پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۶۵۲۴
سه‌شنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶

فکرشهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: پروژه‌های تحقیقاتی بخش کشاورزی این استان بر اساس شرایط اقلیمی منطقه تعریف و اجرا شود.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، محمد تقی منوچهری روز سه شنبه در نشست انتقال یافته‌های تحقیقاتی کشاورزی در استان بوشهر افزود: براین اساس محققان در حوزه تولید علوفه، خوراک دام، دانه‌های روغنی، زراعت چوب و استفاده از آب‌های نامتعارف تحقیق کنند.

وی با تاکید بر ساختارمند کردن طرح‌های یک درصد اضافه کرد: طرح‌های تحقیقاتی زمانی پایان یافته تلقی شوند که از سوی کشاورزان در مزرعه اجرا شده باشند و این موضوع مهم باعث می‌شود طرح‌های تحقیقاتی تنها منحصر به نگهداری در قفسه‌ها نباشند.

منوچهری اضافه کرد: همچنین برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که رتبه محققان براساس بکارگیری یافته‌های تحقیقاتی عرصه‌های تولید و نه براساس ارائه مقاله تعیین شود.

وی ادامه داد: با اجرای برنامه محققان معین پهنه‌های کشاورزی به وسیله کارشناسان نظارت و به این وسیله کارشناسان به عنوان یاوران تولید با مساله و مشکل یابی در حوزه کشاورزی در دورترین نقاط تصمیم گیری و راهکار ارائه می‌شود.

منوچهری بیان کرد: تلاش می‌شود در قالب این برنامه‌ها محدودیت‌های کشاورزی شناسایی و راهکارهای لازم ارائه شود.

وی برگزاری نشست‌های انتقال یافته‌های تحقیقاتی باعث می‌شود، کشاورزان، کارشناسان و بهره برداران از آخرین دستاوردهای علمی و تحقیقاتی کشاورزی باخبر شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: وزارت جهاد کشاورزی وظیفه امنیت و تولید غذای کافی و در دسترس، حفظ منابع پایه، پایداری در تولید، حفظ سلامت جامعه و محیط زیست را برعهده دارد که تاکنون تلاش کرده به نحو مطلوبی نسبت به انجام این وظایف اقدام کند.

وی تاکید کرد: فاکتورهای زیادی در مقوله امنیت غذایی نقش دارند که از جمله آنها بهره‌برداران، مروجان، محققان هستند که وظیفه انتقال دانش روز را برعهده دارند در این مسیر نقش ایفا می‌کنند.

منوچهری گفت: با انجام کارهای مهم و اساسی در بخش کشاورزی و هماهنگی بین تحقیقات، ترویج و بخش اجرا بیش از ۴۳۰ هکتار گلخانه در استان بوشهر وجود دارد که در سه سال گذشته گلخانه‌های این استان بیش از ۱۰۰ درصدرشد داشته‌اند.

وی ادامه داد: بوشهر از جمله استان‌های تولید کننده سبزی و صیفی است که در زمان حاضر کل کشت سبزی و صیفی این استان به صورت نشاء انجام و با آبیاری نوین آبیاری می‌شوند.

به گفته منوچهری بیش از ۱.۲ میلیارد قطعه نشاء مکانیزه سبزی و صیفی در استان بوشهر تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز استان به ۱۰ استان کشور نیز ارسال می‌شود و این امر نقش مهم و اساسی در تنظیم بازار سبزی و صیفی کشور دارد.

وی یادآور شد: ۳۹ هزار هکتار معادل ۴۸ درصد از مزارع و باغهای استان بوشهر به سیستم نوین آبیاری مجهز هستند که از متوسط کشور بالاتر است.

منوچهری گفت: همچنین با اجرای طرح نخلستان در سطح ۳۴ هزار هکتار بزرگترین آرزوی نخلداران استان بوشهر که همانا تغییر شیوه آبیاری است، محقق می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر