پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۴۳۰۱
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶

فکرشهر: پرورش آبزیان بویژه ماهی و میگو یکی از صنعت‌‎های پرسود و اشتغال‌زا در استان بوشهر و شهرستان گناوه به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر با حمایت و پشتیبانی دولت و مشارکت بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفته و گسترش یافته است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، شهرستان ساحلی گناوه به لحاظ دارا بودن ۱۵۰ کیلومتر مرز آبی، ظرفیت و مزیت‌های نسبی خوبی در حوزه آبزی‌پروری دارد، می‌تواند در اشتغال پایدار و درآمدزایی تاثیر بسزایی داشته باشد که در این راستا گام‌های بلندی برداشته شده‌است.

این شهرستان جنوبی کشور به‌عنوان قطب گردشگری و تجارت دریایی استان بوشهر بویژه در زمینه کالاهای وارداتی همراه ملوان شناخته می‌شود اما این تنها ظرفیت گناوه نیست و قابلیت‌های مهم دیگری نیز در این شهرستان وجود دارد.

به همین دلیل طرح‌های آبزی پروری خوبی در این شهرستان اجرا شده‌است، طوریکه هم‌اینک با دارابودن سه سایت پرورش میگو با اشتغال‌زایی یکهزار نفر به عنوان یکی از مراکز مهم تولید کننده این آبزی در استان بوشهر محسوب می‌شود و علاوه بر این طرح‌های جدیدی نیز پیش بینی شده‌است.

آبزی‌پروری یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم درگناوه است که باوجود تلاش‌هایی که انجام‌شده اما  هنوز ظرفیت‌های دست‌نخورده بسیار زیادی در این شهرستان وجود دارد که باید مدنظر باشد.

اراضی ساحلی شهرستان گناوه که لم یزرع و شوره زار است، فرصت ممتازی برای توسعه آبزی‌پروری و ایجاد زنجیره کامل ارزش آبزی‌پروری به شمار می‌رود که گام‌هایی برای توسعه این زنجیره برداشته ‌شده‌است و باید این راه باقدرت ادامه یابد.

وجود سایت‌های پرورش میگوی حله، رودشور جنوبی و بندرریگ از ظرفیت‌هایی است که در چند سال اخیر توانسته این منطقه را به قطب این آبزی پروری در استان بوشهر تبدیل کند.

طرح در دست اجرای مجتمع شهرک شیلاتی رودشور بخش ریگ شهرستان گناوه به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های اقتصادی کشور در استان بوشهر درجهش تولید و اشتغال و تحقق شعار سال نقش آفرین خواهد شد.

احداث مجتمع  شهرک شیلاتی رودشور یکی از طرح‌های توسعه آبزی پروری در این شهرستان به عنوان بزرگترین طرح مهم اقتصادی به مساحت بیش از سه هزار هکتار در دست اجراست که با اتمام آن  گام بزرگی در پیشرفت و رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی بومیان منطقه بخوبی برداشته خواهد شد.

 یکی از ویژگی‌های این شهرک در شرایط اقتصادی کنونی، متعهد شدن خود سرمایه‌گذاران در هزینه‌های زیرساخت‌ها بدون کمک گرفتن تسهیلات از دولت است.

در شهرستان گناوه برخلاف سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش میگوی پرورشی اما در حوزه پرورش ماهی کمتر کار شده‌است و با توجه به ظرفیت‌های موجود، برنامه و طرح های خوبی توسط شیلات استان بوشهر برای این منطقه پیش بینی شده‌است که مجتمع پرورش نیمه متراکم ماهیان دریایی رودشور بخش ریگ شهرستان گناوه یکی از آنها  است.

بکار گیری زمین‌های بایر، لم یزرع و غیر قابل کشت برای پرورش ماهیان دریایی، ایجاد تنوع گونه‌ای در تولید آبزیان، کاهش هزینه‌های اولیه در تولید، استفاده از آب دریا به‌عنوان منبع آبی نامحدود و دارای شرایط مناسب برای پرورش ماهی، صادرات و ارز آوری، ایجاد اشتغال و فرصت شغلی جدید و مناسب برای ساکنان روستاها و ممانعت از مهاجرت به شهرها، ایجاد اشتغال مداوم برای صیادان فصلی با توجه به کاهش صید در طول چند سال گذشته، تامین گوشت ماهی و پروتئین مورد نیاز جامعه در طول سال و در زمان خارج از فصل صید از عمده اهداف پیش بینی شده در اجرای این طرح است.

باسازی ذخایر ماهیان دریایی و کاهش فشار در برداشت ذخایر طبیعی و هدایت و جهت گیری صیادان و تشکل‌های صیادی به سمت آبزی پروری، انتقال دانش فنی آبزی پروری دریایی به کشور و جذب سرمایه‌گذاران و سرمایه سازان ملیبرای فعالیتی نوین در کشور از دیگر اهداف اجرای طرح مجتمع پرورش نیمه متراکم ماهیان دریایی در رودشور بخش ریگ شهرستان گناوه است.

جهت اجرایی شدن این طرح تاکنون چندین نشست برگزار شده است که آخرین آن جلسه کمیته اقتصادی در بخش ریگ با حضور رئیس گروه پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات استان بوشهر و مسئولان شهرستان گناوه بود.

رئیس گروه ماهی در قفس اداره کل شیلات استان بوشهر در این نشست گفت:  توانمندسازی و سوق دادن جامعه صیادان به پرورش ماهی به عنوان اهداف خاص و کارآفرینی و افزایش درآمد جامعه روستایی و اقشار بیکار در قالب شرکت‌های تعاونی تولید و پرورش ماهی از دیگر اهداف این طرح است.

رضایی افزود: امکان تنوع در پرورش ماهی، ایجاد اشتغال در طول سال، نرخ بازگشت سرمایه بسیار بالا، پوشش جامعه روستایی بویژه صیادان ساکن در بخش ریگ، امکان احیای منابع آبزی با کاهش صید از دریا و همچنین تکمیل چرخه پرورش، توزیع و فرآوری ماهی، ماندگاری، مقاومت بیشتر و حساسیت کمتر ماهی نسبت به میگو در برابر شرایط محیطی یکسان و افزایش سرانه تولید ماهی پرورشی در استان بوشهر مهم ترین ویژگی‌های این طرح است.

بخشدار ریگ گفت: دولت تدبیر و امید در ارائه خدمات و زیرساخت‌های متنوع به ساکنان روستاها با هدف توانمندسازی و افزایش سطح رفاه روستائیان بر پیگیری و اجرای طرح پرورش و تولید ماهی در استخرهای آبی تاکید کرده‌است.

محمدحسن بازویی افزود: همه دهیاران و تعاونی دهیاران بخش ریگ به منظور درآمدزایی، مطابق با قوانین و مقررات اقدام لازم برای فعال سازی واحد پرورش ماهی مطابق دستورالعمل آتی عمل کنند.

در این جلسه مصوبه هایی اتخاذ و مقرر شد اداره کل شیلات با همکاری بخشداری ریگ اقدامات لازم نسبت به نهایی کردن پروژه پرورش ماهی در مجاورت سایت رودشور شمالی از قبیل جانمایی دقیق، طراحی و چگونگی ایجاد زیرساخت های لازم و طرح توجیهی مرتبط را به‌عمل آورند.

همه دهیاران بخش ریگ به منظور درآمدزایی برای دهیاری، پس از تصویب طرح در شورای اسلامی مطابق دستورالعملی که اعلام خواهد شد، نسبت به اخذ مجوز برای این طرح اقدامات لازم را انجام دهند.

 در اجرای توسعه متوازن در بخش و حمایت از جامعه روستایی با اولویت جمعیت ساکن در بخش دستورالعملی شامل مقررات نحوه و چگونگی ثبت نام از متقاضیان ساکن در بخش ریگ توسط بخشداری با همکاری اداره کل شیلات استان و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان و با نظارت فرمانداری شهرستان گناوه تنظیم شود.

خبرنگار ایرنا برای آخرین وضعیت این طرح با بخشدار ریگ به گفت وگو پرداخت و اظهارکرد: مجتمع پرورش نیمه متراکم ماهیان دریایی رودشور گناوه، نقش بسزایی در اشتغال‌زایی پایدار برای  روستائیان و درآمدزایی و خوداتکایی مالی دهیاران در پی دارد.

محمدحسن بازویی با بیان اینکه پروسه و روند اجرایی این طرح موفقیت آمیز بوده‌است، افزود: پیش بینی اولیه اجرای این طرح در سطح  ۱۰۰ هکتار زمین درنظر گرفته شده بود که به ۳۰۰ هکتار افزایش می‌یابد.

وی افزود: ایجاد زیرساخت‌های اولیه، سرمایه‌گذاری و نحوه واگذاری به افراد با اولویت دهیاری از عمده نکات مهم در اجرایی شدن این طرح است که قرار است نشستی بتازگی در این زمینه برگزار شود.

بازویی بیان کرد: برای تسریع در روند اجرایی شدن طرح مجتمع پرورش نیمه متراکم ماهیان دریایی درصدیم از مجموع ۳۰۰ هکتار پیش بینی شده، ۱۰۰ هکتار به بخش خصوصی واگذاره شود تا برای سرمایه گذاری اولیه و  زیرساخت‌ها که از توان دهیاران و روستائیان خارج است، مشارکت داشته باشند.

هم اکنون در شهرستان گناوه سه سایت پرورش میگو فعال است که در سال جاری پنج هزارتن میگوی پرورشی از سطح یکهزار و ۸۰۰ هکتار از این سایت‌ها برداشت شد. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر