جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۴۶۷۹
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱

فکرشهر: راچل بوچینو در «نشنال اینترست» نوشت: رقابت مقدماتی جمهوری خواهان برای ریاست جمهوری سال 2024 بسیار پر تب و تاب خواهد بود. در حال حاضر گفته می‌شود نزدیک به دوازده قانونگذار حزب جمهوری خواه در دوره پسا ترامپ، قصد کاندیداتوری و رهبری حزب را دارند. در حالی که در دوره پیشین کاندیداها، مبارزات سیاسی پر تنشی داشتند، حالا به نظر می‌رسد جنگ آینده برای نامزدی جمهوری خواهان حول محور وفاداری سرسختانه آنها به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق باشد.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: این روزها زیر سوال بردن سلامت انتخابات 2020 و پیروزی بایدن بیانگر وفاداری اعضای حزب به دونالد ترامپ است. در حالی که سناتورهای جمهوری خواه همچون جاش هاولی و تد کروز با مباهات سلامت انتخابات را زیر سوال بردند و یک مسیر سیاسی و اختصاصی را در حمایت از ترامپ ترسیم کردند، سایر سناتورهای حزب جمهوری خواه، مانند تام کاتن و بن ساس بر پیروزی بایدن در انتخابات صحه گذاشتند، از هر دو چهره به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات 2024 نام برده می‌شود.

تصمیم اخیر کاتن در تایید سلامت انتخابات با یکسری رفتارهای پیشین او در تایید بخشی از اقدامات ترامپ در تضاد است. با وجود تایید سلامت انتخابات تام کاتن به محکومیت ترامپ در سنا رأی نداد و این دقیقا همان چیزی است که حزب در چهار سال آینده به ان نیاز دارد.

دکتر جانین پاری، استاد علوم سیاسی و مدیر نظرسنجی دانشگاه آرکانزاس، در مصاحبه‌ای گفت: اکنون بهترین زمان برای کاتن به منظور پیوستن به چالش همتایانش در کالج انتخاباتی است، این اقدام کاتن به او امکان می‌دهد تا از جدی‌ترین رقیب حزبی خود در 2024 یعنی ترامپ جدا شود. جمهوری خواهان برای بقا و ادامه حیات سیاسی خود به کالج انتخاباتی احتیاج دارند و بدون آن بعید است دوباره کرسی ریاست جمهوری را به دست آورند.

در حال حاضر کاتن به جای تمرکز بر روابط حزبی، عمده توجه خود را معطوف به تلاش اساسی کنگره برای به دست گرفتن اختیارات کالج انتخاباتی قرار داده است، وی اخیرا با اشاره به همین تلاش‌ها طی بیانیه‌ای گفت: بنیانگذاران کشور ما عمده اختیار انتخابات را در دستان ایالت‌ها قرار داده‌اند تا کنگره! این تلاش‌ها به کاتن امکان می‌دهد تا موضوعات مهمی که اتحاد حزب را خدشه‌دار کرده برجسته سازد و همچنین خود را در قامت یک دولتمرد مسلط و مسئول نشان دهد. این ادعا همچنین می‌تواند در مورد جمهوری خواهان سنتی نیز صدق کند، گروهی که احتمال دارد افرادی مانند هاولی و کروز در کسب حمایت آنها مشکل داشته باشند.

 

دکتر جوردن بوچر، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی آرکانزاس، در مصاحبه‌ای گفت: هم اکنون، کاتن به اندازه هاولی و کروز خود را به عنوان یک کاندیدای جدی معرفی می‌کند. طی سالیان اخیر کروز برای خود نامی دست و پا کرده است، کاری که کاتن و هاولی به طور فزاینده‌ای در تلاشند آن را انجام دهند. هر یک از آنها درخواست‌های مختلفی از جمهوری خواهان دارند.

وفاداری به رئیس جمهور سابق در کسب نامزدی حزب همچنان مولفه‌ای مهم و تاثیرگذار است، بنابراین تصمیم کاتن در تایید پیروزی بایدن می‌تواند نامزدی وی در انتخابات مقدماتی 2024 را تحت تاثیر قرار دهد. بدون شک طرفداران ترامپ از تام کاتن دور خواهند شد. هنگامی که سناتور آرکانزاس نتایج انتخابات را تأیید کرد، ترامپ در توییتی به او حمله کرد و گفت: جمهوری خواهان هرگز این اقدام را فراموش نکنید!

کاتن چندی پیش در مقاله‌ای برای نیویورک تایمز از تهدید ترامپ مبنی بر فرستادن ارتش آمریکا برای سرکوب ناآرامی‌های داخلی در پی قتل جورج فلوید حمایت کرد، این حمایت وی باعث واکنش شدید معترضین و روزنامه نگاران در شبکه‌های اجتماعی شد.

گرچه او به دلیل فاصله گرفتن از ترامپ مورد انتقاد قرار گرفت، اما كاتن باورها و سیاست‌هایی مشابه رئیس جمهور سابق دارد، او نیز مانند ترامپ خواستار نظم و قانون است. کاتن در ماه ژانویه بیشترین حضور را در فاكس نیوز رسانه حامی ترامپ و دست راستی‌ها داشته است. پس از وی هاولی و سناتور ماركو روبیو در رده‌های بعدی قرار گرفتند. تام کاتن همچنین در کنوانسیون انتخاباتی ترامپ صحبت کرد، ضمن اینکه از طریق تبلیغات تلویزیونی در سال گذشته برای رئیس جمهور تبلیغ می‌کرد.

اگرچه کاتن از ایالتی کوچک است، اما توانسته خودش را در قامت چهره‌ای ملی به مردم بشناساند. او از نظر استراتژیک از چهره‌های دیگر حزب جمهوری‌خواه موفق‌تر بوده است.  من گمان می‌کنم این به این دلیل است که تعهد کاتن به فراملی گرایی، اقتصاد و ژئوپلیتیک صادقانه بوده است. این مساله به او کمک می‌کند تا از هرگونه اشتباهی اجتناب کند.

اخیراً، کاتن در جریان جلسات تأیید مریک گارلند به عنوان مقام دادستان کل و در حضور هاولی، کروز و ساسه که همه در کمیته قضایی سنا حضور دارند بحث نامزدی خودش را بر سر زبان‌ها بیاندازد. این جلسات برای اعضایی همچون کاتن با جاه طلبی‌های سیاسی گسترده یک بستر عالی فراهم می‌کند.

بوچر گفت: خدمات کمیته یک بخش فوق العاده مهم از وظایف یک عضو است، به همین خاطر گفته می‌شود برخی از کمیته‌ها از دیگران مهم ترند. کمیته قضایی سنا مهم است، اما نقش کمیته باعث شده است که تمام اعضای فعال در این زمینه توجه عمومی را به خود جلب کنند. به طور کلی جلب توجه و حمایت مطبوعات آزادتر می‌تواند در هنگام کاندیداتوری به شما کمک کند.

در گذشته، یعنی زمان نامزدی ترامپ او با سوالات عدیده‌ای از سوی برخی چهره‌ها، از جمله معاون رئیس جمهور کاملا هریس، سناتور امی کلوبوچار و سناتور کوری بوکر رو به رو شد. سبک پرسشگری دادستانی هریس محبوبیت سیاسی زیادی برای وی به ارمغان آورد، تا جایی که وی زمانی در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در سال 2020 از مدعیان اصلی بود.

اگرچه به هر چهار نامزد احتمالی جمهوری خواهان برای ریاست جمهوری توصیه شده است که چندان پا پیچ گارلند نشوند، اما کاتن اخیرا به تلاش تد کروز در ارسال نامه‌ای به سنا برای تحت فشار دادن نامزد دادستانی کل کشور پیوست. دستور کار این نامه بررسی انفعال اندرو کوومو فرماندار نیویورک و رسیدگی به موارد مربوط به مرگ بر اثر ویروس کرونا در خانه‌های سالمندان این ایالت بود.

کاتن همچنین روز دوشنبه در مورد یکی از دستورات اجرایی بایدن در مورد عدالت نژادی از گارلند سوال کرد و مجدداً مسئله ای را مطرح ساخت که در جلسه تایید مارسیا فاج، نامزد بایدن برای پست دبیری مسکن و شهرسازی نیز مطرح کرده بود.

در حالی که کاتن و سایر مدعیان برای کاندیداتوری حزب جمهوری خواه در سال 2024 برنامه‌های خود را پیش می‌برند، کارشناسان هشدار می‌دهند که دو سال آینده می‌تواند آبستن حوادث بسیاری باشد، به خصوص اگر ترامپ تصمیم بگیرد برای یک دوره غیر متوالی نامزد ریاست جمهوری شود.

بوچر گفت: همه ما یاد گرفته و به چشم دیده‌ایم که اوضاع چقدر سریع تغییر می‌کند، اکنون در حالی که به نظر می‌رسد هاولی، کروز و کاتن خود را برای حرکت بعدی آماده می‌کنند، ممکن است در عرض دو سال یک بازیگر جدید سیاسی به میدان بیاید و به چهره شاخص حزب تبدیل گردد. در آن صورت معلوم نیست حزب چگونه خودش را با شرایط وقف می‌دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر