پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۴۹۴۳
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۶

فکرشهر: حمایت‌ عاطفی از همسر شامل چه رفتارهایی است و چرا باید به این رفتارها توجه کرد؟

به گزارش فکرشهر، روزنامه خراسان نوشت: «گله از شوهر بابت حمایت‌نکردن از نظر عاطفی، یکی از شکایات شایع زنان است. این موضوع را هر روانشناس یا مشاوری که در حوزه همسران کار می‌کند، می‌تواند تایید کند. البته این احساس تنها در میان زنان مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره دیده نمی‌شود. بلکه آن‌ طور که مطالعات متعدد نشان می‌دهند شکایت از دریافت‌نکردن حمایت عاطفی، از مشکلات شایع بین غالب زنان متاهل است. این در حالی است که مردان در زمان مواجه‌شدن با این گله‌ها به تلاش‌های خود اشاره می‌کنند و معتقدند توقع بالای همسرشان، اوضاع را بد کرده است. اما داستان چیست؟ آیا واقعا زنان به دلیل توقع بالا از دریافت‌نکردن حمایت عاطفی کافی شکایت دارند یا مسئله چیز دیگری است؟

آیا این شکایت بجاست؟

زنی از رفتار همسرش شکایت دارد و می‌گوید: او از نظر عاطفی حمایتی از من نمی‌کند و این موضوع باعث دلسردی من شده است. اما شوهر که از شکایت زن دلخور شده، می‌گوید: «من هر جا ببینم زنم با مشکلی روبه‌رو شده، تلاش خودم را برای کمک به او انجام می‌دهم؛ حتی شده در اینترنت برای پیداکردن راهکار جست‌وجو می‌کنم. علاوه بر این من همیشه مشوق خانمم در کارهایش هستم. غیر از این، هر زمان احساس می‌کنم زنم بیش از حد تحت فشار است، سعی می‌کنم با انجام کارهایی، فشار روی دوش او را کاهش دهم.» نظر شما چیست؟ آیا به نظر شما شکایت خانم از کمبود حمایت عاطفی از سوی همسر در این مورد شکایتی بجاست یا تنها یک گله بی‌دلیل است؟ به شما پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مطلب با ما همراه باشید تا ارزیابی دقیق‌تری در این باره داشته باشید.

انواع حمایت اجتماعی کدام‌اند؟

حمایت عاطفی از دید متخصصان یکی از چهار زیرمجموعه حمایت اجتماعی است. آشنایی با این چهار دسته و تشخیص تفاوت بین آنها می‌تواند تا حدی نشان دهد که چرا شکایت از دریافت‌نکردن حمایت عاطفی این قدر شایع است.

حمایت با کمک ارزیابی

وقتی در کلام و رفتار به همسرمان نشان می‌دهیم که قابل اعتماد است یا وقتی او را بابت عملکردش تشویق می‌کنیم، در واقع در حال حمایت از او هستیم. این سبک حمایت را «حمایت با کمک ارزیابی» می‌نامند و با کمک آن همسر ما می‌تواند شناخت بهتری از خود پیدا کند و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

حمایت با کمک دانش و اطلاعات

ارائه اطلاعات و پیشنهاد برای حل مسائل و مشکلات از نمونه‌های این نوع حمایت است. وقتی یکی از همسران با مشکلی روبه‌رو می‌شود، همسر دیگر سعی می‌کند با دادن اطلاعات، نصیحت‌کردن یا پیشنهاد برخی راهکارها به او کمک کند. تلاش برای پیداکردن اطلاعات مورد نیاز همسر از دیگر رفتارهایی است که در این مجموعه قرار می‌گیرد.

حمایت عینی و با کمک ابزارها

انجام‌دادن مسئولیت‌های همسر به منظور کمک به او، در این دسته قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در شرایطی که همیشه آشپزی با خانم بوده، شوهر برای این که او فرصت بیشتری برای حل و فصل کارهایش داشته باشد، غذا می‌پزد، حمایت عینی یا ابزاری انجام شده است.

حمایت عاطفی

با توجه به تعاریفی که در دسته‌های مطرح شده به آنها اشاره کردیم، حالا بهتر می‌توانیم محدوده حمایت عاطفی را مشخص کنیم، زیرا می‌دانیم حمایت عاطفی دادن اطلاعات و نصیحت به همسر و نشان‌دادن راه و چاره نیست. پذیرفتن بخشی از مسئولیت‌های همسر و انجام آن برای کمک به او هم زیرمجموعه حمایت عاطفی نیست و حتی تشویق همسر بابت عملکرد هم حمایت عاطفی محسوب نمی‌شود. پس حمایت عاطفی چیست؟

حمایت عاطفی، ارائه راهکار نیست

حمایت عاطفی، رفتارهایی برای نمایش توجه، عشق و علاقه ما به دیگران است. متخصصان، گوش‌دادن فعال و همدلی را از ابزارهای مهم در این نوع حمایت می‌دانند. در کنار این دو مهارت، متخصصان پیشنهاد می‌دهند برای نمایش حمایت عاطفی نه‌فقط از کلام بلکه از رفتار هم استفاده کنید؛ دست همسرتان را بگیرید، برای او چای بریزید و زمانی که او از موضوعی ناراحت است، در کنار او بمانید.

حالا نظرتان چیست؟

بیایید دوباره به متن ابتدای مطلب برگردیم و ببینیم بنا بر توصیفاتی که شوهر ارائه داده است، آیا شکایت خانم درباره کمبود حمایت عاطفی بجاست یا نه؟ برای راحتی کار حمایت‌های انجام‌شده را نامگذاری کردیم که می‌توانید در ادامه آنها را مشاهده کنید: «من هر جا ببینم زنم با مشکلی روبه‌رو شده، تلاش خودم را برای کمک به او انجام می‌دهم، حتی شده در اینترنت برای پیدا کردن راهکار جست‌وجو می‌کنم (حمایت اطلاعاتی). علاوه بر این من همیشه مشوق خانمم در کارهایش هستم (حمایت ارزیابی). غیر از این، هر زمان احساس می‌کنم زنم بیش از حد تحت فشار است، سعی می‌کنم با انجام کارهایی، فشار روی دوش او را کاهش دهم (حمایت ابزاری).»

همان طور که می‌بینید به‌ رغم تلاش‌های این فرد طبق توصیف‌های خودش، حمایت عاطفی در رفتارهای او چندان مشخص نیست و همین بی‌توجهی می‌تواند باعث شود زحمات او در سایر بخش‌ها هم آن طور که می‌خواهد، دیده نشود.

حتما باید حمایت عاطفی باشد؟

بسیاری از مردان ممکن است احساس کنند گله همسرشان درباره حمایت عاطفی منصفانه نیست، زیرا درست است که شوهر دقیقا از همسرش حمایت عاطفی نداشته اما بالاخره حامی اوست و زن باید قدردان باشد. اگر شما هم چنین تصوری دارید، بد نیست به چند نکته توجه داشته باشید. برای رابطه غنی بین زن و شوهر نیاز است که هر دو نفر به هر چهار نوع حمایت‌ اجتماعی توجه داشته باشند. درباره زنان مشخص شده است که پایین‌بودن حمایت عاطفی در کنار بالابودن حمایت اطلاعاتی (ارائه راهکار از سوی شوهر) یکی از دلایل مهم در بروز دلخوری است. توجه متوازن به این چهار دسته برای هر زوج متفاوت از دیگران است و برای رسیدن به وضعیت مطلوب لازم است همسران برای شناخت انتظارات همسر خود وقت صرف کنند. پس اگر شکایتی در این باره شنیدید، ناامید نشوید و به تلاش خود برای پیدا کردن ترکیبی از چهار نوع حمایت که رضایتبخش باشد، ادامه دهید.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر