و معنای این سخت گرفتن اگر مرگ نباشد، بستری چند هفته‌ای در بیمارستان و تخریب همیشگی بخشی از ریه، کسادی کسب و کارها و مشکلات اقتصادی  و دشواری مسئولان بهداشتی برای مدیریت بیماری است.

سه رقمی شدن دوباره شمار بستری‌ها، زنگ خطر 

هر چند به گفته دکتر سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هنوز هیچ مورد مثبتی از ویروس جهش یافته در بوشهر مشاهده نشده‌است، اما با توجه به قرمز و نارنجی شدن استان همجوار باید هوشیارانه عمل کرد.

اما فارغ از شیوع ویروس انگلیسی که امکان آن نیز چندان دور نیست، در چند هفته گذشته آمار ابتلای به بیماری کووید ۱۹ در استان بوشهر به زیر ۱۰۰ نفر رسیده بود اما  بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای اخیر این استان با افزایش بستری‌های روبرو بوده‌است.

آمارها می‌گوید بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و عادی انگاری صورت گرفته از سوی مردم باعث شده شمار بستری‌های بخش‌های کرونا بوشهر در روزهای اخیر حتی سه رقمی شود، حال آنکه همین آمار تا دهم بهمن ماه پیوسته کمتر از ۷۰ نفر بوده‌است.

اگر کاهش آمار تلفات کرونایی را ناشی از خلوت شدن بازارها، مراکز خرید، جاده‌ها و خیابان‌ها و محافل خانوادگی و دوستانه می‌دانیم، آمار افزایشی نیز در استانی که تا کنون موردی از ابتلا به ویروس موتانسیون یافته نداشته است، ناشی از حضور پر خطر در مراکز شلوغ و پر تردد و عادی انگاشتن خطری است که از آن به آتش زیر خاکستر تعبیر شد.

همان‌گونه که دبیرستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر، رعایت کردن  یا نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و برگزاری یا پرهیز از دورهمی‌ها و سفرها و میزان استفاده از ماسک را از مهمترین عوامل تغییر رنگ کرونایی در استان بوشهر می‌داند.

حالا دکتر کشمیری می‌گوید: هشدارها در مورد ویروس جهش یافته بسیار جدی است، قرمز شدن خوزستان زنگ خطری برای بوشهر است و اگر بی گدار به اب بزنیم و این ویروس منتشر شود با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد جمعیت بیشتری بویژه جوانان را درگیر می‌کند.

او پیش‌تر گفته بود ۷۱ درصد از جان باختگان ناشی از کرونا در استان بوشهر مربوط به گروه سنی سالمندان است و ابتلا و فوت در افراد مبتلا به دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی در استان بوشهر بالا است.

ویروس جهش یافته انگلیسی همان‌قدر که رعب آور است به همان میزان نیز نیازمند عملکرد هوشمندانه و جدیت در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پذیرفتن محدودیت‌هایی است که مسئولان با سنجش شرایط در سطحی کلان وضع می‌کنند.

اگر تاکنون تا به اندازه کافی به وضعیت کرونایی استان حساس نشده باشیم و عمق خطر آن هم از نوع جهش یافته‌اش را درک نکرده باشیم، شنیدن سخنان دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خالی از لطف نخواهد بود.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: در مورد ویژگی‌های ویروس جهش یافته انگلیسی همین اندازه بس که مشخص است قابلیت انتقال سریعتر، بیماری‌زایی شدیدتر و توان ایجاد بیماری در گروه‌های سنی پائین تر در این ویروس وجود دارد به نحوی که نظام بهداشت و درمان انگلستان را در مدت کوتاهی به زانو درآورد.

خواجه ئیان می‌گوید: همه‌گیری و گردش ویروس جهش یافته انگلیسی مانند این است که با یک اپیدمی تازه مواجه‌ایم و مردم باید برای مصون ماندن از این خطر بسیار جدی‌تر از قبل عمل کنند تا بتوانیم زنجیره انتقال را در همان مراحل اولیه قطع کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه ویروس جهش یافته انگلیسی اپیدمی سنگینی ایجاد می‌کند معتقد است: باید میدان مبارزه را قبل از اینکه اپیدمی گسترش یابد از بیمارستان‌ها بیرون کشید و پیشگیری را در اولویت قرار داد تا خسارت‌های جانی به حداقل برسد.

هرچند او این را هم گفت که این‌بار تفاوت در آن است که نسبت تجربه گذشته را در اختیار داریم و می‌دانیم چگونه رفتار کنیم به شرطی که با برنامه‌ریزی مناسب و هوشیارانه عمل کنیم.

 به گفته این مسئول بهداشتی امروز جهان با سه نوع جهش یافته ویروس کرونا روبرو است که همه‌گیری این ویروس‌ها نیز جامعه را تهدید می‌کند و با توجه با کاهش میزان رعایت پروتکل‌ها شرایط کنونی برای انتقال ویروس مناسب‌تر شده‌است و اگر این شرایط کنترل نشود شاید سه تا چهار هفته آینده در زمینه شیوع ویروس به وضعیتی دشواری برسیم که نظام بهداشت و درمان استان بوشهر را با  مشکل جدی روبرو کند.

خواجه‌ئیان یادآورشد: " شاید مجبور شویم محدودیت‌های سنگین‌تری از گذشته اعمال کنیم". محدودیت‌هایی که اکنون تنها برای سفرهای پایان هفته و ترددهای شبانه اعمال می‌شود اما احتمال شدت گرفتن آن با اوج گیری کووید۱۹ نزدیک است.

وقتی کرونا و ساده‌انگاری آن با هم اوج می‌گیرد

حالا در این شرایط آمارهایی که گفته می‌شود حکایت از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد، همانجایی که می‌تواند پاشنه آشیل استان بوشهر در کنترل این ویروس سرکش باشد.

رئیس کمیته نظارت و بازرسی بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مقابله با کرونا استان بوشهر گفت: میانگین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ۸۶ درصد و میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۹۱ درصد است که نسبت به گذشته کاهش داشته است.

پیش از این گفته می‌شد بوشهر یکی از استان‌های پیشتاز کشور در این زمینه است و بوشهری‌ها تا ۹۷ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

اما سواحل، تفریح‌گاه‌ها و معابر عمومی در بوشهر پیوسته از مکان‌هایی بوده‌است که کمترین میزان استفاده از ماسک در آنها گزارش شده‌است، همین مکان‌هایی که زمستان‌ها میزبان مهمانانی است که بیشتر از استان‌های همجوار می‌آیند.

برای جان به در بردن از خیز سهمگین کرونای انگلیسی جدیتی بیش از آن‌چیزی لازم است که تا امروز داشتیم، ماسک زدن و رعایت فاصله فیزیکی با دیگران، خودداری از تردد بی‌مورد در مراکز شلوغ و پرهیز از سفرهای غیر ضروری؛ این لیست همچنان نسخه پزشکان و مسئولان درمانی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.

آیا غفلت، بوشهر را در تلاطم موج چهارم کرونا گرفتار می‌کند؟

استاندار بوشهر در راس مسئولان اجرایی این استان هشدار داده‌است، هرگونه غفلت در ارتباط با رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و اعمال محدویت‌های مرتبط با کرونا و می‌تواند بوشهر را با بحران روبرو کند.

عبدالکریم گراوند می‌گوید: اگر بتوانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اسفند ماه را با همین شیب ملایم پشت سر بگذاریم، می‌توان به داشتن آرامش در عید امیدوار بود و در غیر این صورت گرفتار پیک چهارم بیماری کووید ۱۹ می‌شویم و  طیف وسیعی از جامعه از این رویداد آسیب می‌بینند.

در این ارتباط او علاوه بر سیستم بازرسی، اداره کل اطلاعات و حراست دستگاه‌های اجرایی را نیز مکلف به نظارت در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرده‌است و بر ضرورت جلوگیری از نصب چادر در کنار ساحل و پارک‌ها، تست پی سی آر ملوانان با توجه به آلودگی کشورهای همسایه به ویروس جدید و کنترل پایانه‌های مسافری هوایی و زمینی تاکید دارد.

او از روحانیت و بزرگان استان بوشهر نیز خواسته است، از نفوذ کلام خود برای تشویق مردم به برگزار نکردن مراسم و آیین‌ها استفاده کنند چرا که اگر این بیماری در بوشهر اوج گیرد، بسیج همه امکانات استان نیز پاسخگو نیست.

فرید نجفی معاون تحقیقات وزیر بهداشت اعلام کرده‌است که بطور قطع شمار موارد ابتلا به ویروس جهش یافته در کشور از آمار اعلام شده بسیار بیشتر است و این نوع از کرونا در کشور پراکنده شده‌است.

ویروسی که به گفته وی قدرت سرایت ۳۰ تا ۷۰ درصد بیشتر نسبت به کرونای معمولی برای این ویروس بسیار خوشبینانه است.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز اعلام کرده‌است قدرت کشندگی این ویروس ۳۰ درصد بیشتر از ویروس معمولی است و مردم باید پیشاپیش رفتار خود در مقابل با این ویروس بشناسند؛ "رعایت پروتکل های بهداشتی، بهترین روش برای مقابله با این ویروس است".

آنچه پیداست اینکه مسئولان بهداشتی به اتفاق معتقدند اگر موج تازه کرونا به اوج برسد شرایط سهمگین‌تر خواهد بود. پس باید بی گدار به آب نزنیم و به خود "سخت بگیریم".

در استان بوشهر از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۹ هزار و ۵۵۶ نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که ۸۷۴ نفر از این شمار جان باخته ‌ند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر