شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۶۵۴۷
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱

فکرشهر: کاهش بارش‌های پائیزه و زمستانه و فاصله زیاد بین بارش‌ها باعث شده تا تولید گندم نسبت به سال قبل در استان بوشهر ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

به گزارش فکرشهر از مهر، کشاورزان متعددی در استان بوشهر هر ساله به کشت گندم می‌پردازند که به علت کمبود آب بخش عمده‌ای از کشت گندم در استان به صورت دیم انجام می‌شود.

کشت دیم دارای ریسک بسیار بالایی است و برخی از کشاورزان در چندین سال متوالی ضررهایی را متحمل می‌شوند و البته در برخی سال‌ها هم ثمر خوبی از کشت دیم به دست می‌آید.

میزان برداشت محصول از مزارع دیم وابستگی بسیار بالایی به نحوه بارش در فصل پاییز و زمستان دارد؛ موضوعی که از دست کشاورزان خارج است و برای تحقق آن فقط می‌توانند دعا کنند.

هر سال سازمان هواشناسی پیش‌بینی‌های یک ساله خود را قبل از فصل کشت به کشاورزان ارائه می‌کند و امسال هم پیش‌بینی شده بود که بارش‌های مناسب برای کشت دیم گندم در استان نخواهد بود.

به هر حال کشاورزان که همیشه امیدشان به خدا است، امسال هم کشت خود را به صورت گسترده در سطح استان انجام دادند ولی کاهش بارندگی و فاصله بین بارش‌های اعث شده تا میزان تولید مطابق انتظارات آنان نباشد.

کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی برداشت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امسال کشاورزان استان بوشهر در سطح ۹۰ هزار هکتار اراضی دیم و بیش از ۱۵ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی آبی به کشت گندم پرداختند.

محمد تقی منوچهری با اشاره به اینکه کاهش بارش‌ها نقش مهمی در کاهش میزان برداشت گندم در استان داشته است، از کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی میزان برداشت گندم در استان طی سال زراعی جاری خبر داد.

وی با اشاره به آغاز زمان برداشت گندم در استان بوشهر ادامه داد: کاهش بارندگی علاوه بر مزارع دیم استان، بر مزارع آبی استان نیز تأثیر گذاشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از کاهش حدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی برداشت گندم در اراضی آبی خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۰ هزار هکتار از اراضی گندم‌زار استان قابل برداشت باشد.

وی افزود: پیش‌بینی‌ها بیانگر برداشت ۱۱۵ هزار هکتار گندم در استان بوشهر بود ولی با توجه به وضعیت بارش‌ها در پاییز و زمستان، میزان برداشت حدود ۸۰ هزار تن خواهد بود.

منوچهری ادامه داد: برای برداشت گندم در استان به ۴۳۰ دستگاه کمباین نیاز است که در استان ۳۰ دستگاه کمباین موجود است و ۴۰۰ دستگاه کمباین از استان فارس وارد می‌شود.

انتظار حمایت داریم

یکی از کشاورزان استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از آبان‌ماه سال گذشته در حدود ۸۵ هکتار گندم را به صورت دیم کاشتیم ولی بارندگی‌ها آنگونه که می‌خواستیم نبود و مزارع ما ثمر چندانی نداشته است.

محمد حیدری با اشاره به اینکه تنها ۴۰ هکتار از این اراضی قابل برداشت هستند، تصریح کرد: میزان برداشت گندم از اراضی دیم ارتباط مستقیمی با میزان بارندگی دارد که امسال محقق نشد.

وی ادامه داد: ما کشاورزان به غیر از این کار، حرفه دیگری نداریم و هر سال هم که ضرر کنیم، سال بعد ه با امید به خدا کشاورزی را ادامه خواهیم داد تا انشاالله بتوانیم محصول مناسبی را برداشت کنیم.

این کشاورز خواستار حمایت مسئولان شد و اضافه کرد: انتظار ما این است که مسئولان دست کشاورزان را بگیرند و برای جبران این خسارت‌ها و کشت در سال آینده به ما کمک کنند.

بخاری از بیمه‌ها بلند نمی‌شود

یکی دیگر از کشاورزان استان بوشهر نیز به خبرنگار مهر گفت: در سال‌های گذشته محصولات کشاورزی خود را بیمه می‌کردیم ولی بیمه‌ها اصلاً مایل به حمایت از کشاورزان نبودند و نیستند.

محمد که نسل در نسل کشاورز بوده‌اند ادامه داد: امید ما به خدا است و می‌دانیم که بخاری از بیمه‌ها در نمی‌آید. وقتی می‌خواهند بیمه کنند نقدا پول می‌گیرند ولی وقتی خسارت می‌خواهیم اینقدر امروز و فردا می‌کنند که پشیمان می‌شویم.

وی افزود: امسال هم بخش زیادی از اراضی گندم ما که به صورت دیم کشت شده بود نابود شده است و محصولی را برداشت نمی‌کنیم ولی امیدواریم از بخش قابل برداشت آن، هزینه‌های کل کشت جبران شود.

مراکز خرید فعال شدند

مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر نیز به خبرنگار مهر گفت: از ۱۵ فروردین‌ماه برداشت گندم در استان بوشهر آغاز شده است و ۱۲ مرکز برای خرید گندم از کشاورزان فعال شده است.

محمد هاشمی از خرید گندم توسط هفت مرکز تعاون روستایی در سطح استان به عنوان مباشر خبر داد و بیان کرد: مجتمع انبارهای چغادک، سیلوی برازجان و سه کارخانه آرد استان نیز خریدار گندم از کشاورزان هستند.

وی از خرید ۱۱۹ هزار و ۶۰۰ تن گندم از کشاورزان استان در سال گذشته خبر داد و افزود: با توجه به کاهش میزان بارش‌ها، پیش‌بینی برداشت امسال حدود ۷۰ هزار تن گندم است.

مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر با اشاره به انتخاب بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل تصریح کرد: تلاش می‌شود ۲۴ ساعت بعد از تحویل گندم وجه گندم‌کاران به آنها پرداخت شود.

وی از تحویل گندم توسط مراکز خرید گندم در استان بوشهر از ساعت هفت تا ۱۶ افزود: قیمت پایه خرید گندم معمولی چهار هزار تومان و قیمت خرید گندم دورم چهار هزار و ۵۰۰ تومان است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر