پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۶۱۶۳
چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۲

فکرشهر: وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در نشست باشگاه سیاسی والدای در مسکو گفت که دو مساله در مورد احیای برجام وجود دارد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، وی افزود: مساله اول اینکه ایران می خواهد که همه تحریم ها در ابتدا لغو شوند و سپس به تعهدات خود بازگردد.

لاوروف خاطرنشان کرد: اما آمریکا اعلام کرده است که در ابتدا ایران باید برجام را اجرا کند و پس از آن واشنگتن در این مورد و اجرای تعهدات خود تصمیم گیری خواهد کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: مساله دوم به اصطلاح برجام پلاس است که پیشنهاد می شود تغییراتی در شکل اولیه برجام داده شود ازجمله مساله برنامه موشکی ایران به آن اضافه شود.

لاوروف تصریح کرد: به عقیده ما چنین رویکردی به بن بست منتهی می شود. روسیه خواهان احیای برجام بدون هر گونه تغییری است.

وی ادامه داد: ما می خواهیم که برجام بطور کامل و مطابق قطعنامه…

روسیه طرحی را برای تامین امنیت منطقه خلیج فارس ارائه کرده است

لاوروف بخش دیگری از این نشست درباره منطقه خلیج فارس نیز افزود: روسیه طرحی را برای تامین امنیت منطقه خلیج فارس ارائه کرده است. در این طرح مشارکت کشورهای منطقه خلیج فارس و بازیگران خارجی و سازمان ملل پیش بینی شده است.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز طرح تنگه هرمز را ارائه کرده است، اظهار کرد: در طرح تنگه هرمز، مشارکت کشورهای منطقه درنظر گرفته شده است.

لاوروف با بیان اینکه رقابت در این عرصه زیانبار نیست، گفت: ما از همه کشورها دعوت به مشارکت برای تامین امنیت منطقه خلیج فارس می کنیم. وزیر خارجه روسیه گفت: دولت آمریکا برای ایجاد ائتلاف در منطقه و برانگیختن کشورهای عربی علیه ایران تلاش کرده است. اما همینک پیام های خوش بینانه و نویدبخش برای خروج وضعیت پیرامون برجام از بن بست وجود دارد.

لاوروف با بیان اینکه شانس دستیابی به مصالحه در خصوص احیای برجام هنوز وجود دارد؛ اظهار داشت:

لاوروف خطاب به کشورهای غربی گفت: اگر شما ایرادهایی از ایران دارید روی میز بگذارید.

وزیر خارجه روسیه با ایجاد ناتوی عربی مخالفت کرد و تصریح کرد: سازمان ناتو (در اروپا) برای ما کافی است و نمی خواهیم در مناطق دیگر جهان ازجمله در آسیا ناتو ایجاد شود.

لاوروف همچنین گفت: تلاش غرب برای محدودسازی بازارهای جهانی با هنجارهای سازمان تجارت جهانی در تضاد است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر