پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۵۷۹۸
سه‌شنبه ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۰

فکرشهر: روانشناسی مثبت، مطالعه، تجربه ذهنی مثبت، ویژگی‌های مثبت فردی و نهادهای مثبت است. روانشناسی مثبت به عنوان یک رشته جدید از روانشناسی در سال 1998 آغاز شد، که مارتین سلیگمن آن را انتخاب کرد.

روانشناسی مثبت‌نگر واکنشی در برابر عملکردهای گذشته است، که تمایل به تمرکز بر بیماری‌های روانی و بروز رفتار ناسازگار و تفکر منفی تاکید دارند؛این جنبش با تاکید بر خوشبختی، بهزیستی و مثبت‌گرایی را تشویق می‌کند.

روانشناسی مثبت مربوط به eudaimonia، اصطلاحی یونانی باستانی برای زندگی خوب و مفهوم تامل در در عواملی است که بیشترین تاثیر را در یک زندگی خوب و پر تحرک دارند.

روانشناسان مثبت پیشنهاد کرده‌اند که تعدادی از عوامل ممکن است در خوشبختی و بهزیستی ذهنی موثر باشند که این راه‌ها شامل روابط اجتماعی با همسر، خانواده، دوستان، همکاران و شبکه‌های گسترده‌تر است. عضویت در باشگا‌ه‌های ورزشی، اجتماعی و تمرین‌های مدیتیشن.

تمامی این موارد تاثیر بسزایی در کاهش افسردگی، استرس و اضطراب و افزایش خودگویی مثبت و خودکارآمدی بویژه میان دانش‌آموزان و نوجوانان است.

روانشناسی مثبت از دیدگاه اسلام

فضای کلی‌، در آموزه‌های اسلامی مثبت‌انگاری است. صفاتی که برای خداوند شمرده می‌شود، بیشتر مشوق است تا منتقم، بسم‌الله که در ابتدای هر کاری حضور دارد، با دو نام «رحمان» و «رحیم» شروع شده است که نشانگر نگرش مثبت به زندگی است. او نسبت به بندگانش مهربان است، به آنان محبت دارد؛ گناهان‌شان را می‌بخشد و بر آنان رحمت می‌آورد؛ متقین را به طور ویژه دوست دارد؛ حتی کسانی که خطاهای بزرگ انجام داده و در حق خود ظلم کرده باشند، اگر از خداوند طلب عفو و بخشش کنند، خداوند آنان را می‌بخشد. خدایی که قرآن را به عموم مردم معرفی می‌کند و در داستانهای قرآن و زندگی روزمره مردم از او یاد می‌کند ویژگی‌هایی دارد که باورمندان به او،  با یاد او آرامش می‌یابند.

فاکتورهای روانشناسی مثبت در قرآن:

خود مثبت که شامل خودارزشیابی مثبت( عزت نفس)، خودکارآمدی مثبت(اعتماد به نفس). از خود مثبت با تعبیر «حرمت» خود نیز یاد می‌شود که از دو مولفه‌ی شایستگی و ارزشمندی تشکیل شده است.

هیجان‌های مثبت مربوط به گذشته و حال شامل: شادمانی، تفریح، رضامندی، آرامش است.

هیجان‌های مثبت مربوط به آینده شامل: امیدواری، خوش‌بینی، نگاه به آینده و اعتماد است.

روابط و رفتارهای مثبت: در خانواده، در بین دوستان، درروابط اجتماعی و عمل صالح است. 

منبع: روانشناسی در قرآن دکتر محمد کاویانی

* کارشناس ارشد و بازی درمانگر اداره مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر