جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
حسن شجاعی*
کد خبر: ۸۵۰۸۱
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶

نظریه پردازان علم مدیریت، سطوح مدیریتی سازمان ها را به سه سطح تقسیم می کنند:
۱. سطح عالی ۲. سطح میانی ۳. سطح عملیاتی

از نظر «رابرت كاتز»، هرکدام از این سه سطح به سه مهارت نیاز دارند:
۱. مهارت ادراكی ۲. مهارت انسانی. ۳. مهارت فنی 

رابرت کاتز می گوید سطح عالی نسبت به سطح میانی و سطح میانی نسبت به سطح عملیاتی نیازمند مهارت ادراكی بیشتری هستند. یعنی بیش ترین نیاز به مهارت ادراكی را سطح عالی و كم ترین نیاز به مهارت ادراكی را سطح عملیاتی دارد. همچنین بیشترین نیاز به مهارت فنی مربوط به سطح عملیاتی و كم ترین نیاز به مهارت فنی مربوط به سطح عالی می شود. یعنی هرچه از سطح عملیاتی به سطح عالی حرکت می کنیم، نیاز به مهارت ادراکی بیشتر و نیاز به مهارت فنی کمتر می شود.

دلیل این امر این است که چون مدیریت عالی با كلیت سازمان سرو كار دارد و تصمیمات وی كلیت سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد، باید برای پیشبرد و بهبود امور و جلوگیری از بروز مشكلات، درک بسیار مناسبی از وضعیت سازمان داشته باشد. اما واحدهای عملیاتی كه كلیت سازمان را راهبری نمی كنند و تصمیمات آنها كل سازمان را تحت تاثیر قرار نمی دهد، برای اداره واحد خود به مهارت ادراكی كمتر و به مهارت فنی بیشتری نیاز دارند.

حال با توجه به این که یکی از تعاریف مهم روابط عمومی این است كه روابط عمومی باید درون سازمان میان كاركنان و مسوولان و میان كلیه اعضای سازمان و همچنین در برون، میان سازمان خود و سایر سازمان ها حُسن تفاهم ایجاد كند یعنی برای اطلاع رسانی عملكرد سازمان و مسوولان آن نیز به بهترین وجه ممكن عمل کند به نحوی كه بیشترین موفقیت ها را برای سازمان ایجاد نموده و از بروز هرگونه مشكل درون سازمانی و برون سازمانی جلوگیری نماید؛ به دلیل اینکه روابط عمومی هر عملی را که انجام می دهد به قطع و یقین کل گستره سازمان را تحت شعاع قرار می دهد، باید مهارت ادراكی بالایی همچون سطح عالی مدیریتی را حائز باشد. 

لذا روابط عمومی برای به دست یابی به مهارت ادراکی مورد نیاز خود که بی گمان بدون آن قادر به تحقق وظایف ذاتی و خطیر خود نخواهد بود، ضروری است از جایگاه و ساختاری مناسب و منابعی درخور و مقرراتی نافذ و جامع برخوردار بوده و در مجامع و شوراهای اصلی و اساسی تصمیم گیری سازمان، حضور داشته باشد تا هم وظایف خود را به بهترین نحو ممکن به انجام رساند و هم پاسخگویی صحیح و به موقعی را که منجر به حفظ بقا، حیثیت و اعتبار سازمان می شود، داشته باشد.

*رییس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر