جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: رئیس اداره حفاظت محیط زیست عسلویه گفت: ۵۰ بهله پرنده شکاری قاچاق در قالب سه محموله امسال در مبادی ورودی شهرستان‌های عسلویه و دیر این استان کشف شد که مقصد همگی آنها کشور قطر بود...
کد خبر: ۸۵۲۲۳
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵

فکرشهر: رئیس اداره حفاظت محیط زیست عسلویه گفت: ۵۰ بهله پرنده شکاری قاچاق در قالب سه محموله امسال در مبادی ورودی شهرستان‌های عسلویه و دیر این استان کشف شد که مقصد همگی آنها کشور قطر بود.

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی محیط زیست، مصطفی موذنی افزود: شهرستان عسلویه نزدیک‎ ترین نقطه به قطر است و با توجه به اینکه متخلفان مجبورند برای ارسال پرندگان آنها را در وضعیت بدی پنهان کنند، استفاده از مسیر عسلویه را ترجیح می‌دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه گفت: نزدیکی عسلویه به قطر سبب شده‌است اقدام به قاچاق پرنده از استان‌ها و کشورهای مجاور مانند افعانستان و پاکستان نیز از این مسیر صورت گیرد.

وی با بیان اینکه پرندگان شکاری برای استفاده‌های تجاری و تفریحی زنده‌گیری و قاچاق می‌شوند، اعلام کرد: از سه محموله ضبط شده ۴۰ بهله پرنده در شهرستان دیر و ۱۰ بهله در عسلویه توقیف و از قاچاق آنها پیشگیری شده‌است.

موذنی اعلام کرد: در تازه‌ترین کشف، روز شنبه در ایست و بازرسی شهید مصطفی خمینی ورودی شهرستان عسلویه از استان هرمزگان یک بهله پرنده شکاری بحری از خانواده شاهینیان کشف و ضبط شد و پرنده شکاری با دستور دادستان به اداره حفاظت محیط زیست عسلویه تحویل و متهم نیز برای سیر مراحل قانونی بازداشت شد.

وی ادامه داد: فرایند زنده گیری پرندگان شکاری یکی از معضلات محیط زیست طبیعی کشور است که سالانه در ماه پایانی تابستان آغاز می‌شود که تعداد زیادی پرندگان شکاری از خانواده شاهینیان زنده‌گیری و به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه اذعان کرد: در برخی از موارد این پرندگان در کشور مقصد تغذیه دستی و دست‌آموز و به منظور شکار هوبره و سایر پرندگان به نقطه هدف بازگردانده‌ می‌شوند که خسارت جبران ناپذیری به حیات وحش و طبیعت کشور وارد می‌کند.

موذنی افزود: در این شرایط صاحب پرنده به صورت قانونی به کشور خود بر می‌گردد اما پرنده از مبادی غیر قانونی بازگردانده می‌شود.

وی گفت: استفاده‌ از پرندگارن شکاری به منظور سرگرمی و پیشگیری از نشستن پرندگانی مانند کبوتر روی سقف و نمای برج‌ها از دیگر اهداف زنده‌گیری و قاچاق پرندگان به مقصد کشورهای خلیج فارس بویژه قطر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر