چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۴۰۵۹
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳

فکرشهر: رئیس سازمان اورژانس ۱۱۵ استان بوشهر گفت: گاز مونوکسید کربن در سه ماه گذشته ۳۹ نفر مصدوم در استان بر جا گذاشت.

به گزارش فکرشهر از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر عبدالرحیم دادجو افزود: مسمومیت با مونواکسید کربن یا گازگرفتگی، مسمومیتی است که به خاطر تنفس گاز خطرناک مونوکسید کربن ایجاد می‌شود.

وی گفت: این مسمومیت که به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیکنیک و حتی زغال ایجاد می‌شود، اغلب در زمستان دیده می‌شود، به این دلیل که اگر دودکش یا تهویه یک مکان مسدود باشد، گازمونوکسیدکربن منتشرشده از این وسایل امکان خروج نمی‌یابد، در محیط ساختمان منتشر می‌شود، و سبب مسمومیت و در نهایت مرگ خواهد شد.

دادجو افزود: ۳۶ نفر از مصدومان مسمومیت با گاز مونوکسید کربن با حمایت تنفسی و اکسیژن‌تراپی به بیمارستان اعزام شدند و بقیه فقط با خروج از محیط و درمان سرپایی در محل مداوا شدند.

وی گفت: از تعداد مصدومین اعزام‌شده به بیمارستان ۹ نفر در وضعیت ایست تنفسی و کاهش سطح هشیاری بودند که با تلاش تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ و احیاء هنگام انتقال به زندگی برگشتند.

دادجو بابیان اینکه ۲۰ نفر از مصدومان در سه ماه گذشته بر اثر گاز مونوکسیدکربن کودکان زیر ۱۰ سال بودند، افزود:علائم اولیه این نوع مسمومیت شامل موارد سردرد ضعف جسمانی سرگیجه و بیقراری تهوع و استفراغ خواب‌آلودگی، کسلی و خستگی است و پس از گذشت دقایقی از افزایش میزان مسمومیت با مونوکسید کربن، علائم خطرناک‌تر از جمله کبودی دست، دور لب‌ها و نوک انگشتان تنگی نفس و در نهایت بی‌هوشی بروز خواهد کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر