پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۵۹۳۱
جمعه ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۵

فکرشهر: مدافعان سلامت در مراکز خدمات جامع سلامت در شهر و روستاهای شهرستان گناوه پیشگامان شناسایی زودهنگام مبتلایان به ویروس کرونا و پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس هستند.

به گزارش فکرشهر از مهر، سال ۱۴۰۰ در حالی آغاز شده است که درگیری جوامع بشری با ویروس ناشناخته کرونا همچنان ادامه دارد و این ویروس همچنان در حال یکه تازی و قربانی کردن انسان‌های بیشتری است.

بیش از یکسال از شیوع ویروس ناشناخته کرونا گذشته و با وجود ساخت واکسن‌هایی برای مقابله با آن، همچنان تا رسیدن به ایمنی کامل راه طولانی در پیش است، ویروسی که هر زمان به شکلی جهش یافته نمود پیدا می‌کند و بشر را درگیر مبارزه‌ای فرسایشی کرده است.

امسال دومین نوروز در کشورمان محسوب می‌شود که تحت شرایط شیوع کرونا وضعیت ویژه ای برای همه مردم ایجاد کرده است.

در مبارزه خستگی ناپذیر با این دشمن ناشناخته و در کنار کادر درمان در بیمارستان‌ها، گروه‌ها و نیروهای مراکز خدمات جامع سلامت از ابتدای شیوع این ویروس شبانه روز در حال تلاش هستند تا از شیوع بیشتر این ویروس با شناسایی به موقع و زودهنگام بیماران و کمک به خانواده‌ها جلوگیری کنند و در این راه یاریگر کادر درمان باشند.

تلاش خستگی ناپذیر و شبانه روزی نیروهای مراکز جامع سلامت و تلاشگران این عرصه بسیار حائز اهمیت و نقش مهمی در کاهش بیماران بستری و فشار بر کادر درمانی و بیمارستانی داشته است و در پیشگیری از خطرات بیشتر این بیماری در درگیر کردن افراد بیشتر جامعه مؤثر است.

در شهرستان گناوه و از نخستین ماه‌های شیوع ویروس کرونا مراکز جامع سلامت در شهر و روستاها پای کار آمدند و در کنار کادر درمان فعالیت‌های ایثارگرانه خود را آغاز کردند که این فعالیت‌ها همچنان تا ریشه کنی این ویروس ادامه دارد.

در حال حاضر هفت مرکز خدمات جامع سلامت در شهرستان برای انجام تست تشخیص سریع بیماری کووید ۱۹ ویژه تعطیلات نوروز فعالیت دارند که به صورت رایگان خدمات ارائه می‌دهند و حتی تعطیلات نوروزی نیز آنها را از انجام وظایف و خدمت به مردم بازنداشته است و در کنار مردم و همگام با کادر درمان استوار و راست قامت ایستاده‌اند.

نقش این نیروهای ایثارگر در شناسایی زودهنگام مبتلایان، آموزش به خانواده‌ها، کمک به امر قرنطینه خانگی بیماران، مشاوره تغذیه و روان به این افراد در این دوران بسیار حائز اهمیت است و همگان باید قدردان این نیروهای ایثارگر و فداکار باشیم.

فرماندار گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مراکز جامع سلامت و بهداشت شهرستان گناوه در شناسایی زودهنگام مبتلایان به ویروس کرونا و انجام اقدامات مؤثر در این زمینه تلاش وافری دارند که این تلاش و همت ایثارگرانه قابل تقدیر است.

غلامرضا مهرجو افزود: غربالگری آزمایشگاهی مراکز جامع سلامت گامی مهم در جهت پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری کرونا است و تمامی مراقبت‌های لازم بهداشتی از افراد در معرض تماس با بیماران کرونا، با دقت و جدیت تمام توسط تیم‌های بهداشتی این مراکز انجام می‌شود.

وی بیان کرد: افزایش مراجعه‌ها به مراکز جامع سلامت در شهر و روستاهای شهرستان گناوه و فعالیت‌های این مراکز در زمینه شناسایی زودهنگام بیماران، انجام قرنطینه خانگی و مراقبت از بیماران در منزل باعث شده تا فشار بر بخش بستری در بیمارستان‌ها کاهش یابد و همه اینها نتیجه تلاش خستگی ناپذیر نیروهای این مراکز است.

وی گفت: نیروهای بخش بهداشت و سلامت با رهگیری های درب منازل و نمونه گیری های زیاد در شناسایی به موقع بیماران به خوبی عمل کرده‌اند و نقش مهمی در زمینه شناسایی بیماران قبل از رسیدن به مرحله بستری شدن داشته‌اند.

فرماندار گناوه با تقدیر از تلاش همه نیروهای درمانی و بخش سلامت شهرستان گناوه که در پیشگیری از شیوع کرونا و ارائه خدمات به مردم به صورت شبانه روزی و علیرغم همه کمبودها ایثارگرانه در تلاشند افزود: اجرای طرح شناسایی زودهنگام بیماران مبتلا به ویروس کرونا به منظور پیشگیری از شیوع این ویروس با کمک نیروهای بخش سلامت در شهرستان به خوبی در حال انجام است و عملکرد مراکز سلامت شهرستان در این زمینه مثبت بوده است.

فرماندار گناوه با اشاره به تعیین رنگ نارنجی شهرستان از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا از مردم خواست همچنان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک و پرهیز از دورهمی‌ها پایبند باشند.

وی اظهار کرد: در شرایط کنونی که خطر ویروس کرونا جامعه را تهدید می‌کند از همه آحاد مردم انتظار می‌رود به توصیه‌های متولیان بهداشتی در راستای قطع زنجیره ویروس کرونا در این شهرستان که در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد عمل کنند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از ابتدای اعلام رسمی شیوع کووید ۱۹ در کشور، شبکه بهداشت و درمان نقش مهمی در پیشگیری و کنترل این ویروس ایفا کرده است که از آن جمله می‌توان به نشر مطالب آموزشی در جامعه و آموزش خانواده‌ها چه حضوری و چه غیرحضوری، پیگیری بیماران مبتلا و یا افراد مشکوک دارای علامت، مشاوره تغذیه و روان به این افراد اشاره کرد.

عصمت حیدری افزود: درصد بالایی از مبتلایان به کووید ۱۹ نیاز به خدمات سرپایی دارند و این خدمات را در مراکز خدمات جامع سلامت دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به خدمات انجام‌گرفته در مراکز خدمات جامع سلامت بیان کرد: پیگیری خود اظهاری افرادی که از طریق سامانه سلامت وزارت بهداشت و درمان وضعیت سلامتی خود را اعلام کرده‌اند و غربالگری جمعیت تحت پوشش خود از طریق سامانه ۴۰۳۰ تنها گوشه کوچکی از فعالیت کادر بهداشت است که نمی‌توان نقش پایه‌ای آن در کاهش موارد ارجاع به بیمارستان را نادیده گرفت.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گناوه با اشاره به فعالیت مراکز خدمات جامع سلامت در ایام نوروز در شهرستان گفت: هفت مرکز خدمات جامع سلامت این شهرستان برای انجام تست تشخیص سریع بیماری کووید ۱۹ ویژه تعطیلات نوروز به صورت رایگان تعیین شده است.

وی بیان کرد: تست کرونا از مراجعه کنندگان در این مراکز توسط مراقبین سلامت انجام خواهد شد و با توجه به نتیجه تست و وضعیت بیمار اقدامات لازم مراقبتی و قرنطینه در منزل انجام خواهد شد و بیمارانی که دچار تنگی نفس حاد باشند، جهت بستری و اقدامات بعدی به بیمارستان ارجاع داده می‌شود.

وی اظهار کرد: از مجموع ۷ مرکز پیش بینی شده، ۴ مرکز و یک پایگاه سلامت در شهر گناوه، یک مرکز در بندر ریگ و یک مرکز در روستای مال خلیفه در نظر گرفته شده است.

حیدری یادآور شد: مراکز خدمات جامع سلامت سیدالشهدا (ع) در چهارراه معلم، امام محمدتقی (ع) در خیابان اداره ثبت احوال، فاطمه زهرا (س) در محله بابا علیشاه، پایگاه امام موسی کاظم (ع) واقع در خیابان ایران گاز و و امام علی نقی (ع) در محله مال سادات شهر گناوه، امام محمدباقر (ع) بندرریگ و شهید ناصر رسولی روستای مال خلیفه، خدمات رایگان تست تشخیص کرونا ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه اهالی شهرستان در صورتی که احساس کنند علامتی از مشخصه‌های ابتلاء به ویروس کرونا در آنان وجود دارد، می‌توانند به مراکز یادشده مراجعه کنند افزود: تست تشخیص سریع رایگان نقش مهمی در شناسایی و درمان زودهنگام بیماران، کاهش موارد بستری و در نهایت قطع زنجیره چرخه انتقال این بیماری در پی دارد.

به یاد داشته باشیم همه این ایثارگران و مدافعان که بیش از یکسال در حال مبارزه با ویروس منحوس و ناشناخته کرونا هستند از تمام توان، جان، خانواده و عزیزان خود برای حفظ سلامت دیگران و کمک به همنوعان گذشته‌اند و در حال خدمت رسانی به مردم هستند، پس هر کدام از ما نیز با رعایت دستورات و پروتکل‌های بهداشتی وظیفه خود را در قبال جامعه و این نیروهای فداکار و ایثارگر ایفا کنیم و بار مضاعفی بر دوش خسته آنها نگذاریم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر