جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۸۵۸۸۵
پنجشنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۲

فکرشهر: وزیر وزارت ورزش و جوانان گفت: تصویب، تایید اساسنامه فدراسیون فوتبال، برگزاری انتخابات و بیرون آمدن فدراسیون از بلاتکلیفی را یک دستاورد بسیار بزرگ برای این دوره دولت و مدیریت خود می‌دانم.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، «مسعود سلطانی‌فر» در خصوص اتفاقات اخیر فدراسیون جودو اظهار داشت: اتفاقی که راجع به جودو افتاد یک اتفاق غیر ورزشی بود و به نظر من بیشتر یک حرکت سیاسی بود که علیه فدراسیون جودو انجام شد. این موضوع ریشه های مختلفی داشت که بارها به آن اشاره شده است. بالاخره در فدراسیون جهانی جودو اعمال نظرهایی انجام می‌شود و ارتباطاتی وجود دارد که این ارتباطات مبنای ورزشی ندارد و بیشتر سیاسی است. به همین دلیل در یک رویدادی که یکی از ورزشکاران ما به دلایل مختلف شکست خود را به بهانه ای تبدیل کردند و وقتی که تحقیق کردند، دیدند که هیچکدام از این ادعاها صحت نداشته و متوجه شدند که این ورزشکار با حریف غیر اسرائیلی خود در شرایط طبیعی شکست خورده است.

وی ادامه داد: پروسه‌ای به وجود آمد و منجر به این شدکه فدراسیون جهانی جودو فدراسیون جودو کشورمان را تعلیق کردند. ما بلافاصله جلسات هماهنگی را بین وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، فدراسیون جودو و تعدادی از وکلای حقوقی تشکیل دادیم. نقطه نظرات مطرح و شکایت به دادگاه (cas) انجام شد. با بسیج همه امکانات و با اطلاعات حقوقی خوبی که به وکلا داده شد، در نهایت جلسه ای به ‌عنوان جلسه (Hearing) برگزار و نهایتاً هیات داوری به رفع تعلیق فدراسیون جودو رای داد و قرار شد پرونده ایران مجدد بررسی شود زیرا این پرونده باید از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار بگیرد که بنا به قول وکلای حقوقی ما اگر دوباره بررسی شود، تعلیق صورت نخواهد گرفت.

وزیر ورزش گفت: این پیروزی بزرگ برای ما بدست آمد و ما در حال حاضر در مسابقات قهرمانی جودو آسیا که قرار است برگزار شود حضور داریم و دیگر جلوی نام ایران عبارت تعلیق برداشته شده است. از تیم ملی ایران دعوت شده تا در این رقابت ها شرکت کند. اردوهای تیم ملی نیز تشکیل شده و من فکر می‌کنم که ما هر جا که بتوانیم از همه ظرفیت‌های حقوقی و ورزشی خود استفاده کنیم و انرژی های خود را در کنار هم بگذاریم، احتمال موفقیت ما خیلی بیشتر خواهد شد.

سلطانی‌فر تصریح کرد: در پرونده «مارک ویلموتس» سرمربی سابق تیم ملی فوتبال نیز همینطور شد یعنی بعد از اینکه آن حکم اولیه صادر شد و ما در جریان آن نبودیم چون فدراسیون‌ها مستقل هستند و فدراسیون فوتبال یک وکیل گرفته بود که آن وکیل مشخص نیست توسط چه کسی توصیه شده بود و معلوم نبود آن وکیل به چه شکل مامور شده بود. ما با یک حکم کاملا ناعادلانه از دید حقوق دانان ورزشی روبرو شده بودیم. بسیاری از وکلای حقوقی ورزشی ما که در حوزه بین‌الملل کار می‌کنند، وقتی که محتوای پرونده، قرارداد تنظیم شده و شرح رای را دیدند همه اذعان داشتند که این حکم ناعادلانه بوده است. من در آنجا احساس کردم که ما باز مثل همین بحث جودو شرایطی فراهم شده که ما بایستی همه ظرفیت‌های حقوقی و کشور خود را به کار بگیریم.

او افزود: از لعیا جنیدی به عنوان معاون حقوقی رئیس جمهوری تقاضا کردیم که با کمک معاونین و مشاورین خود در این پرونده به ما کمک کنند. از حمیدرضا علومی‌یزدی رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی رییس جمهوری نیز تقاضا کردیم تا به ما در این خصوص کمک کنند. حتی معاونت حقوقی وزارت خارجه نیز در جلسات شرکت کردند. شاید حدود ۱۰ جلسه در این رابطه برگزار شد و مجموعه معاونت حقوقی ریاست جمهوری بهترین مشورت ها را به تیم حقوقی فدراسیون فوتبال دادند چون فدراسیون فوتبال بعد از اینکه این حکم نا عادلانه صادر شده بود و می‌خواست به کاس شکایت کند، اقدام تشکیل یک تیم حقوقی که با یک وکیل خارجی ارتباط گرفته بودند کرد تا از این پرونده دفاع کند بنابراین تیم حقوقی اصلی تیم حقوقی خود فدراسیون فوتبال بود که یک تیم داخلی با یک وکیل خارجی که در کاس موفقیت های خوبی داشت و در مجموع بیش از ۱۰ نفر از وکلای حوزه معاونت حقوقی ریاست جمهوری بیشتری تلاش خود را داشتند تا به تیم حقوقی فدراسیون فوتبال کمک کنند تا لایحه ای مناسب برای دفاع از فدراسیون و فوتبال کشور تنظیم شود.

وزیر ورزش بیان کرد: این لایحه در موعد مقرر خود است که تقریبا در اواخر دی ماه سال ۹۹ به کاس داده شد. این لایحه قرار بود بر اساس قوانین کاس در اختیار وکلای ویلموتس قرار بگیرد. آن ها حدود دو ماه بر روی آن کار کردند و هفته آخر اسفندماه نظر نهایی خود را ارائه کردند. دادگاه کاس در حال حاضر جلسه هیرینگ را باید زمانش را مشخص کند و بعد از آن جلسه باید نظر آن ها اعلام شود. تیم داوری سه نفره نیز تشکیل شده است. یک داور از طرف فدراسیون فوتبال، یک داور از سمت ویلموتس و یک داور نیز از دادگاه کاس هستند که نظر نهایی را خواهند گفت اما به هر حال تلاش ما بر این بود که مثل جودو بتوانیم یک بسیج خوبی را تشکیل دهیم تا با استفاده از ظرفیت های حقوقی خود بتوانیم موفق شویم.

سلطانی‌فر در خصوص پایان تکلیف فدراسیون فوتبال در رابطه با تعلیق آن، گفت: همینطور که بارها گفته شد ما متاسفانه از یک اساسنامه ای به عنوان اساسنامه فدراسیون فوتبال استفاده می کردیم که چند سال قبل متوجه شدیم که آن مورد تایید فیفا نیست و من تعجب می کنم که چرا اساسنامه ای که مورد تایید فیفا قرار نگرفته، نتیجه دو انتخابات قبلی را تایید کرده اند؟ حالا اگر واقعا این اساسنامه مورد تایید بود، چرا نگذاشتند انتخابات سال گذشته بر همین اساس برگزار شود؟ ما در این خصوص رفتارهای چند گانه ای از سوی فیفا دیدیم.

وی ادامه داد: سال گذشته پس از کناره گیری رییس فدراسیون به دلیل بیماری قرار بود انتخاباتی در اسفندماه برگزار شود، فیفا به ما اعلام کرد که اساسنامه شما قطعی نیست و باید اصلاحات لازم انجام گیرد. در همین رابطه باید یک پروسه طی می شد. این یک پروسه سنگین یکساله ای بود که باز در آنجا یک مجموعه حقوقی ورزشی در وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال بسیج شد و تلاش ویژه ای انجام شد تا ما اساسنامه ای منطبق بر استانداردهای فیفا و منطبق بر قوانین و مقررات داخلی کشورمان داشته باشیم.

وزیر وزارت ورزش و جوانان عنوان داشت: البته فیفا در خصوص اساسنامه فدراسیون های عضو خود به شدت حساس است تا دخالت های دولت ها را به حداقل برساند. مراحل مختلف تطبیق اساسنامه پیشنهادی خود را طی جلسات مختلف که اکثرا به صورت وبیناری برگزار می شد را دنبال کردیم و مرحله به مرحله تاییدات را گرفتیم. در این خصوص به دو موضوع بسیار چالش برانگیز رسیدیم. یکی بحث حضور وزیر ورزش و حق رای او بود که آن ها معتقد بودند وزیر ورزش یک عضو دولتی است و نباید حق رای داشته باشد و تنها می تواند حضور افتخاری بدون حق رای داشته باشد.

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: موضوع دوم ماهیت حقوقی فدراسیون بود که این ماهیت بر اساس قوانین و مقررات ما که موسسه عمومی غیردولتی نامیده می شد، مورد تایید فیفا قرار نمی گرفت که البته دلیل آن تحریک های داخلی بود. متاسفانه برخی از افراد در داخل کشور به فیفا اطلاعات غلط می دادند و تلاش می کردند تا فوتبال ما در این دولت تعلیق یا بلاتکلیف شود اما عزم ما بر این بود تا شرایطی برای تایید اساسنامه فیفا را بعد از 14 سال به وجود آوریم و طبق همان اساسنامه بتوانیم انتخابات را برگزار کنیم.

او افزود: من به شخصه ماهیت فدراسون های حقوقی کشورهای عربستان، هند، آمریکا و دو کشور دیگر را بررسی کردم و دیدم که فیفا بر ماهیت حقوقی تمرکز خاصی ندارد و اینکه حرف های ما را باور نمی کردند در فدراسیون های دیگر وجود نداشت زیرا اطلاعات غلط از داخل آن کشورها به فیفا داده نشده بود اما متاسفانه در اینجا افراد مغرضی وجود داشتند که می خواستند مشکل آفرینی کنند. با این حال ما توانستیم با فیفا به جمع بندی برسیم تا این اساسنامه هم تامین کننده استانداردها و نظرات فیفا و هم با قوانین و مقررات ما منطبق بود.

وزیر ورزش تصریح کرد: در خصوص موضوع حق رای وزیر ورزش نیز حق داشتم به دلیل جایگاه، مسوولیت و پاسخگویی خود در هر زمان برای این حق پافشاری کنم اما در هر صورت دیدیم که این فشار ها مشکل ایجاد می کند و احساس کردم که اگر با کم شدن این یک رای، مشکل حل می شود، بهتر است کوتاه بیایم و از این حق رای بگذرم تا این موضوع حل شود. البته جا دارد بگویم که اگر اساسنامه فدراسیون های کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی آسیای میانه بررسی شود، میبینم که مسوولین ورزشی آنها حق رای دارند و فیفا نیز آن ها را تایید کرده است اما بازهم می گویم که افراد مغرض در کشور ما وجود داشتند که فیفا را تحریک می کردند. البته این افراد توسط نهاد های نظارتی شناسایی شدند و به مرور به اقدامات آن‌ها رسیدگی می شود.

سلطانی‌فر اذعان داشت: انتخابات فدراسیون فوتبال پس از تاییدیه اساسنامه و بر طبق آن و در اسرع وقت برگزار شد. همه محافل مرتبط، رسانه ها و همه اهالی ورزش تایید کردند که این انتخابات یک رقابت کاملا آزاد و جالبی بود که با کمترین حاشیه به پایان رسید. طبیعی است که در همه انتخابات فدراسیون های دیگر و حتی انتخابات های سیاسی مسایلی وجود داشته باشد. مسوولین برگزاری این انتخابات ما نبودیم بلکه فدراسیون فوتبال و مجمع بود که تعداد فوتبالی ها در آن افزایش پیدا کرده بود. اینکه امروز بگوییم اعمال نظر شده، توهینی به افراد مجمع است. تصویب، تایید اساسنامه فدراسیون فوتبال، برگزاری انتخابات و بیرون آمدن فدراسیون از بلاتکلیفی را یک دستاورد بسیار بزرگ برای این دوره دولت و مدیریت خود می دانم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر