جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۶۴۴۱
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۲

فکرشهر: یک مشاور خانواده گفت: خانواده‌ها باید برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی ناشی از اپیدمی کرونا، قدرت همدلی و درک متقابل را در خود افزایش داده و با پذیرش شرایط به وجود آمده از درگیری‌های خانوادگی جلوگیری کنند.

به گزارش فکرشهر، لیلی نجف نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با شیوع کرونا و ایجاد محدودیت‌های حضور افراد در اماکن عمومی و تجمع اعضای خانواده در ساعات زیادی از روز در خانه، منجر به بالاگرفتن اختلافات زمینه‌ای و حل نشده در اکثر خانواده‌های متزلزل شده است.

وی ادامه داد: عدم حل تعارضات زناشویی، عدم تفاهم والدین در تربیت فرزندان، عدم سازش بین فرزندان، نبود فضای مناسب بازی و زندگی آپارتمان‌نشینی و محدودیت در تخلیه انرژی کودکان و غیره باعث درگیری و نمایان شدن بسیاری از مشکلات مدفون شده خانواده‌ها شده است.

نجف نژاد با بیان اینکه متأسفانه با شرایط فعلی که اکثریت مشاغل آسیب‌دیده‌اند و از نظر اقتصادی دچار بحران شده‌اند، همدلی و درک شرایط نان‌آور خانه، مسئله‌ای بسیار مهم شده است، تصریح کرد: به دلیل فرهنگ سنتی حاکم در شهرهایی مانند اردبیل، مردان و زنان از ابراز احساسات و بیان خواسته‌ها و امیال خود ناتوان هستند.

به گفته این مشاور خانواده، تعصبات خشک و عدم انعطاف‌پذیری، احساس شرم و حجب و حیای بیجا، عدم آگاهی از مهارت‌های ارتباطی، ضعف ارتباط بین فردی و عدم درک همدلانه باعث شده تا تعارضات خانوادگی حل نشده باقی بمانند و بنیان خانواده متزلزل شود.

نجف نژاد با بیان اینکه بحران‌های اقتصادی - مالی باید توسط خانواده مدیریت شوند، افزود: حذف موارد غیرضروری در امر خرید خانواده، مهارت در راه‌اندازی کارهایی که از طریق فضای مجازی قابل‌اجرا هستند و مواردی از این‌ دست می‌توانند در مدیریت این بحران کمک‌کننده باشند.

این کارشناس خانواده اضافه کرد: بیماری‌های روانی زمینه‌ای مانند وسواس فکری - عملی که با ترس از آلودگی و میکروب همراه هستند، افراد مشمول را دچار اضطراب زیادی کرده است که باید این مسئله مدیریت شود.

نجف نژاد با اشاره به اینکه بیماران افسرده و مضطرب که در شرایط بسیار حادتری قرار گرفته‌اند و احتمال خودکشی در این افراد بالا گرفته، نیاز به مداخلات روان‌شناختی از سوی روان‌شناسان دارند، تصریح کرد: با مدیریت ارتباط بین فردی، مهارت‌های ارتباطی و بالابردن درک و همدلی بین زوجین می‌توان به غنی‌سازی روابط بین آنها کمک کرده و مانع طلاق عاطفی و فروپاشی خانواده‌ها شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر