جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۴۶۵۳
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۴

فکرشهر: در پنجاه و سومین برنامه افتتاح جهش تولید در آیینی ویدئو کنفرانسی با حضور حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری روز دوشنبه واحد بازیابی اتان شرکت پتروپالایش کنگان افتتاح و عملیات اجرایی پتروشیمی کیان در عسلویه استان بوشهر آغاز شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، مدیرعامل شرکت پتروپالایش کنگان در این آئین گفت:  طرح بازیابی اتان شرکت پتروپالایش کنگان به عنوان بزرگترین واحد تامین کننده خوراک پتروشیمی‌ها به شمار می‌رود که با حجم سرمایه‌گذاری ۹۷۰ میلیون دلار احداث شده ‌است.

حمید قادری افزود: با بهره‌برداری از این واحد پتروشیمی سالانه ۱.۷۵میلیون تن اتان، یک میلیون تن پروپان، ۵۰۰ هزار تن بوتان و ۲۵۰ هزار تن پنتان تولید و برای کشور حدود یک میلیارد دلار درآمد زایی به همراه دارد.

وی یادآورشد: این واحد پتروشیمی به عنوان فاز نخست شرکت پتروپالایش کنگان با ظرفیت سالانه ۳.۵ میلیون تن در مدار تولید قرار گرفته است  و سالانه ۲۱ میلیون تن خوراک را از فاز ۱۲ پارس جنوبی دریافت می‌کند.

قادری اضافه کرد: ۱۰۰ درصد طراحی، مهندسی و راه‌اندازی همه واحدها و بخش‌ها این واحد  شامل مهندسی پایه و تفضیلی از سوی شرکت‌های ایرانی انجام و در اجرای این طرح تلاش حداکثری برای استفاده از تولیدات ایرانی صورت گرفته ‌طوریکه ۶۵ درصد این تجهیزات از داخل کشور تامین شده ‌است.

وی گفت: عملیات اجرایی واحد بازیابی اتان پتروپالایش کنگان در بهمن سال ۹۴ آغاز و در کمتر از پنج سال تکمیل شده و با اجرای این واحد برای سه هزار و ۵۰۰ نفر در دوران ساخت و ۶۲۲ نفر در دوران بهره‌برداری اشتغال‌زایی داشته ‌است.

قادری افزود: شرکت سرمایه‌گذاری" اهداف" از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت به عنوان سهام‌دار اصلی شرکت پتروپالایش کنگان است و سرمایه این طرح از سوی سرمایه‌گذار اصلی و تسهیلات بانکی تامین شده‌است.

وی اظهارداشت: همچنین واحد الفین در قالب فاز دوم شرکت پتروپالایش کنگان هم‌اکنون حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید می‌رود این واحد تا سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

قادری گفت: همجواری با پالایشگاه نهم فاز ۱۲ پارس جنوبی، دسترسی به خوراک و تولید متنوع محصولات از جمله ویژگی‌های شرکت پتروپالایش کنگان است که آن را نسبت به طرح‌های مشابه متمایز و در مسیر افزایش توان عملیاتی و پایداری تولید قرار داده ‌است.

به گزارش ایرنا همچنین  در این آئین با دستور رئیس جمهوری عملیات اجرایی واحد الفین مجتمع پتروشیمی کیان به‌عنوان یکی از بزرگترین مجتمع‌های متمرکز پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با هدف توسعه و اجرای پروژه‌های الفین دوازدهم و واحدهای پایین‌ دستی مربوط به آن، در زمینی به مساحت تقریبی ۷۵ هکتار در فاز دوم این مجتمع در عسلویه اجرا شد.

در ساخت این ابر مجتمع پتروشیمی، جدیدترین فناوری‌های روز واحد الفین به همراه واحدهای استخراج بَنْزِن، بوتادییِن و هیدرو دی آلکیلاسیون و محصولات پایین‌دستی به کار گرفته می‌شود که پس از بهره‌برداری کامل از این پروژه، کیان به یکی از بزرگترین مجتمع‌های پتروشیمی در سطح منطقه تبدیل می‌شود.

طراحی مدرن با رعایت استانداردهای زیست محیطی، انعطاف‌پذیری بسیار بالا در دریافت خوراک‌های موجود در منطقه، نقش چشمگیر در برقراری بالانس مواد هیدروکربنی، ایجاد اشتغال بسیار بالا در زمان ساخت و بهره‌برداری و استفاده حداکثری از توانایی مهندسی و ساخت پیمانکاران و سازندگان ایرانی از ویژگی‌های منحصر به فرد پتروشیمی کیان به شمار می‌رود.

این واحد، تولید ۲ میلیون و ۲۱ هزار تن در سال انواع محصولات شامل اتیلن، پروپلین، بَنْزِن، بوتادییِن و نفت کوره  را بر عهده دارد.

واحد پلی‌اتیلن سنگین این مجتمع نیز سالانه ۴۵۰ هزار تن تولید خواهد کرد.

درپنجاه و سومین برنامه افتتاح جهش تولید که روز دوشنبه به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، بهره‌برداری از ۲ طرح نفتی و پتروشیمی شامل طرح‌های توسعه میدان نفتی آذر ایلام و پتروپالایش کنگان افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی کیان عسلویه در مجموع با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۶۵۹ میلیون دلار و ۲هزار و ۱۲۵ فرصت شغلی انجام شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر