جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۵۷۳۳
يکشنبه ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸

فکرشهر: افزایش ۱۳۰درصدی ظرفیت سردخانه ای استان بوشهر در سالهای ۹۲ تا ۹۹ با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۳۹۲ میلیارد ریال  بارقه امیدی برای کشاورزان این استان در زمینه نگهداری و عرضه متناسب با نیاز بازار و جلوگیری از هدررفت دست رنج این قشر فراهم کرده است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، ۱۶۰ هزار تن خرما و ۲۳ هزار تن میگوی پرورشی بیشترین میزان از تولیدات کشاورزان و آبزی پروران بوشهری را تشکیل می‌دهد که این استان را در کشور شاخص کرده است و این در حالی است که همواره کمبود فضای سردخانه‌ای و فقدان شرایط مطلوب نگهداری محصول گریبان‌گیر بخش کشاورزی و مهمترین مطالبه نخلداران بوشهری بوده است.

سردخانه‌های مجهز برای نگهداری محصولات باغی، زراعی و آبزیان از اولویت‌های  رونق کشاورزی و زمینه‌ساز رونق اقتصادی است که تحقق این مهم بارقه امیدی برای کشاورزان بوشهری فراهم کرده است.

هدر رفت دست ‌رنج باغداران بوشهری و پدیده دورریزی محصولات مشخص‌ترین نتیجه این کمبود بود. کشاورزان ناگزیر به نگهداری محصول تولیدی در خانه به شیوه‌ای غیر استاندارد بودند که افزون بر کاهش کیفیت محصول، همواره به دلیل استفاده از قرص فسفید آلومینویم (قرص برنج) برای جلوگیری از آفت زدگی، آنها را  با مشکلات متعددی روبرو کرده بود.

مردم دشتستان بعنوان قطب تولید خرمای استان بوشهر به طور یقین مسمومیت و مرگ ۱۷ نفر از عزیزان خود بر اثر استنشاق گاز قرص برنج همزمان با برداشت محصول خرما در سال گذشته را فراموش نمی‌کنند.

از این رو توسعه سردخانه‌ها به همت دولت تدبیر در دستور کار قرار گرفت تا تولید کنندگان و باغداران استان با خیالی آسوده برای نگهداشت محصول خود در سردخانه‌ای مجهز داشته باشند.

در این راستا با همت دولت تدبیر و امید ظرفیت سردخانه‌ای استان بوشهر از۵۴ هزار تن در بخش خرما و آبزیان در سال ۹۲ به ۱۱۴هزار و ۵۰۰ تن ارتقا یافته است و این امر نه تنها خطر مسمومیت با قرص برنج را در منطقه کاهش داد بلکه زمینه‌ساز حفظ کیفیت محصول و ایجاد اشتغال درمنطقه شد تا بارقه امیدی برای کشاورزان بوشهری شود.

احداث سردخانه محصولات کشاورزی دست دلالان را کوتاه می‌کند 

احداث سردخانه برای نگنداری  محصولات کشاورزی راهکاری مهم برای حفظ کیفیت محصول، رونق صادرات و کوتاه شدن دست واسطه‌ها به شمار می‌رود؛ این‌ها بخشی از مزیت‌های توسعه این بخش است که علی کشاورز در گفت‌وگو با ایرنا برشمرد.

این نخلدار دشتستانی ادامه می‌دهد: در گذشته بیشتر نخلداران همزمان با برداشت محصول به دلیل کمبود ظرفیت سردخانه‌های استان مجبور بودند یا محصول خود را به انبارهای استان‌های همجوار منتقل کنند که هزینه زیادی برای آنها داشت و یا در انبارهای خانگی نگهداری می‌کردند که این امر علاوه برکاهش کیفیت محصول از لحاظ رنگ و طعم منجر به افت وزن محصول نیز می‌شد.

کشاورز می‌گوید: انبارهای خانگی استانداردهای لازم برای نگهداری  محصول را ندارند به همین دلیل محصول خرما در اینگونه نگه‌داشت همواره با خطر آفت زدگی روبرو بود که تولیدکنندگان برای حفظ دسترنج خود مجبور بودند از آفت کش‌های مختلف از جمله قرص فسفید آلومینیوم (قرص برنج ) استفاده کنند.

به گفته کشاورز همجواری انبارهای نگهداری خرما با محل زندگی نخلداران باعث شده بود استنشاق گاز قرص برنج همواره مشکلات و مسمومیت‌هایی را برای خانواده آنها به دنبال داشته باشد، اما امروز با توسعه سردخانه‌ها دیگر کمتر نخلداری در منطقه وجود دارد که از فضای خانه خود برای نگهداری محصول استفاده کند.

او با رضایت خاطر، می‌افزاید: احداث سردخانه برای محصولات باغی راهکاری برای رونق صادرات و کوتاه شدن دست واسطه‌ها است چرا که کشاورزان دیگر مجبور نیستند محصول خود را با قیمت پائین به افراد سودجو و دلالان بفروشند.

یکی از نخلداران دشتستانی گفت: بجز میوه خارک که درصد کمی از محصولات نخل را شامل می شود نگهداری کیفی رطب و خرما  و عرضه متناسب با نیاز بازار از دغدغه های همیشگی باغداران در استان بوشهر بوده است.

احمد مزارعی افزود: در گذشته که سردخانه کمتری در استان بوشهر بود عمده رطب تولیدی به شکل تازه خوری وارد بازار می شد و بدلیل فاصله کم رسیدن و برداشت رطب و خرما نخلداران نمی توانستند رطب را نگهداری و با قیمت مناسب وارد بازار کنند.

وی بااشاره به اینکه محصول خرما از نیمه دوم شهریور ماه از نخل برداشت می شود یادآورشد: هرچند فساد  پذیری خرما در مقایسه با بسیاری از دیگر محصولات کشاورزی کمتر است اما اگر تا قبل از گرم شدن هوا مصرف نشود از فروردین ماه به بعد کیفیت آن کاهش می یابد.

مزارعی گفت: توسعه فضای سردخانه ای در استان بوشهر باعث شده تا امکان نگهداری خرما و رطب برای باغداران فراهم شود و متناسب با نیاز بازار محصول خود را عرضه می کنند و افزون بر سود نخلدار مشتری نیز محصول کیفی خریداری می کند. 

سردخانه‌ها در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی نقش کلیدی دارند

سردخانه‌ها دارای قابلیت حفظ و نگهداری از محصولات زراعی، باغی و آبزی پروری هستند و این امر نشانگر اهمیت احداث سردخانه‌ها در راستای ایجاد صرفه اقتصادی بیشتر برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و باغی است، اینها بخشی از سخنان هادی ضیاء  مدیرعامل اتحادیه سردخانه داران استان بوشهراست.

او معتقد است: سردخانه‌ها در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی نقش کلیدی دارند و به عنوان حلقه واسط تولید و بازار می‌توانند در حفظ کیفیت محصول، نقش اساسی ایفا کنند.

به گفته ضیاء بدون وجود و توسعه سردخانه در مناطق مختلف استان امکان تولید پایدار ممکن نیست چرا که در هر فصل، بخشی از محصول به ضایعات تبدیل می‌شود و سردخانه‌ها به عنوان مراکز ذخیره‌سازی نقشی پررنگ در تنظیم بازار مصرف داخل و رونق صادرات دارند.

مدیرعامل اتحادیه سردخانه داران استان بوشهر تاکید کرد: وجود سردخانه‌ها برای باغداران نعمت بزرگی است چون اگر قیمت بر وفق مراد آنها نباشد می‌توانند فروش را به زمان مناسب دیگری موکول کنند؛ خریداران نیز از این امکان بی‌بهره نمی‌مانند، آنها دیگر لازم نمی‌بینند همه خرید مورد نیاز یک ساله خود را یک جا با صرف مبالغ نجومی خریداری کند و یا مکان بزرگی را برای نگهداری بار و هزینه‌های جانبی اختصاص دهد.

ظرفیت سردخانه‌های استان بوشهر به ۱۳۰ درصد افزایش یافت

استان بوشهر در سال ۹۲ تنها ۵۰ هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای داشت این درحالی است که با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۳۹۲ میلیارد ریال امروز این ظرفیت به ۱۱۴هزار و ۵۰۰ تن افزایش یافته است و به این صورت ظرفیت ۱۵ هزار تنی سردخانه‌های خرما در استان به ۶۵ هزار تن و سردخانه‌های آبزیان نیز به ۴۹هزار و ۵۰۰ تن افزایش یافته است.

 مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان بوشهر معتقد است: این افزایش ظرفیت سردخانه‌های نگهداری خرما در استان به نحوی بارز ضایعات محصول را کاهش داده است و سبب فراهم شدن زمینه نگهداری محصول در استان بعنوان مواد اولیه واحدهای صنایع تبدیلی و بسته بندی، تامین محصول در زمان نیاز بازار و صنایع تبدیلی، موجب ایجاد اشتغال در واحدهای فرآوری و بسته بندی و کمک به اقتصاد کشاورزان و باغداران شده است.

قلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا  ادامه داد: همچنین افزایش ظرفیت سردخانه ای در بخش خرما و فراهم کردن زمینه نگهداری محصول، باعث برداشته شدن بار مالی از دوش دولت شده است؛ اعتباری که برای خرید تضمینی و حمایتی از کشاورزان در زمان رکود بازار هزینه می‌شد.

به گفته او اکنون ۷۸ واحد صنایع تبدیلی خرما با ظرفیت ۸۵ هزار تن شامل بسته‌بندی و فرآوری در این استان وجود دارد که برای ۲ هزار و ۷۴۱ نفر اشتغال‌ ایجاد کرده‌است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه می‌دهد: غالب صنایع تبدیلی استان بوشهر در دشتستان و تنگستان به عنوان نقاط خرماخیز و قطب‌های تولید این محصول در استان احداث شده ‌است و علاوه بر بسته‌بندی‌های متنوع و حفظ کیفیت خرما، محصولاتی مانند شیره خرما، شکلات خرمایی، حلوا خرمایی، محصولات مغزدار شده، پودر هسته خرما، خمیر خرما و محصولات متفاوت دیگر از خرما تولید می‌کنند.

البته او اضافه می‌کند که سالانه ۱۶۰ هزار تن خرما در استان بوشهر تولید می‌شود که همچنان ظرفیت و جای خالی برای فعالیت در زمینه صنایع تبدیلی و تولید محصولات جانبی از خرما  با ارزش افزوده بیشتر در این استان وجود دارد.

 قلی‌پور در این راستا افزود:  تعداد ۵۱ واحد صنایع تبدیلی و فرآوری آبزیان با  ظرفیت فرآوری و انجماد ۷۵ هزار تن انواع ابزیان در استان بوشهر وجود دارد و با این حساب ظرفیت فرآوری استان در زمینه  صنایع تبدیلی شیلاتی و سردخانه نگهداری آبزیان (ماهی و میگو) تکمیل شده‌است.

 مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان بوشهر می‌گوید: در زمان حاضر ۱۲۶ هزار و ۴۲۵ تن کل ظرفیت صنایع تبدیلی در زمینه محصولات شیلاتی اعم از فرآوری  و سردخانه نگهداری  زیر صفر درجه سانتی‌گراد محصول است که این صنایع شیلاتی زمینه اشتغال یکهزار و ۵۱۱ نفر را  فراهم ساخته  است.

همه آنچه که توسعه این سردخانه‌های مجهز نگهداشت محصولات برای کشاورزی بوشهر به دنبال داشته، رونق اقتصاد کشاورزی این استان را به سمت شکوفایی سوق می‌دهد.

اگر بهبود کیفیت محصول، فروش بهتر تولید داخلی و رشد صادرات همه از اثرات مستقیم افزایش ظرفیت سردخانه‌ای بوشهر باشد، پایداری کشاورزی، اشتغال‌زایی روستایی و در پی آن مهاجرت معکوس نتایج غیر مستقیمی است که در آینده‌ای نه چندان دور به بار می‌نشیند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر