جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۴۰۶۹
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰

فکرشهر: رئیس سازمان اورژانس ۱۱۵ استان بوشهر گفت: گاز مونواکسید کربن در سه ماه گذشته ۳۹ نفر مسموم در استان بوشهر برجا گذاشت.

به گزارش فکرشهر، عبدالرحیم دادجو در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مسمومیت با مونواکسید کربن یا گازگرفتگی، مسمومیتی است که به خاطر تنفس گاز خطرناک مونوکسید کربن ایجاد می‌شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: این مسمومیت که به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیکنیک و حتی زغال ایجاد می‌شود، اغلب در زمستان دیده می‌شود، به این دلیل که اگر دودکش یا تهویه یک مکان مسدود باشد، گازمونوکسیدکربن منتشرشده از وسایل مذکور امکان خروج نمی‌یابد، در محیط ساختمان منتشرشده و سبب مسمومیت و درنهایت مرگ می‌شود.

دادجو با اشاره به اینکه مرگ بر اثر گازگرفتگی را «مرگ خاموش» می‌نامند، بیان داشت: ۳۶ نفر از مصدومین مسمومیت با گاز مونواکسید کربن با حمایت تنفسی و اکسیژن‌تراپی به بیمارستان اعزام شدند و بقیه فقط با خروج از محیط و درمان سرپایی در محل مداوا شدند.

وی تصریح کرد: از تعداد مصدومین اعزام‌شده به بیمارستان ۹ نفر آنها در وضعیت ایست تنفسی و کاهش سطح هشیاری با احیا به‌موقع حین انتقال توسط تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ به زندگی دوباره برگشتند.

نیمی از مصدومان اطفال بودند

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان بوشهر گفت: مونواکسید کربن یک گاز بی‌رنگ و بی‌بو است که بر اثر احتراق ناقص انواع سوخت‌ها تولید می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد آسیب در افراد شود، اهمیت موضوع اینجاست که به دلیل بی‌رنگ و بی‌بو بودن به سرعت می‌تواند علائم مسمومیت را در افراد ایجاد کند.

دادجو بابیان اینکه ۲۰ نفر از مصدومین گاز مونواکسیدکربن اطفال زیر ۱۰ سال بودند افزود: علائم اولیه این نوع مسمومیت شامل موارد سردرد ضعف جسمانی سرگیجه و بیقراری تهوع و استفراغ خواب‌آلودگی، کسلی و خستگی است و پس از گذشت دقایقی افزایش میزان مسمومیت با مونواکسید کربن، علائم خطرناک‌تر از جمله کبودی دست، دور لب‌ها و نوک انگشتان تنگی نفس و در نهایت بی‌هوشی بروز خواهد کرد.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود در موقع گازگرفتگی خونسرد باشید، با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید، از ایمنی صحنه مطمئن شوید، فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید و یا در صورت عدم امکان، درها و پنجره‌ها را باز کنید.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان بوشهر خاطرنشان کرد: همچنین در موقع گازگرفتگی، بیمار را در حالت استراحت قرار دهید، بیمار را حرکت ندهید، یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ افراد مسموم را باز کنید، راه هوایی بیمار را بررسی کنید، در صورتی که بیمار بیهوش است او را به صورت خوابیده به پهلو نگهدارید، در صورت امکان، اکسیژن‌رسانی را شروع کنید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر